שתף קטע נבחר
 

בלט פורץ גבולות

להקת הבלט הישראלי מעלה לראשונה יצירות של הכוריאוגרף איציק גלילי, המזוהה עם מחול עכשווי, אקלקטי ואינטנסיבי. גלילי, הגברת הראשונה של הבלט, ברטה ימפולסקי, והרקדנים והכוריאוגרפים עידו תדמור וטליה פז על מפגש בין עולמות

רצפת הסטודיו הלבנה של להקת הבלט הישראלי, מחולקת לריבועים. רקדני הלהקה, זוגות-זוגות, פזורים על הרחבה. בבגדי חזרות הם משייטים בין ריבוע לריבוע, לצלילי מוזיקה בלתי אפשרית במהירותה ועוצרת נשימה, תרתי משמע.

 

 

התנועות חדות, מהירות, קצובות, ולפתע אגן מפתיע ומתעגל באופן בלתי צפוי. זרועות נזרקות הלאה הרחק מן הגוף המוחזק בקפידה. נעלי האצבע, כמו גופם של הרקדנים, מנסות גם הן למצוא את מקומן מחדש במרחב השפה הזרה הזו.


רקדני הבלט. מחפשים מקום במרחב השפה הזרה (צילומים: בן קלמר)

 

זו הפעם הראשונה בה פותחים בבלט הישראלי את השערים בפני הכוריאוגרף איציק גלילי, יוצר שמזוהה בעיקר עם מחול עכשווי, אקלקטי, אינטנסיבי. זו גם הפעם הראשונה בה יתנסו רקדני הלהקה ביצירה שמקורה במחול העכשווי, גם אם היא דוברת בשפה הניאו-קלאסית שאינה זרה להם.

 

גלילי, שניהל ב-20 השנים האחרונות להקה משלו בעיר ההולנדית כרונינגן ופרש לאחרונה, יצר את העבודה ללהקת בלט שטוטגרט, הנחשבת כאחת המובילות בתחום הקלאסי. הכוריאוגרף הישראלי, ציניקן ידוע שמעטות מעבודותיו הוצגו לאורך השנים בארץ, נלהב מהמפגש של הרקדנים הישראלים עם עבודתו. "אני חושב שהם נהנים", הוא אומר, "בשבילי, זה כמו להגיד לעצמי: 'היום אני רוצה להיכנס לחללית ולהטיס אותה'. זה כיף גדול".

 

השילוב בין גלילי לבלט הישראלי הוא יוזמה של הרקדן והכוריאוגרף עידו תדמור. מימוש היוזמה התאפשר הודות להזמנה של פסטיבל האביב בראשון לציון, בו משמש תדמור כיועץ אמנותי.

 

העבודה, "Ekarizato", שתוצג בבכורה ישראלית השבוע (ב') במסגרת הפסטיבל, היא אחת משתיים של גלילי שיוצגו בערב. עבודה נוספת היא "הרמוניום", יצירה קלאסית מרובת משתתפים של מייסדת הלהקה, ברטה ימפולסקי. יצירתו הנוספת, "כשתראו את אלוהים", היא דואט עצמתי ומכווץ לב לרקדן ולרקדנית שיבצעו תדמור וטליה פז, מהרקדנים המבצעים הבכירים בישראל.

 

פרצו את הגבולות של עצמם

"כבר הרבה זמן אני שובר את הראש איך יוצרים סיטואציה שתאפשר להציג בישראל עוד עבודות של גלילי, שהוא גם חבר קרוב וגם יוצר שאני מעריך ואוהב", אומר תדמור. "חשבתי שהפסטיבל הוא הזדמנות נפלאה ליצירת החיבור ללהקת הבלט הישראלי, שמעולם לא רקדה בסגנון הזה".


"לוקח זמן לשנות את תפיסת הגוף"

 

תדמור נדרש לגייס את כוח השכנוע שלו כדי לפרוץ את מחסומי השפה. "נתקענו בלא מעט קירות עד שהדבר הזה קרה", הוא אומר וגלילי משלים, "קשה לשנות דפוסי התנהגות או לקדם קווי מחשבה חדשים. זה לא מובן מאליו". תדמור נזכר ביום החזרות הראשון עם גלילי והרקדנים בסטודיו. "הרגשתי שאנחנו חווים רגע היסטורי, הלהקה פתחה שערים, פרצה את הגבולות של עצמה ופשוט התמסרה. זה ראוי להערכה והתוצאה מרשימה. אני מקווה שיהיה לזה המשך".

 

גם פז, שניהלה את החזרות והעמידה את העבודה עם הרקדנים הישראלים, מצביעה על חריגות האירוע. "צריך לפרגן למנהלי הלהקה, ברטה ימפולסקי והלל מרקמן, על היכולת לקבל כוריאוגרפים שבאים משפות תנועתיות אחרות. זה מעיד על סקרנות בריאה ורצון להרחיב את המנעד", היא אומרת, "זו עבודה משוגעת, מורכבת, שדורשת פענוח. החומר הזה זר בבסיסו לרקדני הבלט הישראלי אבל אני אוהבת את הרעב שלהם להתנסוּת אחרת ואת ההתלהבות. רקדני בלט, מטבע הדברים הם נוקשים יותר, לוקח זמן לשנות את תפיסת הגוף, וזה מרתק".


