שתף קטע נבחר
 

משרד התחבורה מול המבקר - מי טועה ומי צודק?

במשרד התחבורה לא אהבו - בלשון המעטה - את דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם בשבוע שעבר, בו נמתחה ביקורת קשה על חלק מפעילותו. בדקנו את טענות המשרד מול קביעות המבקר - והפערים עצומים

בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה בשבוע שעבר, שחשף בין השאר ליקויים רבים וקשים בפעילות משרד התחבורה בתחום הפיקוח על מוסכים ומכוני רישוי, הפיץ המשרד תגובה מפורטת לממצאים החמורים שעלו בבדיקת המבקר. התגובה כוללת נתונים, טבלאות והסברים, שבחלק מהמקרים סותרים את ממצאי הדו"ח.

 

  • מבקר המדינה: כשלים חמורים במשרד התחבורה

 

 

אלא שבדיקת ynet מעלה כי תגובת המשרד לוקה בלא מעט אי-דיוקים. חלקם מול דו"חות המבקר עצמו, אחרים מול טענות מומחי בטיחות בכירים בוועדות חקירה רשמיות. אז מי צודק? אתם תחליטו.


"לבטיחות טכנית יש חשיבות בהפחתת תאונות" (צילום אילוסטרציה: איי פי)

 

כשל טכני כגורם תאונה? בקושי רב

משרד התחבורה: "רק 0.3% מכלל תאונות הדרכים מדי שנה נגרמות כתוצאה מכשל טכני". זה כמה שנים טוענים במשרד התחבורה כי כשלים טכניים גורמים לשיעור זניח של תאונות. למעשה, בעבר אף הצהירו בכירי המשרד כי כשל טכני לא גרם אפילו לתאונה אחת במהלך שנה שלמה. אלא שלא כך חושבים מומחי בטיחות. ועדת שיינין - שקבעה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות - העריכה שהסיבה לכך שרק שיעור זניח של התאונות מיוחס לכשלים טכניים, היא ליקויים בחקר תאונות בישראל.

 

"לפי דיווחי המשטרה, כחצי אחוז בלבד מכלל התאונות נגרם - כסיבה עיקרית - בשל כשל טכני", ציינו בדו"ח המסכם של הוועדה, אך מיד הוסיפו כי "כיוון שכלי רכב ישנים, בני שמונה שנים ויותר, מעורבים בתאונות בשיעור הגבוה מחלקם היחסי במצבת כלי הרכב. אנו מעריכים שלבטיחות הטכנית (יש) חשיבות רבה בהפחתת תאונות".

 

בדו"ח המבקר האחרון מוזכר גם כי הוועדה קבעה שלפי מחקרים בארה"ב, עד 13% מכלל התאונות מתרחשות בגלל כשל טכני ברכב. "ככל שחקירותיהן של התאונות מעמיקות יותר, כך הן מחזקות את הקשר בין הכשלים הטכניים לבין התאונות ומוכיחות את משקלו של הגורם הטכני", דבר ועדת שיינין. כיצד נוצר אם כך הפער בין 0.3% ל-13%? כפי שציינו בעבר מבקר המדינה וועדות חקירה פרלמנטאריות, במדינת ישראל לא נערכות חקירות עומק של תאונות דרכים. לכן, לא מפתיעה עמדת משרד התחבורה, לפיה כשל טכני אינו גורם לתאונות.

 

הרבה יותר ניידות בדיקה?

משרד התחבורה: "הגדלנו משמעותית את פעילות הניידות לבדיקות כלי רכב בשנים האחרונות". בניגוד להצהרת משרד התחבורה, בדיקת מבקר המדינה העלתה כי פעילות הניידות דווקא צומצמה משמעותית: "בשנים האחרונות ירד מספר כלי הרכב שתקינותם נבדקה", קובע המבקר. על-פי ממצאי הבדיקה שערך המבקר, למרות שמספר כלי הרכב עלה בין 2003 ו-2009 ב-22%, ירד מספר הבדיקות שנערכו - גם באחוזים ממצבת כלי הרכב (1.43% ב-2009 מול 2.02% ב-2004), וגם במספרים אבסולוטיים - מכ-40 אלף כלי רכב למעט יותר מ-36 אלף.

