האשה שמאחורי הנשיא: על "המשפחה הראשונה"
ברומן "המשפחה הראשונה", אחייניתו של הנשיא נחטפת במפתיע, מה שגורם לשדים מעברו לצאת החוצה, ולאשתו לאסוף אחריו את השאריות. עלילת הנשיא שחי בעולם משל עצמו משתלבת בעלילת חוקרי הרצח. אז ככה כותבים רב מכר?
כדי להגיע לשיא לא צריך רק לטפס למעלה, צריך גם להבחין מראש מהי נקודת האל-חזור. הדבר מתייחס לכל דבר בחיים - טיפוס הרים, הקצפת ביצים, אורגזמה וספרי מתח, לאו דווקא בסדר הזה. דיוויד באלדאצ'י, בספרו החדש, "המשפחה הראשונה", נדמה שעובר את נקודת האל-חזור, אבל מצליח להחזיר את הקורא היישר לחיק הספר ממש ברגע האחרון, שניה לפני שהוא מעיף אותו בעצבים אל מאחורי הספרייה להישכח לתמיד.
נקודת האל-חזור (עטיפת הספר)
"המשפחה הראשונה" מורכב משני סיפורים המשתלבים, כמה מפתיע, זה בזה ולכל אחד מהם יש פוטנציאל ומשקל להיות סיפור בפני עצמו, רק שבאלדאצ'י מעדיף לחבר את שניהם וללכת על הימור בטוח שיהפוך לרב מכר.
אשתו של מיסטר פרזידנט
הסיפור הראשון הוא של משפחת הנשיאות האמריקנית. דן וג'יין קוקס הם הזוג הנשיאותי, הוא שרמנטי, כריזמטי, נראה טוב, חייכן, ומחסל את יריביו בחיוך גדול כאשר הוא מדלג בקלילות לעבר קדנציה שניה של נשיאות. הנשיא הסיפורי חי, לעיתים קרובות, בעולם משל עצמו, נישא על גלי האהדה, ושוכח שיש אנשים שבאמת מכירים אותו.
ג'יין, אשתו, שמכירה אותו היטב, היא זו שצריכה לטפל בכל העניינים מאחורי הקלעים, ולוקחת על עצמה את תפקיד הקורבן שצריך לספוג את מעלליו של בעלה, מתוך מחשבה שיום אחד הוא ישלם כמו שצריך על הכל - במחיר כבד. כשוילה, אחייניתה של ג'יין, נחטפת, קוביות הדומינו שמארגנות את חייו של דן בצורה כה יפה, מתחילות ליפול וסוחפות איתן סיפורי עבר שיכולים לאיים על נשיאותו.
אבל הוא עצמו אפילו לא יודע במה מדובר, ומעדיף להמשיך לגלם את הנשיא הכל-יכול. ג'יין היא זו שמצליחה להבין שהחטיפה קשורה לעברו של בעלה, ושמתפקידה לעשות הכל כדי להסתיר את מה שקרה, אפילו במחיר איבוד אחייניתה.
הסיפור השני הוא של שון קינג ומישל מקסוול, סוכני סי.אי.איי לשעבר שעתה עוסקים יחד בחקירות פרטיות. הקשר בינם לבין החטיפה מתחיל כשאמה של וילה מבקשת מהם להיפגש איתה. כשהם מגיעים לביתה, הם מגלים זירת פשע שכוללת גופה וילדה שנחטפה. על הגופה הושארו סימנים שנראים כמו כתב מוזר ונדמה שנלקח ממנה דם.
אבל הקשר בין שני הסיפורים מתחיל מוקדם יותר, כששון קינג עוזר למשפחה הנשיאותית בתחילת דרכה, ומציל אותה ממבוכה קשה. הקשרים בין הדמויות הולכים ומתחזקים תוך כדי הקריאה, יחד עם מוטיב הקווים המקבילים בין הילדה לנשיא, ובין אישה נוספת שנחטפה, לבין שבט אינדיאני.
מעבר להתעסקות בוילה, מישל, בליווי של שון, צריכה להתמודד עם מותה הפתאומי של אמה שמתברר כרצח (ואותו היא צריכה לפתור על הדרך), עם חשדות כלפי אביה ועם גילוי מסעיר מילדותה. כדאי לציין שבאלדאצ'י לא נופל לתבניות הרומנטיות של בלשית בסערת רגשות מול בלש חתיך ושרמנטי, ואת היחסים ביניהם הוא קוטע באיבם ולא מתעסק בקטנות, מה שמוסיף נקודות לזכותו. שון, מצדו, צריך להתמודד עם יחסי העבר שלו עם ג'יין קוקס, החיבה שלו כלפיה והעובדה שהוא צריך, בסופו של דבר, להיות לא כל כך נחמד כלפי אשת הנשיא.
חוטפים עם לב של זהב
ואם תהיתם מה קורה מצדה של וילה, אז גם לה יש תפקיד, היא לא יושבת בחדר חשוך אי-שם, אלא משתתפת פעילה שדורשת מחוטפה להסביר לה מדוע חטף אותה, מה סיפר למשפחתה ומתי כל הסיפור הזה יסתיים - מעין ניסיון של באלדאצ'י להסביר למה לפעמים גם לחוטפים יש לב של זהב. אבל ההתעסקות הבלתי פוסקת של סאם קווארי, החוטף, בסיבות להתנהלותו, קצת מעיקים וחוזרים על עצמם - כמה עוד אפשר לקרוא עליו מתנהל בפסיכוזה ומדבר לעצמו?
איו ספק שיש ב"המשפחה הראשונה", קרקע פורייה לסיפור מתח משובח. אבל לפעמים, כמו שכבר נכתב, צריך לדעת מהי נקודת האל-חזור, משום שנדמה שבאלדאצ'י מותח קצת יותר מדי את הגבולות, עד כדי רטינה כעוסה מצד הקוראים שכל בקשתם היא 'נו כבר! תזיז את הסיפור'. אך אלו, נאמנים לעלילה, חוששים לפספס מידע כלשהו שיוכל לעזור, אולי, בפתרון המוקדם, וממשיכים לקרוא עמוד אחרי עמוד.
הגאולה מגיעה בסופו של דבר, ולמי שהיה מוכן לשמור על הסבלנות, זה השתלם.
אמנם לא קשה לגלות את סופו של הסיפור, אבל הפרטים הקטנים הם אלו שמשלימים אותו לסיפור עם האפי אנד, ויש אפילו המשך קצר אחרי שמגיעים לשיא, שלא כמו בספרים רבים אחרים, שבהם מוצג הפתרון ואנחנו הקוראים נשארים לתהות מה קרה הלאה.
הרי מי לא היה רוצה לדעת אם הזוג שהתאהב בסוף והתנשק אכן המשיך יחד לעבר השקיעה? או אם הבחורה שפתרה את התעלומה גם זכתה לתפקיד בכיר במשטרה? מכאן שבאלאדאצ'י יודע להעניק לקוראיו סוף טוב ומוכר, אבל בעיקר מצטיין בלהשאיר אותם עם טעם של עוד.
"המשפחה הראשונה", מאת דיוויד באלאדצ'י. הוצאת מודן. 460 עמ'