מי מפקח על מאות מיליונים שהועברו לאגד בשנה?
מבקר המדינה מותח היום ביקורת חריפה על משרד התחבורה, שאינו מקפיד כנדרש על פיקוח הצטיידות חברת אגד באוטובוסים חדשים, למרות שמדובר במאות מליונים שמשלם הציבור בשנה
"משרד התחבורה משקיע מאות מיליוני שקלים בשנה באוטובוסים לאגד, אך לא מפקח על הרכישה". כך קובע מבקר המדינה, בעניין הליכי ההצטיידות של אגד באוטובוסים חדשים, הנעשית ברובה מכספי הציבור. "אגד מפעילה שירות תחבורה לכל הציבור, כשרכש האוטובוסים שלה ממומן על-ידי משרד האוצר בסכום של כ-210 מיליון שקל בשנה", כותב המבקר. "ראוי היה כי משרד התחבורה יחיל על אגד נורמות מתחום המשפט הציבורי, לרבות בתחום ההתקשרויות".
המבקר מוסיף כי "נוכח היקף העסקאות בהן מדובר, והעובדה שעיקר המימון מקורו בקופה הציבורית, וכדי לשמור על כללי בקרה נאותים וקפדניים, על משרד התחבורה לדרוש מאגד לפעול בנושא רכש אוטובוסים לפי נורמות ציבוריות, ובכלל זה הליכי רכש תחרותיים ופומביים באופן הוגן - שיבטיח שוויון הזדמנויות למתמודדים בכוח ואת מרב התועלת הכלכלית לאגד".
- מבקר המדינה: כשלים חמורים במשרד התחבורה
"רכישת אוטובוסים מיצרן אחד, ללא הליך מסודר" (צילום: רועי צוקרמן)
יצרן אחד, 1,000 אוטובוסים
אחד הפרטים המטרידים העולים מדו"ח המבקר, נוגע להחלטת אגד לרכוש חלק ניכר מצי האוטובוסים שלה, מיצרן אחד בלבד. במשרד המבקר מסבירים כי "בשנים 2003-2009 רכשה אגד כמעט את כל האוטובוסים העירוניים מיצרן אחד בלבד: 745 אוטובוסים עירוניים ו-249 אוטובוסים מפרקיים... רק שבעה אוטובוסים עירוניים (נרכשו מיצרן אחר)".באגד הסבירו למבקר כי עד 2009 היה אותו יצרן אוטובוס "היחיד שייצר שלדות של אוטובוסים 'נמוכי רצפה' שעברו בהצלחה את הניסוי באגד והותקן להם מרכב בישראל". בחברה אף הבטיחו כי עשו "מאמצים רבים לרכוש שִׁלְדה של אוטובוס עירוני נמוך רצפה מיצרן (אחר) - מאמצים אשר נשאו פרי רק ב-2009".
למרות הסברי החברה, במשרד המבקר אומרים כי "רכישת אוטובוסים עירוניים במשך תקופה ארוכה רק מיצרן אחד, ללא הליך תחרותי מסודר, היא בגדר התנהלות לא תקינה. בנסיבות אלה על אגד, משרד התחבורה ומשרד האוצר להסדיר ולעמוד על ביצוע של הליך תחרותי לרכישת אוטובוסים, ולפקח על תהליכי התכנון, עבודת המטה וקבלת ההחלטות על מנת לוודא שההצטיידות באוטובוסים מתנהלת כנדרש".
בהערה נוספת בעניין רכש אוטובוסים, מציינים במשרד המבקר כי "מאחר שאין באגד תיעוד של המשא ומתן עם המציעים, לא ניתן לוודא כי בחירת יצרני השלדות (של אוטובוסים) ב-2004 הייתה הוגנת, כי ניתנה לכל המתמודדים בכוח הזדמנות שווה וכי ההליך נוהל כך שהובטחה לאגד תועלת כלכלית מרבית. גם משרד התחבורה לא עמד על כך שאגד תתעד את המשא ומתן עם המציעים".
כך מעודדים את הכלכלה
במטרה לעודד את התעשייה והכלכלה המקומית, מרבית האוטובוסים של אגד מורכבים בישראל. אלא שמתברר כי גם בעניין זה מצא המבקר ליקויים חמורים. "אגד לא השוותה את הצעות המחיר להרכבת אוטובוסים של חברות הרכבת אוטובוסים עם הצעות מחיר של חברות מחו"ל", קובעים במשרד המבקר. "(החברה) גם לא השוותה את מחיר האוטובוס המוגמר שמרכבו מתוצרת הארץ, עם מחיר אוטובוס מוגמר מחו"ל".במשרד המבקר מבהירים מה דעתם על התנהלות זו: "אגד ומשרד התחבורה לא יצרו תחרות ברכישת האוטובוסים, לפחות בין חברות ההרכבה בארץ לחברות הרכבה בחו"ל, ונמנעו מליצור תמריץ להתייעלות... מדובר במדיניות בת 30 שנה, ולנוכח חלוף הזמן יש מקום לשוב ולבחון אותה, בהתחשב בשינויים בכלכלה העולמית... (אין) חולק על מדיניות משרד התחבורה בדבר עידוד רכישת אוטובוסים מתוצרת הארץ, אולם הדבר צריך להיעשות בתהליך תחרותי ושוויוני שיביא גם לחיסכון והתייעלות".
עוד מציינים במשרד המבקר כי "באגד אין מסמכים המעידים על ניהול משא ומתן מסודר עם חברות ההרכבה, כראוי על-פי כללי בקרה נאותים - לרבות פרוטוקולים של המשא ומתן... משרד התחבורה לא דרש משתי חברות ההרכבה בארץ למסור את פירוט חשבונות ההוצאות שלהן לבניית המרכבים, אף שבדיונים שקיים עמן הן הסכימו לפתוח בפניו את ספרי החשבונות".