חשיפה: כמה עולה המכונית החשמלית לשי אגסי
מיזם טעינת המכונית החשמלית של בטר-פלייס צפוי להכניס סכומי כסף אדירים לכיסי שי אגסי והמשקיעים. כמה כסף בדיוק? נתונים שהגיעו לידי ynet מלמדים כי המכונית החשמלית וחבילת השימוש נמכרים לציבור ברווח עצום. בטר-פלייס: "ההשוואה הפשוטה למחיר החשמל היא טעות מיסודה"
להם זה עולה פחות, הרבה פחות. מחירי המכונית החשמלית וחבילות המנוי שחשפה בשבוע שעבר חברת בטר-פלייס, התקבלו באכזבה יחסית. למרות ההבטחות למכונית זולה במיוחד, בחרה החברה להצמיד לרנו פלואנס ZE החשמלית תג-מחיר של מכונית משפחתית רגילה. ולמרות שהבטיחה בעבר כי עלות השימוש במכונית החשמלית - רכישה וטעינה - תהיה נמוכה ממחיר התדלוק בלבד של רכב בנזין ממוצע, מתברר כי אפילו חבילת הבסיס עולה יותר מ-1,000 שקלים בחודש.
בבטר-פלייס אמנם מסבירים כי המחיר תחרותי, וכי החבילה אותה הם מציעים כדאית ללקוח הישראלי, אבל בדיקת ynet מעלה כי בפועל, החברה דורשת מחירי רכישה ושימוש גבוהים מאוד, המתוכננים כנראה להותיר בחשבונה רווחי עתק. המספרים לפניכם.
- המכונית החשמלית של בטר פלייס - 123 אלף שקל
כמה יעלה חשמל ללקוח הפרטי? (צילום: שי אפשטיין)
בבטר פלייס טענו בתגובה כי הנתונים המופיעים אינם מדוייקים, ומסבירים כי בחישובים יש לקחת בחשבון את העלויות הרבות הכרוכות בהקמת תשתית ארצית, הכוללת עמדות טעינה, מערכת מחשוב ובקרה, מחקר ופיתוח, מרכז שרות לקוחות, סוללות, תקשורת, תחנות החלפה והוצאות רבות אחרות הכרוכות לפריסה ארצית של תשתית טעינה. "ההשוואה הפשוטה למחיר החשמל היא טעות מיסודה", כך דוברי החברה.
משחק ההנחות של הליסינג
כמו במרבית המכוניות המשפחתיות הנמכרות כיום בישראל, מחירה של רנו פלואנס החשמלית - שתשווק על-ידי בטר-פלייס - צפוי להציג פער עצום בין מחירה המוערך ליבואן, ומחירה ללקוח הפרטי. ובדיוק כמו במקרה של מאזדה 3 או יונדאי i30, פער זה צפוי לשמש את בטר-פלייס להעניק הנחה נדיבה מאוד לחברות הליסינג, המורגלות לקבל הנחות של 25% ויותר מחלק מהיבואנים.
ובכל זאת, הפלואנס החשמלית תשאיר כנראה בכיסה של בטר-פלייס סכום גדול בהרבה מהמקובל. מחישוב שערך ynet, ומבוסס על הערכות באשר למחיר הפלואנס, הפער בין מחירה אחרי מסים ובין המחיר לצרכן עשוי להגיע ל-40 אלף שקל - או כמעט 50%. יתכן כי פער זה ישמש כ"כרית בטחון", שתספוג את אובדן הערך של המכונית - שבשלב זה עדיין לא ידוע. יש לציין כי הערכות לגבי מחיר הפלואנס החשמלית עשויות להתברר בעתיד כ"שמרניות" - כלומר, יתכן כי מחירה ליבואן יהיה נמוך יותר.
פלואנס* | מאזדה 3** | |
מחיר ליבואן | 64,000 שקל | 47,000 שקל |
מכס | - | 3,290 שקל |
מס קניה | 6,400 שקל | 32,490 שקל |
מע"מ | 11,264 שקל | 13,244 שקל |
סה"כ | 81,664 שקל | 96,024 שקל |
מחיר לצרכן | 122,900 שקל | 120,000 שקל |
* על-פי הערכות וחישוב ynet
** על-פי תכתובת משרד התחבורה וחשיפת ynet
גם בכל הנוגע לעלויות האחזקה השוטפת של המכונית החשמלית, מתגלה פער גדול בין מחירי "חבילות המנוי" שמציעה בטר-פלייס, ואומדן עלות החשמל הנחוצה לטעינה. החבילה הבסיסית של החברה, המיועדת למי שנוסע 20 אלף ק"מ בשנה, עולה 1,090 שקל בחודש - או 13,080 שקל בשנה.
