שתף קטע נבחר
 

על קו הסיום

שוש ידעה מאז ומעולם שהיא רוצה להיות מורה, איליה ליווה את תלמידיו גם אחרי תום הלימודים, תמר נשרה מהתיכון ובסוף חזרה כמורה. אחד מהם יהיה המורה של המדינה?

שוש הולצמן, מורה להיסטוריה ואזרחות

שוש הולצמן (56), מורה להיסטוריה ואזרחות בחטיבת ביניים א' בתיכון הרב-תחומי למדעים ולאמנויות בחדרה, חושבת שילדים הם כמו פלסטלינה - והיא נהנית לעצב אותם. "אני מרגישה שאני משפיעה עליהם", היא אומרת. "הדוגמה האישית שאני נותנת בהחלט באה לידי ביטוי ואני משמשת להם מודל לחיקוי".

 

כשהולצמן, 35 שנה בהוראה, מונה את שלל עיסוקיה קשה שלא להתרשם: היא מובילה פרויקטים ייחודים, כולל שיתוף פעולה עם בתי-ספר ממגוון מגזרים, משמשת רכזת חינוך חברתי ומנהלת את להקות המחול והזמר של בית-ספרה.


שוש הולצמן צילומים: אביגיל עוזי)

 

מה משך אותך להוראה?

"אני מאוד מאוד אוהבת ילדים. ידעתי עוד כשהייתי נערה שזה הייעוד שלי".

 

בזכות מה את מורה טובה?

"יש בי המון אופטימיות. אני מאמינה בכל אחד וחושבת שבכל ילד יש את הניצוץ הזה, שרק צריך לגלות אותו".

 

מה החזון שלך?

"אני רוצה שכל ילד יגיע באמת למיצוי המצוינות האישית שלו".

 

ספר חוויה אישית מרגשת מעבודתך.

"צירפתי נער מהחינוך המיוחד ללהקת המחול שלנו אחרי שגיליתי את כישורי הריקוד שלו. עכשיו הילד פורח והפך לרקדן מוביל. הדימוי העצמי והמצב החברתי שלו השתפר והוא מגיע להישגים לימודיים יותר טובים".

 

מה תרם לך המקצוע?

"המקצוע פתח בפני אופקים להכיר ילדים מכל מיני סוגים. אני מרגישה שאני תורמת, שיש בכל אחד מהילדים משהו ממני".

 

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"השקעה אישית בכל תלמיד ולראות כל תלמיד כאדם בפני עצמו".

  

איליה מזין, מורה לפיזיקה  

ד"ר איליה מזין עלה לישראל מברית המועצות -1990 והתאקלם היטב. "לא שיניתי את הסטטוס שלי", הוא אומר. "גם שם הייתי מורה וגם פה אני מורה. במובן הזה אני מבסוט. אני חושב שהסתגלתי להוראה בישראל. העלייה תרמה לי והפכה אותי למורה טוב".

 

מזין (48) מלמד פיזיקה ומרכז מצוינות בתיכון "מור" מכבים-רעות, והוא נערץ על ידי תלמידיו שלא חסכו במכתבי המלצה עליו. "אני קודם כל מעביר לתלמידים את הערכים, את הכבוד ההדדי", הוא מגלה. "אני חושב שאני קודם כל מורה לחיים, ורק אחר כך מורה לפיזיקה".


איליה מזין

 

מה משך אותך להוראה?

"בברה"מ היה לי מורה לפיזיקה יהודי כל כך טוב, שלא חשבתי אפילו פעמיים והלכתי בעקבותיו".

 

בזכות מה אתה מורה טוב?

"בזכות ההשכלה, המנהיגות, המקצועיות, האופי והיכולת לנהל את העניינים".

 

מה החזון שלך?

"שלא יהיה מחסור במורים לפיזיקה ושההוראה תהיה מקצוע מכובד".

