ג'ו ביידן: תעשיית הרכב האמריקנית ניצלה בזכותנו
סגן נשיא ארה"ב זוקף את התאוששות תעשיית הרכב האמריקנית לזכות הממשל, שתמך בג'נרל מוטורס ובקרייזלר - בראשונה עם הלוואות עתק, בשנייה במסירתה לידי פיאט האיטלקית
"בזכות מה שעשינו, תעשיית הרכב מתאוששת". כך התגאה בסוף השבוע סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בהתייחסו להודעת יצרנית הרכב קרייזלר בשבוע שעבר, לפיה החזירה הלוואות בסך של כ-7.6 מיליארד דולר לממשל האמריקני ולממשלת קנדה. "ההודעה הזו הגיעה שש שנים לפני התכנון, ורק שנתיים אחרי שקרייזלר יצאה מפשיטת-רגל", ציין ביידן. "זה סימן למה שקורה בכל תעשיית הרכב האמריקנית".
קרייזלר וג'נרל מוטורס, שהגיעו לפשיטת-רגל במהלך המשבר הכלכלי העולמי, נזקקו להלוואות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים מהממשל האמריקני. ג'נרל מוטורס לבדה קיבלה יותר מ-50 מיליארד דולר, כחלק מ"חבילת הצלה" שנועדה להבטיח את המשך פעילותה. למעשה, פורד היא היחידה משלוש היצרניות האמריקניות הגדולות שלא נזקקה לחילוץ מצד הממשל.
בחודשים האחרונים ניכר שיפור ניכר במצבן של היצרניות האמריקניות. במאי דיווחו שלוש היצרניות על עלייה בשיעור דו-ספרתי בהיקף המכירות שלהן בשוק האמריקני. את השיפור מייחסים אנליסטים לשני גורמים עיקריים: שדרוג משמעותי בהיצע הדגמים של השלוש, וכן השפעת אסון הטבע בצפון-מזרח יפן על היצרניות היפניות.
"הייצור והכלכלה מתאוששים", אמר ביידן בשידור הרדיו השבועי שלו. "וזה לא רק קרייזלר. ג'נרל מוטורס הודיעה (בשבוע שעבר) שאחד המפעלים שלה בדטרויט יעבוד בשלוש משמרות - בפעם הראשונה מאז הוקם לפני 26 שנה. אתם יודעים, זה אומר עוד 2,500 משרות".
במהלך דבריו, גם התייחס ביידן להתנגדות שעוררה ההחלטה לחלץ את תעשיית הרכב האמריקנית, ואמר כי לממשל של אובאמה לא הייתה כל כוונה לנטוש תעשייה שתרמה כל כך הרבה לכלכלה האמריקנית.