נטוורקינג למתחילים: כך תמצאו עבודה בפייסבוק
עידן המדיה החברתית מכניס את הפרופיל המקצועי והאישי שלנו לאין ספור מאגרי מידע, אך אשליית השפע מתעתעת: אנו נשפטים על-ידי סטראוטיפיים בדיוק כמו בחיפוש זוגיות באתרי הכרויות. בניית קשרים אישיים תסייע לשבור את המחסום
- מה מתרחש בשוק העבודה? קרא בקריירה
לפני חצי שנה החליט חבר שלי לעזוב את הארגון שבו הוא עובד. הוא היה בטוח שבתוך מספר שבועות יעמוד מול המנהל שלו ויודיע על החלטתו לעבור לחברה אחרת. ואולם לאחר חצי שנה של חיפושים אינטנסיביים - שכללו נוכחות פעילה באתרי חיפוש עבודה, ברשתות וקהילות מקצועיות באינטרנט וכן מאגרי מידע של חברות השמה - הוא מצא את עצמו באותו מקום עבודה, אך עם הרבה פחות אופטימיות.
קורות החיים שלו מרשימים ביותר: השכלה רחבה, ניסיון עשיר בתפקידים מורכבים בחברות היי-טק מצליחות, ואפילו המלצות טובות. אף שקורות החיים שלו כבר נמצאים במאגרי המידע של חברות ההשמה המובילות בתחום, ושהוא מקושר בכל הרשתות האינטרנטיות ה"נכונות", משהו בחיפוש העבודה שלו לא זז. מתוך הפניות הרבות ששיגר למשרות פנויות, הוא הגיע בעת חיפושי העבודה שלו לראיונות בודדים בלבד.
הבטחה להזדמנות שווה
עידן המדיה החברתית, שמכניס אותנו לאין ספור רשתות ופרופילים, מציע לנו חשיפה ללא מגבלות והבטחה להזדמנות שווה. מצד אחד יש לנו נגישות למאגר אדיר של משרות, ומצד שני אנו חשופים לעין כל מה שלכאורה אמור לשפר את סיכויי ההצלחה שלנו במציאת משרה.
הפרופיל המקצועי והאישי שלנו נמצא באין ספור מאגרי מידע ואנחנו מרגישים שהנה זה קורה: מאחר שכולנו בעלי הזדמנות שווה - אין יותר צורך להכיר אישית את המנכ"ל שהיכרת בצבא כדי לקבל הזדמנות.
אז זהו, שלא זה המצב. אין ספק שהעידן הנוכחי מתעתע: חשיפה אדירה מצד אחר והיעלמות בשל היעדר ייחודיות ואשליית השפע.
שיפוט סטריאוטיפי
המסע לחיפוש עבודה באתרים ורשתות דומה למסע המייגע לחיפוש זוגיות באתרי היכרויות. אנחנו מוערכים ועומדים לשיפוט על-ידי סטראוטיפיים. הפרופיל המקצועי והאישי נכנס לקטגוריות - ואלו נגועות בדעות קדומות.
כשקוראים פרופיל של בן 45 עם 15-20 שנות ניסיון ותארים אקדמיים מתקדמים, התמונה המיידית שתעמוד לנגד עיניו של הקורא עלולה להיות שיער מאפיר, כרס, עייפות ושחיקה. איך ידעו על התכונות והכישורים הייחודיים שלך - אלו שבאמת עושים את ההבדל בינך לבין אחרים? איך ידעו את מה שהמנכ"ל יודע עליך כבר מתקופת הצבא? למשל שאפשר לסמוך עליך במצבים קשים, או שיש לך יכולות מבריקות להוביל פרויקטים מורכבים?
החברה האישית של ביל גייטס
בעשור האחרון מלמדים בבתי הספר המובילים למינהל עסקים בארה"ב את סיפורה של היידי רויזן בעלת הקריירה הנערצת בעמק הסיליקון, שנבנתה בזכות כישוריה ביצירת קשרים אישיים. רויזן, שהתחילה כמזכירה באחת החברות בעמק הסיליקון, כיום יזמית בתחום התוכנה, דירקטורית בקרנות הון סיכון וחברות תקשורת מובילות ומרצה בתוכניות למנהלים באוניברסיטת סטנפורד.
סיפור הקריירה שלה נלמד בקורסים של כישורים בין אישיים, יזמות, כוח והשפעה, וזאת במטרה להמחיש את עוצמתו של רישות חברתי (Networking) אפקטיבי במימוש מטרות אישיות ועסקיות. המקרה של רויזן מתאר את המסלול שתוותה בדרך לבנייה וטיפוח של רשת קשרים רחבה ועמוקה. בין השאר הכוונה לארוחות הערב שהיתה מארגנת למנהלי חברות היי-טק, בהם ביל גייטס, הנחשב לחבר אישי שלה.
כישרונה הייחודי של רויזן היה לא רק בתעוזתה להתקשרות, אלא בבנייה מתוכננת ואקטיבית של היכרויות אישיות אותן יכלה למנף לערכים אישיים ועסקיים. אך מעל הכל, היידי רויזן בנתה את המותג "היידי רויזן".
כולם מחפשים עובדים טובים, חיוניים ואיכותיים, אך כדי שידעו עליך, צריך להשקיע ולהיחשף הרבה מעבר לפרופיל ב- LinkedIn או ב-Facebook. בעידן המדיה החברתית איננו "מחפשי עבודה", אלא בעלי כישורים שמחפשים הזדמנויות למינוף עסקי. עמדה זו מציבה את מחפשי העבודה כשחקנים שווים בשוק העבודה המוכרים את הכישורים והניסיון שלהם ללקוחות הזקוקים למילוי פונקציות פרופסיונליות.
כפי שארגונים משקיעים במיתוג המוצרים והשירותים, יוזמים ומחפשים הזדמנויות, כך גם מחפשי העבודה צריכים ליזום ולהיות אקטיביים בשוק העבודה ולהתנהג כמוכרי כישורים:
• לבחור חברות שבהן הם מעוניינים לעבוד, לחקור אותן ולחשוב למה כדאי להם שאעבוד שם?
• לחפש בתוך הארגונים האלה אנשים ספיציפיים שנראה כי כדאי לפגוש, לחפש עליהם מידע ולחשוב מה יכול לעניין אותם ומה הם יכולים לקבל מהשיחה אתי?
• ליזום פגישות היכרות גם אם אין משרה ספציפית. משיחת היכרות על כוס קפה יכולים לצמוח רעיונות לתפקידים או הזדמנויות שרשרת (ההוא שמכיר את ההוא שמכיר את ההוא...)
• לזהות ניצנים של פוטנציאל להמשך היכרות ולטפח את זה. לשלוח מדי פעם עדכונים על פעילויות שלך, חומרים מקצועיים, תגובות למידע בעיתונות, כרטיסי ברכה וכדומה.
• לפעול משימתית ולהציב יעדים תקופתיים להיכרויות חדשות.
• לזכור שלא כל פנייה תיענה; למען האמת רובן המוחלט לא ייענו כנראה. עם זאת במקום שבו ייתכן מפגש בין צורך לתועלת הדדיים, סביר להניח שתהיה היענות.
• להיזכר בכל האנשים שרצו לפגוש אותך ודחית מסיבות כאלה ואחרות, כדי להתגבר על הקושי הרגשי בדחיה. אחרי הכל זה הרי לא אישי.
נטוורקינג הוא הרבה יותר מאוסף של כרטיסי ביקור ונוכחות ברשתות חברתיות. טיפוח קשרים הוא ללא ספק עבודת שיווק אישי, שאמנם לא מתגמלת באופן ישיר ומידי, אך דורשת משמעת עצמית ומשימתיות. כדי לבנות רשת קשרים אפקטיבית המסוגלת ליצר ערך אמיתי, צריך לטפח אינטימיות אנושית בעלת ערך מוסף וייחודיות, כזו שאף רשת חברתית לא תוכל למלא.
רחל שחר .M.Sc יועצת ארגונית בכירה ומרצה מנהלת תובנות - פיתוח אנושי