סידר: "שמח שהסרט זכה להוקרה הזו"
עם תום החגיגות, הגיע סוף סוף יוסף סידר לקאן, שם מחכה לו פרס התסריט הטוב ביותר על סרטו "הערת שוליים": "קשה לתאר במילים רגשות שנראים תלושים מהחיים", אמר הבמאי. שלמה בראבא: "התסריט - סוג של גאונות, כמו לחזות עתידות"
חגיגה ישראלית בפסטיבל קאן, עם זכייתו של יוסף סידר בפרס התסריט הטוב ביותר על סרטו "הערת שוליים". זמן קצר לאחר הטקס מסר הבמאי והתסריטאי תגובה ראשונה בה אמר: "קשה לתאר במילים רגשות שנראים תלושים לגמרי מהחיים. אני פשוט שמח כל כך שהסרט הזה זכה להוקרה יוצאת הדופן הזו".
סידר, שכאמור זכה בפרס התסריט הטוב ביותר, נקרא היום (א') בשעות הצהריים לשוב לקאן אחרי שחזר לארץ לא מכבר. ההודעה המאוחרת מטעם הנהלת הפסטיבל, שרמזה על זכייתו הצפויה בפרס, גרמה לו להחמיץ את טקס הענקת הפרסים, כמו גם את מסיבת העיתונאים של חבר השופטים שנערכה מיד לאחר הטקס.
במסיבת העיתונאים שאל כתב "ידיעות אחרונות" אמיר קמינר את השופטים על הבחירה ב"הערת שוליים", וביקש להבין מדוע נודע לסידר כל כך מאוחר על זכייתו, מה שגרם לו להחמיץ את הטקס. בתגובה, השופטים נראו מבולבלים ומעט נבוכים. דה נירו השיב: "אני לא יודע לגבי זה, בחרנו בו כי רובנו הרגשנו שמדובר בתסריט כתוב היטב".
בראבא: "סידר הוא כמו המלחינים הגדולים"
שלמה בראבא, המגלם את אליעזר שקולניק, אמר בשיחה עם ynet: "עוד לא נחתתי, כל הפסטיבל הזה היה הזוי ברמות. לוקחים אותך במסוק למסיבה ביאכטה עם נעמי קמפבל, דברים מהסוג הזה, ואנחנו שם עם סרט קטן, אישי".
בראבא ואשכנזי ב"הערת שוליים". "יכול להבין על מה הפרס"
בראבא שיבח את סידר על כתיבתו: "אני יכול להבין למה הוא קיבל את פרס התסריט. יוסי סידר הוא כמו המלחינים הגדולים שכותבים יצירות כשהם כבר שומעים בראש את כל התזמורת מנגנת, את כל התפקידים. ככה הוא כתב.
ישב במרתף וכתב תסריט לפרטי פרטים ויזואלית וטקסטואלית, והיה נאמן לו עד הסוף. הוא ראה את התוצאה הסופית חצי שנה לפני שהצילומים החלו. זה סוג של גאונות, יכולת מתמטית ורוחנית משולבת. זה כמו חזון, כמו לראות עתידות".
בראבא אמר שנושא הסרט, העוסק בצורך של בני אדם בהכרה לדבריו, מתיישב עם התהליך שקרה בקאן: "זה האומץ שלו לכתוב תסריט לא מתחנף, שלא קורץ לעידן הזה אלא נאמן לסיפור אישי ואותנטי, שהוא כאילו כתב לעצמו. ולחשוב שהסרט עוסק בצורך שלנו בהכרה. גם מי שבזים לרייטינג זקוקים לטפיחה על השכם ולפרס כדי להרגיש ראויים, ובסוף הסרט הצנוע הזה הגיע לקאן. מה שקרה לסרט בעצם מתכתב עם הסיפור הפנימי של התסריט, וזה מרגש".
אשכנזי, זק, סידר, בראבא ושרף. "חוויה חזקה" (צילום: Getty Images)
לדברי השחקן, החגיגה הגדולה סביב הסרט מעידה על רצון לקצת נורמליזציה: "אנחנו משתוקקים נואשות לחיים נורמלים, ויש בזה משהו ילדותי, אבל גם מרגש. מצד שני אנחנו גם רוצים לגעת בזוהר. זו היתה חוויה חזקה מאוד כל הסיפור הזה".
בראבא אומר כי התרגש לפגוש את כוכבי הוליווד בפסטיבל. "נפגשתי במעלית עם רוברט דה נירו, שזה לבד דבר לא נתפס. החסרתי פעימה, והוא בתור יו"ר חבר השופטים ראה את כל הסרטים, הוא זיהה אותי אמר לי 'וואו, זו היתה בחירה אמיצה, ועשית עבודה טובה מאוד'. מרוב התרגשות, בהפוך על הפוך, התבדחתי איתו ושאלתי 'ומי אתה אדוני?' והוא ענה, 'מה, אתה לא רואה? אני וודי אלן!'. אמרתי לו שלא יאמינו לי שראיתי אותו, אז הוא אמר 'שיתקשרו לוודי אלן וישאלו'".
מפיק הסרט: "חשוב שסידר קיבל את ההכרה"
מפיק "הערת שוליים", דוד מנדיל, אמר מוקדם יותר הערב ל-ynet: "אנחנו מאוד שמחים. בתור מי שליווה את הסרט ממילתו הראשונה, אני חושב שזה מדהים.
אין דברים צפויים, וכל מי שעוסק בקולנוע יודע שהוא יכול לעשות את שלו, אבל הסרט תמיד לוקח אותך למקומות שעליהם לא חלמת. חשוב שסידר קיבל את ההכרה, כל העושים במלאכה מאושרים עד הגג".
מנדיל הוסיף כי כבר מהרגע הראשון, אנשי הצוות והוא הבינו שהתסריט שבידיהם יוצא דופן במקוריותו. "בשלב הכתיבה הבנו שזה סרט אחר, שצריך להמציא בשבילו שפה אחרת. אני שמח שבקאן ראו את זה, זה פרס מאוד מכובד".