 

ספר חוויה אישית מרגשת מעבודתך.

"יום אחד, בעודי מתאמן במכון הכושר, התייצב מולי פתאום תלמיד לשעבר במדים ופרץ בבכי. שאלתי אותו מה קרה והוא ענה: 'באתי להזמין אותך לטקס הסיום של היחידה המובחרת שבה אני משרת ואני מפחד שלא תסכים לבוא'. אמרתי לו שאבוא".

 

מה תרם לך המקצוע?

"השכלה. כמו כן למדתי ללמוד מהתלמידים שלי".

 

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"שהמורה והתלמיד יגיעו לכיתה בזמן, שכולם יהיו מסודרים, ששיעור יהיה שיעור, ששיעורי הבית יהיו שיעורי בית, שהדגמה תהיה הדגמה".

  

תמר טל, מחנכת כיתות א-ב  

כשתמר טל הייתה רק בסוף כיתת י', היא התחתנה בהתאם למנהג העדה הגיאורגית שאליה היא משתייכת. היא נפלטה מבית-הספר ומהר מאוד הפכה לאם. אבל טל הנחושה לא ויתרה על הלימודים והחליטה לסיים את הבגרויות. "בעלי אמר לי שחשוב שאתפתח מהנקודה שבה נעצרתי, ולכן השלמתי בגרויות במסגרת אקסטרנית עם בני גילי", מספרת טל (47). "אחרי שקיבלתי את תעודת הבגרות למדתי הוראה ומשם המשכתי הלאה".

 

כיום טל מחנכת כיתות א'-ב' בבית-הספר היסודי "צפרירים" באשדוד, ולא מסתפקת בשלל תפקידיה בבית-ספר אלא מוצאת גם זמן להתנדב בקהילה ולפעול למען הזולת.


תמר טל

 

מה משך אותך להוראה?

"בראש ובראשונה אהבת הילד, וגם מחנך שהיה לי בכיתה ח', שלמה גור, שבכל שבוע סיפר לנו קטע מתוך 'הנסיך הקטן' ודיבר איתנו על תובנות החיים".

 

בזכות מה את מורה טובה?

"בזכות האמונה בילד וביכולתו. החיוך, ההבנה, המילה הטובה".

 

מה החזון שלך?

"להוביל למצוינות, אבל קודם כל למצוינות אנושית. שכל אחד יממש את המצוינות שבו".

 

ספרי חוויה אישית מרגשת מעבודתך.

"לפני 15 שנה קיבלתי תלמידה שכולם חשבו שהיא צריכה לעבור לחינוך המיוחד עקב לקויות מאד קשות. יצרתי אתה קשר כל-כך טוב, שבסופו של דבר היא הצטיינה בלימודים והתברר שהיכולות שלה אדירות. היום היא עושה חיל ולומדת באוניברסיטה".

 

מה תרם לך המקצוע?

"להיות יותר רגישה לאנשים ולמצוקות שלהם".

 

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"ההשקעה בילד בהוראה פרטנית, לא בהוראה דיפרנציאלית".

  

כמיל שלה, מורה לאנגלית ורכז לחינוך חברתי  

"איש אציל נפש ונדיב רוח שאת בקיאותו הנעלה בתחום הדעת הוא חולק עם אחרים", "אב רוחני ומורה דרך", "מורה יוזם וחדשני" - אלה רק כמה משלל המחמאות שעמיתיו של כמיל שלה (36), מורה לאנגלית ורכז לחינוך חברתי בתיכון דרוזי למדעים, למצוינות ולמנהיגות בירכא הרעיפו עליו.

 

פעולותיו הרבות, יוזמותיו, עזרתו לתלמידים עם בעיות ומצוקות ונחישותו להנחיל את השפה האנגלית הפכו את שלה לדמות נערצת. "אני מאמין בעיקרון בסיסי אחד, שאותו אני מעביר לתלמידים: לתת לזולת נותן לך שמחה אמיתית", מתמצת שלה את השקפת עולמו.


