"לא תגנוב" זה גם בל"ג בעומר
המחזה של ילדינו סוחבים קרשים מאתרי בנייה באמצעות עגלות מהסופר יכול לשגע. רוצים לכבד את החג? עדיפה מדורה כשרה ממדורה גדולה
בצבא קוראים לזה "להשלים ציוד". לפני כמה שנים זומנתי למילואים לצורך אימון חטיבה בצאלים. בלילה השני גיליתי ששק השינה שלי נגנב, או "הושלם". הלכתי להישפט אצל קצין התחזוקה על אובדן ציוד. אחד החיילים שראה אותי, אמר לי: אתה פרייאר, אני הייתי הולך ולוקח שק"ש מאוהל אחר. אמרתי לו: מישהו כבר חשב כמוך, הנבזה שגנב ממני. כי המילים החלקלקות לא יכולות להסתיר את העובדה הפשוטה: "השלמת ציוד" היא גניבה.
ל"ג בעומר הופך את ילדינו לגנבים. אין מילה אחרת לתאר זאת. כבר שנים רבות שילדים נוהגים לגנוב קרשים מאתרי בנייה. אך בשנים האחרונות ילדינו המפונקים אינם מוכנים אפילו לסחוב בעצמם את הקרשים שגנבו, ולכן הם גונבים עגלות סופרמרקט, ונושאים עליהן בגאווה את שללם. המחזה הזה פשוט משגע אותי: לגנוב
עגלות כדי לחגוג את ל"ג בעומר. מעניין מה רבי שמעון בר יוחאי היה אומר על זה.
למעשה, אפשר לדעת בדיוק מה הוא היה אומר, משום שהוא כבר אמר זאת. רבי שמעון בר יוחאי התייחס לפסוק מפרשת "בהר", שמדבר על עבד עברי שנמכר לנוכרים. יש מצווה לפדות עבד כזה משִביו, והתורה מלמדת אותנו לשלם תמורת פדיונו מחיר הגון, ולהקפיד לדייק במחירו. כך דרש רשב"י על פסוקים אלו: "רבי שמעון בן יוחאי אומר: בוא וראה כמה החמירה תורה על הגזל, שדקדקה עמו על גזלו של גוי, שנאמר: 'וחישב עם קונהו' - בדקדוק" (מדרש תנאים לדברים כ', יד).
עוד דרש רבי שמעון בר יוחאי על הפסוק המכנה את ה' "שונא גזל" (ישעיהו ס"א, ח). הכול שייך לאלוקים, ובכל זאת הוא נמנע מלגזול. רשב"י תיאר זאת בעזרת משל. אם נתרגם את המשל שלו לימינו, נאמר שמנכ"ל כביש 6 מקפיד לשלם את
האגרה בכל פעם שהוא נוסע בכביש, כדי להיות דוגמה לאחרים. כך גם ה' נמנע מלגזול, כדי להראות לנו את החומרה של איסור גזל. וכך מסיים רשב"י את דבריו: "אף הקדוש ברוך הוא אמר: 'אני ה' שונא גזל בעולה', ממני ילמדו בני ויבריחו עצמן מן הגזל" (סוכה ל ע"א).
כאשר נאמר בעשרת הדיברות "לא תגנוב", אין שם הערת כוכבית המחריגה את ל"ג בעומר. רוצים לכבד את רבי שמעון בר יוחאי ביום חגו? תכבדו אותו לא על ידי מדורה גדולה יותר, אלא על ידי מדורה כשרה יותר.