נוהגים הרבה? המכונית תגרום לכם להשמין
מחקר אמריקני קובע כי האשמה העיקרית בהשמנת-יתר של האוכלוסייה האמריקנית היא המכונית, ולא כמויות מזון גדולות. אבל אפשר להרגע, שכן יש אור בקצה המנהרה
אני נוהג, משמע אני שמן. חוקרים אמריקניים טוענים ברצינות גמורה כי הסיבה העיקרית להשמנת יתר של האוכלוסייה, נעוצה בשהייה הארוכה מאחורי הגה המכונית. פרופסור שלדון ג'קובסון מאוניברסיטת אילינוי, ארה"ב, המתמחה במדעי המחשב, מסביר כי אנשים צורכים מזון, אך אינם משחררים את האנרגיה המצטברת בגופם, שכן המכונית כל כך מרכזית בחייהם. "הכול עניין של חוסר איזון אנרגטי", הוא מסביר.
"במשך 60 השנים האחרונות בנינו את החברה שלנו סביב המכונית, ונסיעה ממקום אחד למקום אחר", אומר ג'קובסון ומוסיף כי "יצרנו לעצמנו אורח חיים משולל כל פעילות פיזית, המוביל כמובן להשמנת יתר". ג'קובסון ועמיתו השוו בין עליית נתוני נסועה (קילומטראז') בארה"ב ביון השנים 1985 ל-2007 להשמנת יתר, וגילו זהות כמעט מושלמת בין הערכים. אגב, גם צריכת הדלק בארה"ב עלתה לדבריו מסיבות אלה.
ג'קובסון טוען עוד כי מדינות מתפתחות כמו סין והודו, בהן השימוש במכונית מתפשט במהירות שיא, סובלות יותר מאי פעם מתופעת השמנה בקרב האוכלוסייה. לדבריו, מקבלי ההחלטות במדינות השונות חייבים לראות במכונית גורם סיכון משמעותי בהשמנת היתר.
ויש לו גם פתרון אפשרי לבעיה. לדבריו, כדי לפתור לפחות חלקית את הבעיה, צריך האזרח האמריקני הממוצע להקטין את הנסועה ב-20 ק"מ ביום – כשליש מהממוצע. זאת, מבלי לשנות כלל את הפעילויות שביצעו באופן רגיל. תוך שש שנים, כך הוא צופה, ירד אחוז הסובלים מהשמנת יתר בארה"ב ביותר מ-2%. המשמעות היא חמישה מיליון אמריקנים פחות שמנים מכפי שהיו ב-2007.