"אם רקדני בלט שטוטגרט יכולים, גם אנחנו יכולים" 

 

למרות הדימוי הנוקשה שמלווה את הגברת הראשונה של להקת הבלט הישראלי, ברטה ימפולסקי, היא דווקא מפגינה גמישות בכל הנוגע לפרויקט החדש ואינה שוללת התנסויות נוספות מסוג זה. "במשך שנים הרקדנים שלנו רוקדים בסגנון מסוים, ופתאום הם פורצים גבולות ויוצאים אל טריטוריה חדשה. זה ניסיון מאתגר ואני מברכת עליו", היא אומרת, "זה אפשרי בזכות העובדה שמדובר ברקדני בלט שהבסיס שלהם איתן ורחב".

 

לא חששת להפקיד את הלהקה בידיים אחרות?

 

"איציק גלילי הוא לא כל אחד. הוא כוריאוגרף ישראלי בעל שם שעובד עם להקות בכל העולם. זה כבוד לבצע עבודה שלו. ראיתי את היצירה ושמחתי על הפנייה. אני חושבת שזו עבודה מצוינת.

אם רקדני בלט שטוטגרט יכולים להתמודד איתה, מדוע שאנחנו לא ננסה? אצלנו אין שיעורי מחול מודרני, ובכל זאת, הרקדנים שלנו הגיעו להישגים מדהימים בעבודה הזו.

 

"אני חושבת שהרקדנים שלנו שמחים להתנסות במשהו אחר, ויש לנו את כל הכוונות להמשיך ולהתנסות. זה לא שנהפוך פתאום ללהקה מודרנית, אבל הערב הזה הוא בפירוש הזדמנות להציג גם צדדים אחרים של הלהקה".

 

גם בשילוב הכוחות בין גלילי, תדמור ופז, יש לא מעט מההיסטורי. שלושתם - בוגרי להקת בת שבע, שעזבו בתחילת שנות ה-90 כדי לנסות את מזלם בחוץ, חוזרים לעבודה משותפת אחרי שנים ארוכות. "זה חיבור נוסטלגי למקום של פעם בשבילי", אומר גלילי. "עם עידו רקדתי עוד בתקופת בת דור, בתחילת הדרך. את טליה אני מכיר כשהיתה בת 15, כשרקדתי אצל אמא שלה, נירה פז. נירה שלפה אותי מהביצה. בגללה הכל התחיל".

 

היצירה הראשונה של גלילי, שנוצרה אי שם בשנות ה-80 המאוחרות, היתה "דו-עת" שביצע עם תדמור. "זו היתה יצירה מדהימה שעד היום זכורה לי כאחת היפות שרקדתי", אומר תדמור. פז וגלילי, מנגד, היו פרטנרים בלא מעט יצירות במסגרת שנותיהם בבת שבע.

 

בא מאהבה

את העבודה "כשתראו את אלוהים", שמלווה במוזיקה של "כרונוס קווארטט" וטקסט שקורא העיתונאי האמריקני איזדור פיינשטיין סטון, בחר גלילי. "רציתי לראות אותם עושים את זה", הוא אומר בחיוך, "רציתי לאתגר אותם עם משהו שלא עשו קודם, אבל מה שהכי רציתי זה לבלות שוב בסטודיו עם שני אנשים שאני אוהב.

 

"זו עבודה שנראתה לי רלוונטית ונכונה גם מבחינת המסר והאמירה. היא מדברת על דברים שקורים עכשיו, בינינו. יש לה הלך-רוח אוניברסלי והיא משקפת את ההתנהגות שלנו אחד כלפי השני, את השטחיות שקיימת במערכת היחסים, את העמדות הפנים. אנחנו עושים המון 'כאילו', מתיימרים לומר דבר מסוים ועושים הפוך. לדעתי בבסיסנו אנחנו לא מוכנים לקבל הבדלים בינינו. בכך עוסקת העבודה".


גלילי עם רקדני הבלט הישראלי, במהלך החזרות 

 

תדמור מודה שלא תמיד קל לו לתת את עצמו בידיים של יוצר אחר. "זה אתגר לוותר על השטיק והאגו, להתמסר ולהיות כלי של מישהו אחר", הוא אומר, "זה תהליך שלא תמיד נוח. כשאתה מתגבר על האגו ולומד ללכת מחדש, ההנאה בלתי רגילה וזה המקום שאני מגיע אליו היום בסטודיו". פז מצדה אומרת: "כוחי לא בכוריאוגרפיה. אני רקדנית מבצעת והאתגר הפעם היה להתאים את עצמי לחומר שנוצר על רקדנית אחרת, וזה מאתגר. קיבלנו מתנה נהדרת ואין לי ספק שיהיה לזה המשך".

 

מיד לאחר הפרמיירה הישראלית יארוז גלילי מזוודה בדרך לברלין. בבית האופרה שם, הזמינו ממנו עבודה חדשה באורך מלא, וההכנות יחלו בקרוב. בשנה הקרובה יעלו עבודות שלו בבלט הלאומי של ווילס, הבלט הלאומי האנגלי, להקת ראמבר, אוקספורד בלט והדאנצה קונטמפורנה מקובה. גם בבלט שטוטגרט מתוכננת לעלות עבודה נוספת של גלילי. "אחרי 20 שנה בלהקה שדורשת מחויבות ואחריות, אני ממשיך הלאה", הוא אומר. "הספיק לי. אני צריך הפסקה מהמגבלות. אני רוצה זמן וחופש פעולה בלי מטלות ארגוניות שדורשות תחזוקה. זה שלב של להמציא את עצמך מחדש".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלילי. הכל מתחיל ממפגש נוסטלגי
לאתר ההטבות
מומלצים