שר החינוך: לא בטוח שרפורמת עוז לתמורה תיושם
שבועיים אחרי שהתפוצץ המו"מ על הרפורמה בתנאי המורים, מודה גדעון סער כי לא בטוח שההסכם ייחתם. המורים מאיימים להיאבק על השכר ללא שינוי ארגוני כולל, והמנהלים מודאגים לקראת השנה הבאה: "אי אפשר לתכנן את הסגל"
רק לפני חמישה חודשים הגדיר שר החינוך את רפורמת "עוז לתמורה" כרפורמה היסטורית. היום (ה') הוא כבר נשמע אחרת לגמרי. "אני לא בטוח שנגיע לחתימת הסכם על הרפורמה עם המורים, אבל אנחנו עושים כל מאמץ להגיע להסכם", אמר בפגישה עם נציגי השלטון המקומי. השר סער אמר כי "לאנשי משרד האוצר יש נכונות חסרת תקדים ללכת למהלך בהקשר של העלאת שכר המורים והשינויים הדרושים בתחזוקה של בתי הספר".
לפני כחמישה חודשים הסכימו ארגון המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר על מתווה עקרונות הרפורמה, לפיה יעברו המורים מ-24 ל-40 שעות עבודה שבועיות בתמורה לשדרוג שכרם ב-42 אחוז. אלא שלפני כשבועיים נחשף ב-ynet כי רגע לפני החתימה הכוללת על הרפורמה התפוצץ המשא ומתן בין נציגי ארגון המורים לנציגי האוצר ומשרד החינוך. המחלוקת הייתה סביב סוגיית מדרגות השכר ותשלומי הוותק, שהייתה אמורה להיקבע עד לחתימה הסופית.
המדרגות הקיימות היום קובעות כי בשבע השנים הראשונות זכאי מורה לתוספת של 5% לשכרו, ומהשנה השמינית לתוספת של 2% לשנה. עם זאת, כעת דורשים נציגי האוצר לשנות את הנוסחה, לקבוע אותה על תוספת של אחוז אחד בלבד לשנה, ושיתרת התוספת תיקבע לפי הצטיינות המורה, תשומותיו ותפוקותיו.
בשבועיים שחלפו מאז פיצוץ המשא ומתן נערכו כמה פגישות בין הצדדים, אך ללא תוצאות. לטענת גורמים המעורבים בנושא, ביום א' הקרוב אמורה להיערך פגישה מכרעת שבה ייקבע אם הפערים אינם ניתנים לגישור והרפורמה שאמורה הייתה לשנות את פני מערכת החינוך בישראל תבוטל.
המורים: אנחנו את שלנו עשינו
גם בארגון המורים שידרו הבוקר פסימיות: "לפני שבועיים הכל היה ערוך ומוכן לחתימה, אבל מאז הגלגל התהפך. המשא ומתן תקוע ואין בכוונתנו להתפשר בנושא הוותק. אם לא יהיה שינוי בימים הקרובים, הרפורמה תבוטל, וככל איגוד מקצועי גם אנחנו נאבק רק על העלאת שכר, ולא נסכים לשינוי ארגוני במבנה ומערך עבודת המורה".
בנוסף, במכתב שנשלח לאחרונה לראשי משרדי האוצר והחינוך כתב יו"ר ארגון המורים, רן ארז: "אנחנו את שלנו עשינו, בנינו רפורמה, ניסינו אותה, ויתרנו למען יישומה, נאבקנו למענה, אלא שנציגי הממשלה אינם מסוגלים להתעלות מעל חישובים פוליטיים כנ"ל, ומחמיצים בכך את גודל השעה. חשבנו לרגע שהציניות של אנשי האוצר התחלפה ברצון כן לקדם
את מערכת החינוך, אבל כנראה טעינו, ולכן לא נותר לנו אלא להיאבק, כאיגוד מקצועי, למען תוספות שכר ותנאי עבודה, גרידא ולא לקידום מערכת החינוך, כפי שעשינו עד כה".
סימני השאלה בנוגע ליישום הרפורמה מעלים דאגה רבה גם בקרב מנהלי בתי הספר התיכוניים, שפועלים בחוסר ודאות ומתקשים להשלים את ההיערכות לשנת הלימודים הבאה. "בדרך כלל כבר בתחילת מאי אנחנו סוגרים את סגל המורים שלנו לקראת השנה הבאה, ומתחילים להיערך לבניית מערכת השעות ותוכניות הלימוד", אמר מנהל באחד התיכונים במרכז הארץ. "אבל כיוון שאנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה היקף ההעסקה של המורים בשנה הבאה, אנחנו נאלצים להמתין עם גיוס המורים, וזה משבש לנו מאוד את ההיערכות לפתיחת השנה".