שתף קטע נבחר

 

74% מהציבור: הבנקים לא הוגנים

סקר חדש חושף את התדמית הבעייתית ממנה סובלים הבנקים הישראליים בעיני הציבור: 75% מעריכים שהבנקים הם המרוויחים מרפורמת העמלות של בנק ישראל, ו-46% אינם מבינים את פירוט העמלות ששולחים הבנקים

כשלושה רבעים מהציבור תופסים את הבנקים כלא הוגנים במידה זו או אחרת כלפי הלקוחות - כך עולה מסקר בתחום יחסי בנק-לקוח שפורסם היום (ג'). 35% מכלל משתתפי הסקר סבורים כי הבנקים אינם הוגנים, ועוד 39% סבורים כך במידה בינונית. רק 19% רואים את יחס הבנקים כהוגן. הסקר נערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה ופורסם במסגרת כנס לציון 30 שנה לחוק הבנקאות (שרות ללקוח) שהתקיים במכללה האקדמית נתניה.

 

 

לפני כשלוש שנים הנהיג בנק ישראל, בלחץ ארגוני הצרכנות, רפורמה בתחום העמלות שצמצמה את מספר העמלות. תוצאות הסקר עולה, עם זאת, כי 75% מהנשאלים סבורים שהנהנים העיקריים מהרפורמה הם דווקא הבנקים עצמם, ולא הצרכנים. רק כ-26% סבורים שהנהנים העיקריים הם הלקוחות.

 

"ניכר כי למרות שהרפורמה נועדה לסייע ללקוחות, עדיין הבנקים נתפסים כמרוויחים העיקריים מהרפורמה, מה שמעלה ספקות לגבי מידת הצלחתה", אמרה ד"ר רות פלטו-שנער, ראש המרכז לדיני בנקאות במכללה, שהציגה את תוצאות הסקר בכנס. גם בעבר כבר הושמעה ביקורת בנוגע למידת הצלחת הרפורמה, ובסוגייה האם היא הגיעה לכיסו של הלקוח.

 

הסקר בחן גם את הסיבות העיקריות שבגינן יעזבו לקוחות בנק אחד לטובת בנק אחר. לשאלה "מה הסיבה שבגינה הייתם עוברים לבנק אחר?", ענו 31% מכלל הנשאלים כי הגורם הוא הוזלת עמלות, ו-27% ציינו את טיב השרות.

 

נתון מעניין נוסף נוגע למידת ההבנה של הצרכנים את הדוחות השוטפים של פירוט העמלות, שנשלחים אליהם מהבנקים. לפני כשנה אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס של איגוד הבנקים, כי הוא עצמו אינו מבין את הדו"ח שנשלח מהבנק על פירוט החשבון. לאחרונה החלו הבנקים בשינוי מבנה הדוחות והפיכתם לידידותיים יותר, אולם מסתבר כי לא נעשה מספיק: מהסקר עולה כי 46% מהנשאלים אינם מבינים או מבינים באופן חלקי בלבד את הדוחות ששולחים הבנקים.

 

סגנית המפקח על הבנקים והממונה על יחסי בנק לקוח בבנק ישראל, עו"ד עודדה פרץ, אמרה בכנס בהתייחס לתוצאות הסקר כי הן נובעות מהשנאה שיש בציבור כלפי הבנקים. לדבריה "המערכת הבנקאית היא אחת המערכות הכי הוגנות שקיימות בארץ, בהשוואה למערכות אחרות. המערכת הבנקאית היום הרבה יותר הוגנת כלפי הלקוחות ממה שהיה לפני 20 שנה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים