המכוניות ישוחחו אחת עם השנייה - עכשיו הניסוי
משרד התחבורה האמריקני מתחיל בניסוי לאפשרות יישום מערכות תקשורת בין מכוניות, במטרה לשפר את הבטיחות. השאלה הגדולה - כיצד יתרגלו לכך הנהגים
האם אנשים פתוחים לקבל מערכות תקשורת בין נהגים? משרד התחבורה האמריקני הודיע על הערים בהן יוקמו מרכזי בדיקה, כחלק מניסוי בו יבחן כיצד מגיב האזרח האמריקני למערכות תקשורת בין כלי הרכב השונים. ניסוי זה מאגד מחקר מקיף בו משתתפות שמונה יצרניות רכב גדולות, לבחינת יכולת תקשורת בין כלי רכב. הניסוי מתבצע כצעד מקדים לפני חקיקה, שעשויה לחייב בעתיד את יצרניות רכב בהתקנת מערכות דומות בכל מכונית חדשה.
כמעט כרגיל, האמריקנים נזכרים מעט מאוחר. האיחוד האירופי מפעיל כבר כחמש שנים תוכנית בשם "יוזמה למכונית אינטליגנטית", שמטרתה עידוד השימוש בטכנולוגיית מידע ותקשורת". האירופים האמינו כבר ב-2006 כי מערך מידע כזה, עשוי להביא לא רק לתחבורה בטוחה, אלא גם נקייה יותר. במסגרת היוזמה נבחנת מאז 2008 התקשורת בין מכוניות, ובינן למערכות תשתית מקומיות. כדי לאפשר זאת, החליט האיחוד האירופי על הפקעת תדר רדיו מיוחד, אשר ישמש את כל יצרניות הרכב המשתתפות בניסוי - בהן גם חברת וולוו, שהציגה לעינינו מערכת ניסיונית שכזו כבר ב-2007.
ובחזרה לארה"ב. הנהגים שישתפו בניסוי האמריקני, ייבחנו כיצד הם מתמודדים עם אזהרות הנוגעות לעקיפה לא בטוחה, בלימה פתאומית ואחרות. מכונית שתזהה אירוע בעל משמעות בטיחותית כלשהי, גם אם כזו שעשויה להפוך למסוכנת תוך זמן קצר, תדווח עצמאית - ללא מעורבות הנהג - למכוניות אחרות על הבעיה האפשרית. במכוניות בהן ייקלט המסר, יתבצעו מהלכים דרושים. כך למשל, במקרה של סכנה מוחשית ומיידית, תבלום המכונית עצמה. ובכל מקרה, יועבר דיווח לאזני הנהג.
הניסוי יערך באזורים שונים, החל מפרברי ערים ואזורים כפריים מבודדים יחסית, וכלה בערים גדולות דוגמת סן פרנסיסקו ואורלנדו. המטרה בכך אינה רק לבדוק כיצד המכוניות המשתתפות בניסוי מתמודדות עם תנאים שונים, אלא גם כיצד נהגים שונים מתייחסים ליכולת זו. "טכנולוגיית תקשורת בין כלי רכב מסוגלת לדווח על כ-81% מתאונות הדרכים שנגרמות כתוצאה מטעויות נהג, לנהג אחר", מבטיח בכיר הקשור לניסוי.
בשלב השני של המחקר שמתוכנן לסתיו 2012, יתקין משרד התחבורה האמריקני אלפי יחידות אלחוטיות בכלי רכב שונים. מחקר זה אמור לסייע לרשות האמריקנית לבטיחות (NHTSA) בשאלה האם לקדם חקיקה שתחייב את יצרניות הרכב להתקין מערכות שכאלו בכלי רכב חדשים. שמונה יצרניות הרכב שלוקחות חלק בניסוי הן: פורד, ג'נרל מוטורס, הונדה, יונדאי-קיה, מרצדס, ניסאן, טויוטה ופולקסווגן.