בגלל ישראלי: נסגרה תערוכת צילום בביירות
עבודותיו של צלם 'כלכליסט', עמית שעל, הביאו לסגירת תערוכת 'World Press Photo' שהוצגה בביירות, בשל דרישת הרשויות להסירן מהתערוכה. שעל ל-ynet: "זאת אמנות, לא צריך לערב פוליטיקה, משתמשים בי בתור סמל שלא באתי להיות"
תערוכת "World Press Photo" העולמית שהציגה בביירות, נסגרה עשרה ימים מוקדם מהצפוי. הסיבה היא דרישת הרשויות בלבנון להסיר את תמונותיו זוכות הפרסים של צלם "כלכליסט" עמית שעל מהתערוכה, כך דווח בסוף השבוע. היום (א') מגיב שעל לראשונה להתרחשויות בלבנון, ואומר ל-ynet: "זה די משעשע, מצחיק אותי שמשתמשים בי בתור איזה סמל למשהו, שלא באתי להיות".
המסגד החיפאי, 1941 והיום. תמונה מעוררת מחלוקת (צילום: עמית שעל)
על פי הדיווחים בחו"ל, מנהל הפרויקטים בארגון ההולנדי האחראי על התערוכה, אריק דה קרוייף, מסר כי הארגון העדיף לסגור לחלוטין את דלתות התערוכה, שנפתחה בביירות ב-12 במאי, ולא לאפשר לרשויות בלבנון להסיר את התמונות. "התערוכה הציגה כשבוע, והכל היה בסדר עד שמישהו שם לב שעמית הוא צלם ישראלי".
נציג דירקטוריון הביטחון הכללי בלבנון, האחראי על הצנזורה, הסביר שההוראה שניתנה למארגני התערוכה להסיר את תמונותיו של שעל, בשל היותו ישראלי, ניתנה בגלל ש"ישראל ולבנון הן מדינות הנתונות במצב מלחמה".
צילומיו מעוררי המחלוקת של שעל, משלבים בתמונה אחת תצלום ישן של נופים מונומנטליים של ארץ ישראל, ואת אותו מקום כפי שהוא נראה כיום, מבעד לעדשת מצלמתו של שעל. עבודותיו של שעל זיכו אותו במקום השלישי בקטגוריית סיפורים ובידור בתערוכה.
"הכל בגלל הכותרת 'עמית שעל, ישראל'"
בשיחה עם ynet אמר שעל כי שמע על נעילת התערוכה מהתקשורת ושהוא מרוצה דווקא מההחלטה. "זו אמנות, לא צריך לערב בה פוליטיקה חיצונית, מעבר לפוליטיקות של התמונות עצמן בתערוכה כולה, לאו דווקא בתמונות שלי".
חששת שמשהו כזה עלול לקרות בביירות?
"לפני שבועיים הייתי באמסטרדם וקיבלתי את הפרסים. דיברתי שם עם הנציג של הארגון ותהינו איך התמונות יתקבלו בלבנון, בפועל האמת שדי הופתעתי. ברמה האישית המיידית - זה די משעשע, מצחיק אותי שמשתמשים בי בתור איזה סמל למשהו, שלא באתי להיות. ברמה היותר רחבה זה עצוב שהשלטונות, איפה שלא יהיו, לבנון או ישראל, כל שלטון שהוא, מערבים פוליטיקה בעניינים כאלה".
בתשובה לשאלה אם התמונות שלו אכן מייצגות צד פוליטי של ישראל אמר שעל: "אפשר לקחת את זה לכל מיני מקומות, ויש בהן היבט פוליטי. אבל אני מאמין שאנשים מפרשים אותן לעצמם לכאן או לכאן, וזה בסדר, כי הן אמורות להעלות שאלות ולעורר דיון".
בין התמונות של שעל, בולטת זו המשלבת תצלום של מסגד חיפאי מ-1941 ומימינו אנו. "אין הרבה תמונות של ערבים מאותה תקופה בארכיונים", אומר שעל. "הצלמים של אז כיוונו את המצלמות שלהם בעיקר לתושבים היהודים, ודי העלימו את הערבים שישבו פה בארץ.
התמונה הזו נדירה יחסית. הערבי שבמרכזה יכול להיות שנשאר בחיפה, ואולי עזב או גורש ב-1948. בתמונה שצילמתי בשנה שעברה, המשולבת בה, מופיע שלט בו כתוב "דרך העצמאות", אמר שעל והסביר שהדברים מדברים בעד עצמם.
עוד הוסיף הצלם שאין כלל קשר לתכני התמונות ולעצם הדרישה להסירן: "מי שהחליט להוריד את התערוכה לא הוריד אותה בגלל התמונות עצמן, אלא בגלל הכותרת 'עמית שעל, ישראל'. בשבילו אני מייצג את ישראל, ואין קשר לתוכן של מה שצילמתי".
שעל הסביר שהצנזורה עצמה חסרת טעם במקרה זה. "כל לבנוני שרוצה לראות את התמונות ימצא אותן באינטרנט, בימינו צנזורה זה משהו שכבר לא ממש עובד. במהלך שלהם, הם רק עוררו יותר רעש סביב התמונות, ומשכו יותר תשומת לב אליהן".
אז אולי בדיעבד החשיפה הזו עוד תהיה לטובה?
"מבחינתי? כן".
מו"ל "כלכליסט", יואל אסתרון, אמר בתגובה: "ההחלטה של הרשויות בלבנון לצנזר מתערוכה שמוצגת בכל רחבי העולם את הצילומים של עמית שעל, צלם 'כלכליסט', רק בגלל שהוא ישראלי, היא החלטה אומללה ומטופשת. חרם מסוג זה פוגע הן באמנות הצילום והן בעיתונות החופשית".