 

כדאי להזכיר כי עוד ב-96' קבעה ועדת מנכ"לים כי יש להגדיל את מספר הבדיקות ל-5% מסך כלי הרכב. זאת, "כיוון (שלדעת הוועדה) שיעור זה יכול לתת תמונה מהימנה של מצבם המכני". המבקר אומר על-כן כי "מממצאי הביקורת הנוכחית עולה שגם ב-2010 - 14 שנים לאחר קבלת המלצותיה של ועדת המנכ"לים - עדיין לא עמד המשרד ביעד".

 

הפרדה בין מוסכים למכוני רישוי?

משרד התחבורה: "כחלק מנושא הבטיחות והשירות לאזרח, הפריד המשרד בין מכון רישוי לבין מוסך". מטרת ההפרדה בין מכון רישוי ומוסך פשוטה: למנוע ניגוד עניינים בין תפקידו הרשמי של מכון רישוי הבודק תקינות רכב, ובין אינטרסים כלכליים של מוסכים, שמעוניינים לטפל בכמה שיותר מכונית.

 

אלא שבניגוד לטענת משרד התחבורה, מבקר המדינה גילה כי יש מכוני רישוי שאינם מופרדים ממוסכים, ואפילו נמצאים בבעלות משותפת. "המשרד לא הקפיד שתיעשה הפרדה כדי להשיג את התכלית של מניעת ניגוד עניינים, והועלו מקרים שבהם בפועל יש בעלות צולבת על מכון רישוי ועל מוסך".

  

במשרד התחבורה גם מבהירים כי "בימים אלה (מגובשת) מדיניות ברורה, במסגרתה תימנע בעלות צולבת של מכוני רישוי ומוסכים במרחק של פחות מ-500 מטר". אולם, על-פי דו"ח מבקר המדינה, משרד התחבורה מתעורר 20 שנה מאוחר מדי: "באוקטובר 1988, בדיון אצל מנכ"ל משרד התחבורה, הוחלט להודיע לנציגי מכוני הרישוי כי 'הפעולות המבוצעות כיום במכוני הרישוי כגון בדיקות מוקדמות וכיו"ב יבוטלו, ועל המכונים להיערך לביצוע בדיקות רישוי בלבד'... מאז (1990) מדיניות המשרד היא לדרוש הפרדה פיזית, מינהלית ומשפטית בין המוסכים למכוני הרישוי".

 

המבקר, שמצא במהלך הבדיקה כמה מכוני רישוי שאינם מופרדים ממוסכים, הבהיר כי המצב הקיים "לא עלה בקנה אחד עם הודעת המשרד לבג"ץ 20 שנה קודם לכן, כי תהיה הפרדה פיזית ומשפטית בין המכונים לבין המוסכים".

 

אין להכנס למגזר הערבי? נכנסנו בכל זאת

משרד התחבורה: "יחידת הביטחון אוסרת על המפקחים לפעול (במוסכים) במגזר הערבי מטעמי ביטחון, אולם... המפקחים נכנסים ליישובים הערביים למרות הוראת קצין הביטחון". זו כנראה הטענה התמוהה ביותר שפרסם משרד התחבורה לאחרונה: בד בבד עם אזכור איסור פעולת מפקחים במוסכים במגזר הערבי מטעמי ביטחון, מצהיר המשרד כי המפקחים עושים עבודתם בכל זאת, ומתעלמים מיחידת הביטחון במשרד בניגוד מוחלט להוראה הקיימת.

 

ואם חשבתם שעבודתם נושאת פרי, טעיתם. בדיקת המבקר העלתה כי בחלק מהיישובים במגזר הערבי לא בוצעו פעילות פיקוח יותר מחמש שנים. המבקר גם מצטט מכתב שהעביר המפקח על המוסכים במחוז ירושלים לבכיר במשרד התחבורה, ולפיו "מחלקת האכיפה לא ביקרה באזור עטרות ובמזרח ירושלים כ-17 שנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הפרדנו בין מכונים ומוסכים"
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים