שתף קטע נבחר
 

רוצה עבודה בהיי-טק? המוסכניקים קוראים לך

בענף הרכב חוששים ממשבר כוח אדם חמור ומזהירים: בעתיד לא יהיה מי שיטפל במכוניות. הפיתרון: תוכנית חירום לגיוס כוח אדם איכותי ומשכיל המסוגל להתמודד עם מערכות מחשוב מתקדמות. המוסכניק עם גריז על הידיים הוא כבר פאסה

 

בשנים האחרונות אנו עדים למחסור חמור בכוח אדם בתחומי הטכנולוגיה עקב מדיניות חינוכית כושלת בקידום החינוך הטכנולוגי. לצערי, מדיניות זו הביאה למחסור חמור בתחומים רבים, ויותר מכל בענף הרכב המתפתח, מה שאומר שלא ירחק הזמן בו לא יהיה מי שיטפל בבייבי של כל כך הרבה ישראלים: האוטו שלהם.

 

 

המצב הזה נוצר בראש ובראשונה כתוצאה מההחלטה העקרונית והמעשית של הממשלות הקודמות שדנה את החינוך הטכנולוגי למוות. לפני עשרות שנים, החינוך הטכנולוגי-מקצועי במדינת ישראל היה אחד הטובים בעולם. כיום מדובר בכמות קטנה של תלמידים ברמה נמוכה המגיעים אל התחום כברירת מחדל.

 

סגירתם של בתי הספר המקצועיים בתחום הטכנולוגי ובעיקר בתחום מקצועות הרכב נבעה מסיבה חברתית שכונתה "הסללה" (מסלול). דהיינו - מדיניות שהפנתה נוער לבתי ספר מקצועיים ויצרה תחושה בקרב חלק מהתלמידים שההפנייה, לכאורה, היא למשהו נחות יותר. סגירת בתי הספר המקצועיים לא הביאה לסיום ההסללה כפי שקיוו, זאת משום שגם כיום במסגרת החינוך העיוני מכוונים תלמידים למסלולי לימוד שונים. ההסללה בחינוך העיוני הביאה לכך שכ-50% מהתלמידים מסיימים את התיכון ללא בגרות, בעוד שבחינוך הטכנולוגי תלמידים אלה היו לפחות מסיימים עם מקצוע ביד.

 

כאשר העדר חינוך טכנולוגי בא במקביל לההתפתחות הטכנולוגית העצומה שחלה בענף הרכב בשנים האחרונות, נוצר פער הולך וגדל בין הביקוש להיצע בכוח אדם טכנולוגי איכותי, ולפגיעה מתמדת ביכולת לספק לבעלי המכוניות שירות איכותי ושמירה על הבטיחות הנדרשת. כיום, בכלי רכב רבים קיימות מערכות מחשבים מתוחכמות ומערכות נוספות מתקדמות, מה גם שבשנים הבאות צפויים להיכנס כלי הרכב החשמליים וההיברידיים, והתפתחויות אלה דורשות תחזוקה וטיפול המצריכים ידע נרחב.

 

ההזנחה של החינוך הטכנולוגי תרמה גם לא מעט לחוסר הרצון של הדור הצעיר לפנות לנתיב של חינוך והכשרה טכנולוגית, ובעיקר בענף הרכב. למקצוע נוצרה תדמית שלילית במהלך השנים, והמילה מוסכניק מתקשרת בדמיונם של רבים מאיתנו לבעל מלאכה עם "גריז על הידיים". לו היתה קיימת מערכת מתקדמת של חינוך טכנולוגי איכותי בענף שמייצרת הון אנושי ברמה גבוהה, אולי היה הציבור מכיר את בעל המקצוע החדש העובד במרכזי השירות המתקדמים לרכב. איש המקצוע המשכיל, המסוגל להתמודד עם מערכות רכב מסובכות, זה שמחבר את הרכב החדיש למחשב משוכלל, מאבחן תקלות באמצעות תוכנה שלשם הבנתה עליו לדעת אנגלית רהוטה וחשוב מכל - זה שיש לו אופק אקדמי ואופק מקצועי בהם הוא יכול להתקדם ולהתפתח מבחינה אישית.

 

ענף שירותי התחזוקה והטיפול ברכב עומד על סיפו של משבר כוח אדם, שנכון לשנת 2011 הוא עדיין סמוי מהעין. השלכות משבר זה יגרמו בין השאר לטיפול לקוי (ולעיתים אף חוסר טיפול) בעשרות אלפי כלי רכב (ואולי אף למעלה מכך) הנעים על כבישי ישראל ואף יסכן חיי אדם.

 

בתוכנית: מגמות אוטוטק שימשכו הון אנושי

אין ספק שעל הממשלה לתת את הדעת למצב זה, בו לא ברור מי יהיו עובדי ענף הרכב במשק הישראלי של המחר. לאחרונה חלה התעוררות קלה ומשרדי החינוך, התמ"ת והתחבורה החלו לפעול לשינוי המצב. אנו עומדים בקשר רציף עם גורמים אלה שביכולתם לקדם את העניין ולתת תמריצים לפונים לנתיב הכשרה זה. ואכן, בהובלת אגף הרכב במשרד התחבורה - שלושת משרדי ממשלה אלה בשיתוף איגוד המוסכים, גובשה תוכנית חירום לשיפור תדמית מקצועות הרכב במטרה לגייס ולהכשיר כוח אדם איכותי. כחלק מהתוכנית ייפתחו מגמות אוטוטק חדשות ומשוכללות במספר בתי ספר טכנולוגיים בשנת הלימודים הקרובה ואנו מקווים שאכן יגיע הון אנושי ברמה גבוהה למגמות אלו.

 

בנוסף, על הממשלה להמשיך ולקדם את התוכניות העתידיות לאיחוד המקצועות ברכב בהתאם להתפתחות הטכנולוגית, כך שייווצרו אופק ותקווה להתפתחות אישית ולהתפתחות כלכלית לכל מי שיצטיין בתחום. צמצום מספר המקצועות בענף הרכב יאפשר גמישות ותנועה לבעלי מוסכים לצורך פיתוח עסקי ושדרוג מקצועי וכן יתאים את מערך ההכשרות לטכנולוגיות העכשוויות והעתידיות בכל הקשור בתיקון ואחזקה של כלי רכב. מערך ההכשרות החדש ישים דגש הן על איכות ותקינות הניהול והן על רצף ההכשרות והוותק שיחלו החל מגיל התיכון ועד ללימודי הנדסת רכב.

 

גם אנו באיגוד המוסכים החלטנו לקחת את גורלנו המקצועי בידינו ובימים אלו אנו פועלים רבות לצורך קידום והאצת כמות הפונים לנתיב של לימודי מקצועות הרכב. החזון שלנו הוא למשוך כוח אדם אמין ואיכותי שמסוגל להתמודד עם הקידמה וכן, לשפר את תדמית המקצוע. הידקנו את הקשרים עם המכללות השונות בישראל על מנת שנוכל לסייע בהשמה המסודרת של תלמידי התיכון ושל המבוגרים אשר רוצים לטעום מן העיסוק המעניין שלנו ואולי גם לבנות את עתידם בו.

 

אני מקווה שנצא מוועידת שירותי הרכב והתחבורה שתתקיים בשבוע הקרוב ותעסוק בנושא, עם בשורה לעתידו של החינוך הטכנולוגי ושבסופו של דבר, המעבר מלואוטק להייטק בענף הרכב יחלחל לדור ההמשך, שאם לא כן - מי יטפל לנו ברכבי העתיד?

 

הכותב הוא יו"ר איגוד המוסכים


פורסם לראשונה 14/05/2011 20:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הצעד הראשון: שינוי תדמית
צילום: איי פי
מומלצים