עוד חברה של עופר עגנה באיראן גם השנה
הסתעפות נוספת: "כלכליסט" חושף שלפחות 8 ספינות של "זודיאק" שבבעלות סמי עופר עגנו באיראן, גם אחרי שפעילות הובלת הנפט הופסקה. היום אמור להתקיים דיון בכנסת בפרשה
גילויים חדשים בפרשת האחים עופר: חברה נוספת שבבעלות איל הספנות הישראלי סמי עופר קיימה קשרים עם איראן - כך חושף הבוקר (יום ג') "כלכליסט". היום אמור להתקיים בכנסת דיון בפרשה המסתורית, שגררה למעשה עימות חזיתי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחת המשפחות החזקות במשק.
עד היום התייחס עופר רק לסחר של "טנקר פסיפיק" הסינגפורית עם איראן. "כלכליסט" מגלה כי עופר מחזיק בחברה נוספת בשם "זודיאק" שספינותיה עגנו בנמלי איראן - גם לאחר שפעילות הובלת הנפט שלו למדינה הופסקה. לפחות שמונה ספינות של החברה עגנו באיראן בין השנים 2006-2011.
כך, למשל, בפברואר האחרון עגנה בנמל באנדר עבאס שבאיראן ספינת המטען YM Kaohsiung, ששייכת לצי הספינות של זודיאק לפי אתר האינטרנט שלה, ונושאת את דגל אנגליה. במהלך 2010 עגנו באותו נמל איראני שתי ספינות של החברה: ספינת המטען Hyundai Tacoma ועליה דגל אנגליה, וספינה נוספת שמוגדרת באתר האינטרנט של זודיאק כספינה לנשיאת כימיקלים בשם Stanley Park, שגם עליה התנוסס דגל אנגליה. נמלי העגינה הקודמים של שתי הספינות היו ביפן.
עוד לפי הפרסום הבוקר, ב-2004 התקשרה "זודיאק" בעסקת בעלי עניין בהיקף של 820 מיליון דולר עם "צים" ו"עופר ספנות", שתיהן בשליטת סמי עופר.
"זודיאק" מקפידה שלא לפקוד את חופי ישראל כדי לאפשר לאוניותיה תנועה חופשית במדינות ערב, ואף נוהגת לכלול איסור עגינה בנמלים ישראלים בתנאי החכירה. בין מנהלי החברה - איש העסקים הישראלי אמנון ליאון, המכהן גם כדירקטור בחברה לישראל, שבשליטת סמי עופר.
כשם שבמקרה של "טנקר פסיפיק", עגינת מיכליות הנפט באיראן לימדה על פעילות סחר בנפט מול המדינה - שאושרה על ידי החברה - כך עשויה עגינת ספינות המטען בנמלים האיראניים ללמד על פעילות סחר מול איראן. לפי "כלכליסט", בדיקת נתיבי התנועה של אוניות המטען שעגנו באיראן מלמדת כי במקרים רבים הן הגיעו אליה מנמלים מרוחקים בארה"ב, באירופה, באוסטרליה ועוד, מה שמרמז כי הן הגיעו למטרה ייעודית ולא עגנו בנמל האיראני רק משום שעברו בסביבה.
דוברו של עופר מסר ל"כלכליסט" כי אין באפשרות החברה להגיב בשל חופשה לרגל "Bank holiday" שהתקיים אתמול באנגליה.
הגילויים הללו הם נדבך נוסף ב"פרק ב'" של פרשת עופר, שהחלה עם הודעה מפתיעה של מחלקת המדינה האמריקנית, לפיה הוטלו על "טנקר פסיפיק" סנקציות - עקב מכירת מיכלית דרך חברה אחרת, לחברת הספנות של איראן.
"תרמו לא מעט למדינה במשך השנים"
השבוע חשף כלכליסט כי לפחות שבע מיכליות נפט בחברה אחרת שבבעלות עופר עגנו בנמלים איראניין בשנים 2004-2010. ישראל הרשמית מתנערת מכל קשר או אחריות לפעילות ולקשר עם מדינת האויב. ראש הממשלה נתניהו, שהשתתף אתמול בוועדת חוץ וביטחון, התייחס לראשונה לפרשה והבהיר כי "לישראל יש מדיניות מאוד ברורה בנוגע לאיראן, ואין לנהל איתה שום סוג של קשר".
בדרג המדיני מאשימים את האחים עופר כי הם מנסים לקשור את "מעשיהם הלא מקובלים" לדיון הישראלי ועל כן תוקפים אותם בחריפות. אלא שדווקא ההתקפה הזאת הגדילה את הספקולציות.
ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ כרמל שאמה אמורה להתכנס אחר הצהריים כדי לדון בפרשה,
אולם עדין לא ברור באילו נושאים תוכל לדון. לו הייתה הכנסת רוצה לקיים דיון מהותי ורציני בסוגיות הללו, הוא לא היה נערך בוועדת הכלכלה.
במערכת הפוליטית טענו גורמים בעלי קשרים בממשלה, כי "האחים עופר תרמו לא מעט למדינה במהלך השנים", דברים שכמובן הגדילו את גל השמועות סביב הפרשה. לכך תרמה גם אמירתו אמש של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, לפיה "ההתייחסות לאחים עופר מוגזמת ויצאה מפרופורציה".
Read this article in English