כמיל שלה

 

מה משך אותך להוראה?

"הרצון להיכנס ללבו של התלמיד, לתת לו את העצות הנכונות ולהראות לו את הדרך הנכונה להצליח".

 

בזכות מה אתה מורה טוב?

"בזכות זה שאני עושה את העבודה שלי בהנאה".

 

מה החזון שלך?

"לקדם את מקצוע האנגלית בחברה שלי בפרט ובחברה הישראלית בכלל, כי זה המפתח להצלחה באקדמיה ובמקומות נוספים".

 

ספרי חוויה אישית מרגשת מעבודתך.

"היה לי תלמיד שסבל מבעיות גופניות וכנופיה של תלמידים בבית-הספר שבו למד הציקה לו. בעקבות כך הוא עבר ללמוד בבית-הספר שבו אני מלמד ואני אימצתי אותו. מאז שהוא הגיע אלינו הוא התחיל לעבוד קשה וקיבל ציונים גבוהים. היום הוא חולם לעשות דוקטורט באנגלית".

 

מה תרם לך המקצוע?

"הנאה וסיפוק. בזכות המקצוע אני נחשף לתרבות המערבית, וזה נותן לי להבין יותר את העולם יותר ואת החיים".

 

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"מורים טובים שמאמינים בעבודה שלהם ומרגישים שזו באמת שליחות".

  

אסתר כהן, רכזת תוכנית אקדמיה  

לפני עשר שנים חלתה אסתר כהן בסרטן בלוטת התריס. במהלך הניתוח נפגעו מיתרי הקול שלה, והיא נותרה רק עם מיתר אחד. זה לא הפריע לה לחזור לעבודה שהיא כל כך אוהבת ולהמשיך ללמד. "אני במילא לא אוהבת לצעוק", מעידה על עצמה כהן (63) בקול לוחש. "כשאני נכנסת לכיתה ומרימה את היד יש דממה".

 

כהן, בעלת ותק של 38 שנה בהוראה, משמשת מאז החלמתה כרכזת תוכנית אקדמיה" בתיכון אורט "רוגוזין" במגדל-העמק. במסגרת התוכנית היא מלווה תלמידים מכיתה י' ועד סוף התואר הראשון. "אני מרגישה כמו פַסָל – מעצבת את הילדים", היא מסכמת.


אסתר כהן

 

מה משך אותך להוראה?

"כשהייתי צעירה ההוראה נחשבה לטופ שבטופ".

 

בזכות מה את מורה טובה?

"בזכות האמונה שלי באנשים. אני יודעת שבכל ילד יש משהו שהוא בולט בו, ואני שואלת אותו במה הוא טוב ובמה הוא צריך עזרה".

 

מה החזון שלך?

"להמשיך בדרך הזאת, לגדל אנשים איכותיים וטובים שמבינים שמסביב יש עוד אנשים".

 

ספרי חוויה אישית מרגשת מעבודתך.

"היה לי פעם תלמיד שבכל פעם הגיע עם שריטה חדשה על הגוף וטען שהחתול שרט אותו. לקחתי אותו אלי הביתה, ולאט לאט הבנתי שהוא מקבל את השריטות האלה בבית. הוא היה ילד טוב, אבל זה כנראה היה נוהל של הבית. כיום הוא אבא לארבעה ילדים שלמד באוניברסיטה ועובד במשרה יפה מאוד, ואפילו מוצא זמן לעזור ולטפל בילדים אחרים".

 

מה תרם לך המקצוע?

"אושר, סיפוק, עניין. כל יום אני מודה לאלוהים שהגעתי למקצוע הזה".

 

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"מורים שאוהבים אנשים וילדים, ובעיקר מבינים שהמקצוע שהם מלמדים זה המקצוע הכי יפה על פני כדור הארץ".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים