שתף קטע נבחר
 

כץ יעביר מאות מיליונים לבטיחות ברשויות מקומיות

משרד התחבורה יעביר 240 מיליוני שקלים למגזר היהודי ו-110 מיליון למגזר הלא יהודי. המטרה - שיפור תשתיות והגברת הבטיחות. מקורות במשרד התחבורה: כדאי לשים לב שלא מדובר בתחילתו של קמפיין בחירות

משרד התחבורה הודיע היום (ד') כי החל להעביר כ-350 מיליון שקל לביצוע מיידי של פרויקטי בטיחות ברשויות מקומיות. במשרד מציינים כי במסגרת תוכנית "דרך חיים", יועברו כ-240 מיליון שקל לפרויקטים במגזר היהודי, וכ-110 מיליון שקל למגזר הלא-יהודי. ביצוע הפרויקטים אמור להסתיים בתוך כשישה חודשים, ולא יאוחר מסוף 2011. במשרד הסבירו ל-ynet כי הבחירה בפרויקטים נעשתה על-פי שלושה קריטריונים עיקריים: מספר תאונות, קירבה למוסדות חינוך, וזמינות לביצוע מיידי. "הניסיון הוכיח כי להשקעה בתשתיות יש תרומה מכרעת לצמצום מספר התאונות וחומרתן", ציין שר התחבורה, ישראל כץ, במכתב ששלח לראשי רשויות.

 

התקציב לביצוע הפרויקטים אושר לאחרונה במשרד האוצר, ואמור לעבור לרשויות המקומיות כבר בימים הקרובים. במשרד התחבורה אומרים כי תקציב זה מתווסף לסכום של כ-200 מיליון שקל, המועברים מדי שנה מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לטובת ביצוע פרויקטי בטיחות ברשויות מקומיות.

 

איך זה עובד?

במשרד התחבורה אומרים כי הפרויקטים שיבוצעו בחודשים הקרובים, "נקבעו ואושרו על-ידי ועדה מיוחדת לבחירת פרויקטים בטיחותיים עירוניים, שבראשות מינהל תיאום ותשתיות במשרד". חלוקת התקציב, כך ממשיכים שם, נעשתה על-פי גודל היישוב ומספר התושבים. כאמור, הבחירה בפרויקטים נעשתה על-פי שלושה קריטריונים עיקריים:

 

  • מספר תאונות: לפחות שלוש תאונות בשלוש השנים האחרונות.
  • קירבה למוסדות חינוך: במטרה להגביר את הבטיחות של הולכי-רגל צעירים, למשל בסביבת בתי-ספר.
  • זמינות לביצוע מיידי: סיום כל הליכי התכנון וקבלת כל האישורים הנחוצים.

 

השר כץ הבהיר היום כי "משרד התחבורה יממן את עלות הפרויקטים במלואה, ללא השתתפות הרשויות המקומות". כץ גם אמר כי אחת המטרות העיקריות של התוכנית היא צמצום מספר התאונות בהן מעורבים הולכי-רגל. יש לציין כי בישראל נרשם שיעור חריג של תאונות הולכי-רגל - מעלה משליש מההרוגים אשתקד היו הולכי-רגל. במדינות אירופה, שיעור הולכי הרגל הנהרגים בתאונות נמוך משמעותית.
דרך חיים, פרויקטי בטיחות נבחרים
"דרך חיים", פרויקטי בטיחות נבחרים
ישוב פרויקטים לדוגמה סה"כ עלות
אור יהודה הסדרת צומת, תמרור, התקני בטיחות 2.4 מיליון
בית שאן תאורה, תמרור, התקני בטיחות 2 מיליון
חדרה תמרור, סימון, הסדרי בטיחות 4.8 מיליון
מודיעין עילית הסדרת כביש 41 3.1 מיליון
עכו הסדרת צומת, תמרור וסימון 1.6 מיליון
אום אל פחם הסדרת תנועה, התקני בטיחות 2 מיליון
טירה הסדרת צמתים, הסדרי בטיחות 1.6 מיליון
מג'דל שאמס מעגל בטיחות בי"ס יסודי א' 1.7 מיליון
רהט מיתון תנועה בכביש ראשי 3.3 מיליון
שפרעם תמרור בקריית חינוך, הסדרי בטיחות 2.08 מיליון

 

ריח של בחירות?

אלא שבמשרד התחבורה לא כולם משוכנעים באשר לסיבות שהובילו להעברת הכספים המתוקשרת. בשיחה עם ynet, טוענים היום מקורות במשרד כי התוכנית עלולה לשמש לקידום מטרות פוליטיות. "אולי זה סימן לכך ש'מריחים' בחירות באוויר", הם אומרים. "אמנם זה טוב שמפנים כסף לביצוע פרויקטי בטיחות - אבל כדאי לעקוב ולוודא שכל הכסף יגיע לפרויקטים שכאלה".

 

ראוי לציין כי זו אינה הפעם הראשונה בה נטען כי משרד התחבורה מקדם השקעות בתשתית בהתאם לשיקולים פוליטיים. בזמן כהונתו של שר התחבורה הקודם, שאול מופז, האשים בכיר במשרד כי החלטות באשר לתקציב מע"צ, מתקבלות על-פי "סדר עדיפויות פוליטי, ולא כזה שהומלץ על-ידי הדרג המקצועי. כמובן שאף אחד כאן לא נאיבי. בסופו של דבר זו הרי שאלה של מינון. אבל בשנים האחרונות, אין ספק שהמצב מחמיר".

 

לדברי המקורות במשרד התחבורה, יישום תוכנית "דרך חיים" עלול להיתקל בקשיים רבים. לטענתם, ביצוע היקף גדול של פרויקטי בטיחות - בפרק זמן של כחצי שנה - נראה כמעט בלתי-אפשרי: "מורכבות הביצוע של פרויקטים כאלה היא רבה. נדרשת עבודת הכנה רבה, למשל בקידום אישורים סטטוטוריים". אותם מקורות גם מטילים ספק בכך שיש כל-כך הרבה פרויקטים שכבר מוכנים לביצוע מיידי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתחילים לעבוד
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים