נאמן תומך בפיצוי עסקים שנפגעו מהרכבת הקלה
לאחר שעיריית ירושלים דחתה את בקשתם לפטור מהארנונה כפיצוי על הנזקים שנגרמו מהקמת הרכבת הקלה, זוכים בעלי עסקים מהבירה לתמיכה מכיוון בלתי צפוי. שר המשפטים הורה למשרד הפנים לפעול לפתרון חקיקתי שיאפשר את ההטבות
שר המשפטים יעקב נאמן הפתיע השבוע כשהתייצב במהלך חריג לצד בעלי העסקים במרכז ירושלים התובעים מהעירייה פטור מלא, או לפחות פטור חלקי מהארנונה כפיצוי על הנזקים הכבדים שנגרמו להם מעבודות הקמת הרכבת הקלה. זאת לאחר שהעירייה דחתה את בקשותיהם להטבות המס בטענה שהיא לא מוסמכת לאשר אותן.
השר נאמן, העומד בראש ועדת השרים לחקיקה, הורה למשרד הפנים להביא לוועדה תוך שבועיים פתרון חקיקתי שיאפשר לעירייה לתת לסוחרים את ההטבות הנדרשות. השר פעל בניגוד לעמדת שרי הפנים, האוצר והתמ"ת שהתנגדו בוועדה להצעת החוק של ח"כ רחל אדטו (קדימה) לאכוף על העירייה את הפטור מהארנונה, בגלל עלותו התקציבית היקרה.
הערכה
"נזק הסוחרים בתוואי הרכבת הקלה - 1.7 מיליארד"
צבי לביא
חודשים ספורים לפני שהרכבת הקלה בירושלים מתחילה לפעול, סיירו כמה מחברי ועדת הכלכלה ברחוב יפו בעיר, ושמעו את טענות הסוחרים שמכירותיהם ירדו ב-70%. יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה-הכהן: "באנו ללמוד את הנושא דרך הרגליים והעיניים כדי לשנות את העתיד של ירושלים"
"העירייה שותפה ברכבת ואחראית למשבר"
הצעת החוק מאפשרת לעיריית ירושלים לקבוע בתקנות שיעור מופחת מארנונה כללית או פטור מלא ממנה לעסקים שבאזור הקמת הרכבת הקלה, וכן הוראות ותנאים לקבלת ההטבות. התוקף המוצע להטבות הוא רטרואקטיבי מ-1 בינואר 2006, שבו החלו עבודות ההקמה במרכז העיר. משמעות החוק היא החזרי מס של מיליוני שקלים.יוזמת החוק, ח"כ ד"ר אדטו, היא תושבת ירושלים ולשעבר סמנכ"ל בית החולים שערי צדק, אשר נאבקת תקופה ארוכה לגייס תמיכה ציבורית במאבק בעלי העסקים לקבלת ההטבות. היא הגישה את הצעת החוק לכנסת בראשית השנה. במקביל יזמה סיור לחברי ועדת הכלכלה במרכז העיר המשותק לאחר שנחסם לכלי רכב ובקושי פתוח להולכי רגל, כדי שיתרשמו מנסיבות הפגיעה בעסקי הסוחרים וממדי הנזקים.
בעקבות הסיור יזם יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) דיון בהשתתפות נציגי הסוחרים, העירייה והממשלה. הנפגעים טענו כי "העירייה שותפה ברכבת ואחראית למשבר. אנחנו זכאים שיפטרו אותנו לפחות מהארנונה כשלא קבלנו את שירותי העירייה תמורת המסים שיא גובה מאתנו כשאין הכנסות והלכה הפרנסה".
"נזקים בלתי הפיכים"
הוועדה החליטה לתמוך במאבק הסוחרים. עם זאת נמשכו במקביל מגעים עם העירייה במטרה למצוא פתרון מוסכם לפיצוי הנפגעים. העירייה טענה שהעסקים יבריאו לאחר שהרכבת תנוע, והמגעים נכשלו. ח"כ אדטו החליטה לקדם את הצעת החוק שלה בתקווה שוועדת השרים לחקיקה תיתן לה גיבוי שיבטיח את תמיכת הממשלה בחוק.דברי ההסבר להצעתה אינם סומכים על הבטחת העירייה לימים טובים יותר לעסקים. היא מזהירה, ש"הנזקים הכלכליים הכבדים נגרמו לעסקים מהתמשכות הבניה שיצרה קשיי נגישות, רעש ולכלוך אשר הבריחו את הלקוחות מהאזור. בינתיים מועד סיום העבודות נדחה מספר פעמים, וצו ממשלתי מאפשר לדחות את סיומן עד 2012. משמעות הדחייה היא גרימת נזקים בלתי הפיכים לעסקים רבים נוספים לאחר שחלקם הגיעו לפשיטת רגל".
אדטו אמרה אתמול כי היא מעודדת מעמדתו של שר המשפטים, שלא נענה השבוע לשרים המתנגדים לחוק, ולוחץ על משרד הפנים, למצוא בשבועיים הקרובים דרך לפיצוי סוחרי ירושלים שימנע את קריסת עסקיהם.
פורסם לראשונה 24/05/2011 23:00
שר המשפטים יעקב נאמן
צילום: גיל יוחנן
הרכבת הקלה.
צילום: AP
מומלצים