אלא שעל-פי חישוב שערך ynet, עלות החשמל הנדרשת לטעינת המכונית מרשת החשמל הביתית תסתכם כנראה בכ-1,900 שקל בשנה בלבד. במילים פשוטות, בטר-פלייס דורשת מלקוחותיה סכום גבוה כמעט פי 7 מהסכום אותו הם היו משלמים בטעינה ביתית פשוטה. גם כאשר "מעמיסים" על חבילת המנוי של בטר-פלייס עלויות נוספות, כמו ההשקעה בהקמת תשתית הטעינה, או מחיר הסוללה - שנשארת בבעלות החברה ולא עוברת לידי הלקוח - נראה כי הפער מול מחיר החשמל מפתיע לרעה.
נסועה שנתית | עלות חשמל ביתי* | מנוי בטר-פלייס | עלות בנזין** |
16,700 ק"מ | 1,618 שקל | 13,080 שקל | 12,600 שקל |
20,000 ק"מ | 1,901 שקל | 13,080 שקל | 15,090 שקל |
* מבוסס על מחיר חשמל לצרכן פרטי
** עפ"י צריכת דלק של 10.1 ק"מ לליטר, ו-7.62 שקל לליטר
יש לציין כי בין העלויות השונות שמגולמות בחבילת המנוי של בטר-פלייס, נכללת למשל התקנת עמדת טעינה בבית הלקוח. מחיר העמדה בישראל לא פורסם, אך מחירה בדנמרק הוא כ-6,600 שקל (1,341 יורו). עם זאת, ראוי לזכור כי עלות העמדה "נפרסת" על-פני כל תקופת המנוי - ארבע שנים - ולמעשה יכולה להישאר ברשות בעל הרכב תקופה ארוכה עוד יותר.
איפה אפשר לקנות קוט"ש?
החישוב של ynet מבוסס על נתונים "מקלים" מבחינת המודל העסקי של בטר-פלייס. עלות החשמל חושבה על-פי המחיר לצרכן פרטי: 47.76 אגורות לקוט"ש. סביר להניח כי בטר-פלייס תרכוש את החשמל במחירים נמוכים משמעותית, בעיקר בגלל היקף הרכישות, אך גם מכיוון שהיא צפויה לרכוש חשמל בשעות-שפל, בהן המחיר נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר בשעות היום.
גם חישוב צריכת החשמל השנתית "מקל" במידה מסוימת עם בטר-פלייס, שכן הוא מבוסס על 185 טעינות מלאות במשך שנה. נתון זה מתחשב בטווח נסיעה קצר משמעותית מזה אותו מפרסמת בטר-פלייס - כ-108 ק"מ, ולא 185 ק"מ כפי שמצהירה החברה. ומדוע חושב טווח נסיעה קצר משמעותית?
יש לזכור כי טווח הנסיעה שמפרסמות יצרניות הרכב מבוסס על בדיקות המתבצעות על-פי תקנים אירופים ואמריקנים, המתחשבים בתנאים אידיאליים, שבהם לא מופעל למשל המזגן. בתנאים אלה - ובניגוד לתנאים ה"בזבזניים" עליהם מבוסס החישוב שערך ynet - תצרוך הפלואנס פחות חשמל, ובהתאם תיקטן עלות החשמל השנתית.
נסועה שנתית | חשמל (חודשי) | חשמל (שנתי) |
16,700 ק"מ | 35.4$ | 425$ |
20,000 ק"מ | 42.4$ | 509$ |
* מבוסס על פרסומים רשמיים של ניסאן בארה"ב
נתון נוסף שעשוי ליצור פער מחירים לטובת בטר-פלייס, נוגע להיקף השימוש ברכב פרטי בישראל. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), הנסועה הממוצעת של מכונית פרטית היא 16,700 ק"מ בשנה. צריכת החשמל השנתית הצפויה על-פי נתון זה, נמוכה מהצריכה המינימלית של לקוחות בטר-פלייס, המחויבי ל-20,000 ק"מ.
חשוב גם לציין כי חבילות המנוי שפרסמה בטר-פלייס בשבוע שעבר מיועדות ללקוחות פרטיים, שאינם צפויים להיות הלקוחות העיקריים של החברה בשלב הראשון. מי שכנראה יעמוד במרכז עסקיה יהיו חברות ליסינג וציי רכב גדולים, שעל-פי הערכות יקבלו חבילות מנוי שונות, וככל הנראה זולות יותר.