שתף קטע נבחר
 

מהירות מופרזת אחראית ל-5% בלבד מהתאונות

שבעה מכל 10 הולכי רגל שנפגעו בתאונה, חצו את הכביש במעבר חצייה. משאיות צוברות הרבה קילומטרז', דו-גלגלי מעורב במספר תאונות גדול יחסית, ואי ציות לרמזור היא העבירה התורמת ביותר לתאונות - הלמ"ס מסכם את 2010

איזה עבירה נפוצה ביותר כתורמת לתאונת דרכים, איזה כלי רכב עתיד להיות מעורב בתאונת דרכים, ואיזו אוכלוסייה מסתמנת כפגיעה ביותר. על שאלות אלו ואחרות מעניקה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תשובות, בעזרת נתוני משטרת ישראל ובמימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ומה אפשר לגלות? שנשים כנראה בטוחות יותר מאחורי ההגה, שרוכבי כלים דו-גלגליים נמצאים בסיכון גבוה יותר מבחינה סטטיסטית, ושכמעט מחצית מהנהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים, לא עברו עבירת תנועה. וגם, שמהירות מופרזת אחראית ל-5%.

 

מה חלקה של העבירה בסך תאונות הדרכים?

  • אי ציות לרמזור אדום - 16%
  • סטייה מנתיב הנסיעה - 15%
  • אי מתן זכות קדימה להולך רגל - 9%
  • אי שמירה על מרחק בין כלי רכב - 9%
  • אי מתן זכות קדימה לרכב - 8%
  • אי ציות לתמרור "עצור" - 7%
  • אי ציות לתמרור "תן זכות קדימה" - 6%
  • מהירות מופרזת - 5%

 

מה חלקן של נשים?

הידעתם למשל שנשים היו מעורבות רק ברבע מכל תאונות הדרכים שאירעו במהלך אשתקד, בעוד שחלקן מסך הנהגים בארץ עומד על 42%. או שאחוז הנשים המעורבות בתאונות דרכים קשות, עומד על 13% בלבד? אם לא, אתם מוזמנים להרהר בכך, אך לקחת בחשבון כי בנתונים אלה לא שוקלל מספר הקילומטרים שצוברות נשים על כבישי ישראל מתוך סך הנסועה, ולא כמה מתוך הנשים המחזיקות ברישיון רכב, אכן עושות בו שימוש. מומחי תחבורה אחידים אמנם בדעה כי נשים נוהגות בדרך כלל באופן זהיר יותר, ומבצעות פחות עבירות קשות, אך גם כי נתוני הלמ"ס חלקיים, ואינם מסוגלים להעביר תמונה מלאה וחד-משמעית על הפער המוטורי בין המינים.

 

כצפוי, אחוז התאונות על כבישים בינעירוניים עומד על מעט יותר מרבע של סך כל תאונות הדרכים שאירעו במהלך 2010. אלא שתאונות אלה קטלניות פי כמה מכ-75% מהתאונות שאירעו בתוך התחום העירוני. תאונות על כבישים בינעירוניים אחראיות ל-57% מכלל ההרוגים ו-39% מכלל הפצועים-קשה. כשליש מכל הרוגי תאונות הדרכים היו ב-2010 הולכי רגל, וכ-66% מהם נפגעו במקום בו הם אמורים להרגיש בטוח יחסית - מעבר החצייה המסומן.

 

למרות שכלי רכב פרטיים מהווים את הרוב המוחלט של כלי רכב בישראל, כשאליהם מצטרפים כ-12% של משאיות קלות וכבדות, ו-4.4% כלי רכב דו גלגליים (קטנועים ואופנועים), רק ב-50% מהתאונות הקטלניות נרשמה מעורבות של כלי רכב פרטי. משאיות מעורבות בכמעט 20% מכלל התאונות, וכלים דו-גלגליים בכ-10%. כאן דווקא מתייחסת הלמ"ס לנסועה בפועל, ומציינת כי משאיות אחראיות ללא פחות מרבע מהנסועה השנתית במדינת ישראל, נתון המסביר - לפחות חלקית - את מעורבותן הגבוהה יחסית בתאונות. לעומת זאת, במקרה של הרכב הדו-גלגלי, התמונה נראית עגומה יותר מבחינת הרוכב. נתח הנסועה של רוכבי דו-גלגלי עומד על פחות מ-2%, לעומת מעורבות של כעשירית במספר התאונות.

 

האוכלוסייה הערבית מהווה כ-21% מאוכלוסיית מדינת ישראל, אך כ-26% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים, הם ערבים. כ-35% מכלל הרוגי תאונות הדרכים שייכים למיעוט הערבי במדינה, אך יש נתון חמור עוד יותר - 68% מכלל הילדים עד גיל 14 שנהרגו בתאונות דרכים, הגיעו מהמגזר הערבי - כפליים מחלקם היחסי של ערבים בקטגוריית גיל זו.

 

לסיום, ובעניין הגורם האנושי אותו מרבים כל-כך להאשים, מרבית הנהגים (כ-60%) שהיו מעורבים בתאונות דרכים, לא עברו כל עבירת נהיגה בעת התאונה. המשמעות היא כי חלק הארי של נפגעי תאונות, לא היה אחראי לאירוע כלל. רבים מהנהגים לא נתנו זכות קדימה להולך רגל או שמרו על מרחק נאות בזמן התרחשות התאונה. והיכן ממוקמת עבירת המהירות בסולם זה? הרחק מאחור, במקום השמיני בעת התרחשות תאונת דרכים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בלילטי
מעבר חצייה, לא בטוח
צילום: דן בלילטי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים