"בלי שבת - רפורמת האוטובוסים עלולה להיכשל"
במהלך דיון בוועדת הכלכלה בכנסת, אמר היום ח"כ ניצן הורוביץ כי האיסור על הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת יפגע בסיכוי הצלחתה של רפורמה בקווי האוטובוס. "לא יהיה עתיד לתחבורה הציבורית אם היא לא תופעל בימי שבת", הסביר לחברי הוועדה
"אם אנחנו חושבים על עתיד חדש לתחבורה הציבורית, אי אפשר להשבית אותה למשך יום וחצי כל שבוע". כך אומר היום (ג') ח"כ ניצן הורוביץ, בדיון שערכה ועדת הכלכלה בעניין רפורמת קווי האוטובוס בגוש-דן, שיישום חלקה העיקרי צפוי להתחיל בעוד כחודש. לדבריו, האיסור על הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת - מתוקף הסכם הסטטוס-קוו בענייני דת - עלול להכשיל את הרפורמה, שביישומה צפויה המדינה להשקיע כ-200 מיליון בשנה, ומטרתה העיקרית היא לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית.
"לא יהיה עתיד לתחבורה הציבורית אם היא לא תופעל בימי שבת", המשיך הורוביץ. "(הרי) זה לא שאנשים נשארים בבית ושומרים על השבת". הורוביץ ציין כי הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת יכולה להיעשות תוך הסכמה עם הציבור הדתי. "יש דרכים לעשות את זה מבלי לפגוע בצביון של השבת. אנחנו חייבים להבין את זה, ולהתמודד עם זה".
ח"כ הורוביץ: חייבים להתמודד עם בעיית השבת (צילום: רותם פלדנר)
יש לציין כי בשנים האחרונות הוגשו כמה הצעות חוק, שביקשו לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. על-פי הצעות החוק, שעל חלקן חתומים חברי כנסת ממפלגות דתיות-לאומיות, התחבורה הציבורית תופעל במתכונת מצומצמת בימי שבת, ובקווים שאינם עוברים בשכונות דתיות. ח"כ זבולון אורלב הציע ב-2007 ו-2009 לאפשר הסעות ציבורית למקומות תרבות ובילוי בלבד, ובכלי רכב שקיבולתם אינה עולה על 12 מקומות.
- שר התחבורה: הנסיעה באוטובוס תוזל ותתקצר
- הרפורמה שתעביר אתכם מרכב פרטי לאוטובוס?
- הרפורמה בגוש-דן: מהבטחה גדולה לסחבת מייאשת
- "שר התחבורה לא מתחשב בגבעתיים"
אולם, כל הצעות החוק שהוגשו בעניין תחבורה ציבורית בשבת נדחו או לא קודמו, וזאת מתוקף מחויבותן של ממשלות ישראל מאז שנות ה-50 לשמור את הסטטוס-קוו בענייני דת. ראוי להזכיר שהמסמך עליו מתבסס הסטטוס-קוו ההיסטורי - מכתב ששלח דוד בן-גוריון להסתדרות אגודת ישראל - אינו מתייחס באופן מפורש לענייני תחבורה.
במשרד התחבורה נוהגים להסביר כי אין ביקוש לתחבורה ציבורית בימי שבת. בעבר אמר ל-ynet מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד כי "אנחנו לא רואים שיש לזה (תחבורה ציבורית בשבת, ש.ה) דרישה בקרב האזרחים. אם רוצים תחבורה ציבורית בשבת, צריך לשנות את החוק הקיים. ולצורך כך, דרושה הסכמה ציבורית רחבה. אבל אני חושב שהציבור הרחב בישראל לא מעוניין בזה".
200 מיליון שקל בשנה
במהלך הדיון בוועדה, הציג משרד התחבורה נתונים בעניינה של הרפורמה בקווי האוטובוס בגוש-דן - רפורמה שהחלה בשנה שעברה, ויישום חלקה השני והעיקרי מתוכנן לחודש יולי הקרוב. הרפורמה אמורה ליצור קווי אוטובוס פשוטים וישירים יותר, שיאפשרו לקצר את זמני הנסיעה וההמתנה בתחנות, ולהגביר את תדירות הנסיעות. יהודה אלבז, מנהל אגף תחבורה ציבורית, ציין כי עלות הרפורמה נאמדת בכ-200 מיליון שקל מדי שנה, מהם כ-70 מיליון שקל שיתווספו לתקציב הסובסידיה, ועוד כ-130 מיליון שיוענקו לחברות האוטובוסים כ"רשת ביטחון".
אלבז הסביר כי המדינה נדרשת להעניק את רשת הביטחון, בגלל הכוונה ליישם כרטוס משותף לכל מפעילות התחבורה הציבורית. אלבז ציין כי כרטוס משותף יאפשר מעבר חופשי בין מפעילות האוטובוסים השונות: נוסעים יוכלו לרכוש "כרטיס מעבר", באמצעותו יעברו בין קווים שונים במשך שעה וחצי, ללא תשלום נוסף.
ח"כ ישראל אייכלר ציין כי הפעלת כרטיסי המעבר צפויה לתרום בעיקר לנוסעים צעירים. לדבריו, דווקא המשתמשים העיקריים של תחבורה ציבורית - קשישים, ילדים ומשפחות - עלולים להיפגע מהרפורמה. "השיטה הזו תגרום להם לברוח למכוניות הפרטיות או למוניות", אמר אייכלר לנציגי משרד התחבורה. חברי הכנסת דב חנין ואופיר אקוניס ציינו כי קיבלו פניות מאזרחים, הטוענים כי הרפורמה תביא לביטול חלק מקווי האוטובוס - ובכך ייפגע השירות הניתן להם כיום. חנין ואקוניס אמרו כי עם הפונים נמנים סטודנטים רבים, שגרים מחוץ לתל-אביב ונדרשים להיכנס לעיר מדי יום.
350 אלף נוסעים ביום
נציגי משרד התחבורה ניסו במהלך הדיון להפיג את החששות בעניין הרפורמה. רותי אמיר, ראש מינהלת תחבורה ציבורית בחברת נתיבי איילון, הסבירה כי בשבועות הקרובים יתקיים קמפיין הסברה נרחב, שיכלול בין השאר פרישת 2,000 דיילים בתחנות האוטובוסים בימים הראשונים לאחר תחילת יישום הרפורמה.
אמיר גם ציינה כי בסקר שערכה החברה כשלושה חודשים לאחר יישום השלב הראשון של הרפורמה - שכלל ארגון מחדש של שישה קווים בלבד - התברר כי חלק גדול מהנוסעים הביעו שביעות רצון מתוצאותיה. לדבריה, 42% מהנוסעים שהשתתפו בסקר אמרו כי הם מרוצים ממסלולי הנסיעה החדשים, 36% אמרו שכלל לא הושפעו, ו-20% ציינו כי הם "פחות מרוצים" מהקווים המחודשים.
שמואל רפאלי, מנכ"ל דן, ניסה גם-הוא להרגיע את מי שחוששים מפני הרפורמה: "יש חששות - גם לנו. יהיו תיקונים. אבל אנחנו מאמינים שנצליח להצעיד (את השירות) קדימה, והציבור ייהנה מתחבורה ציבורית טובה יותר". רפאלי גם ציין כי השלב השני של הרפורמה צפוי להשפיע על כ-350 אלף נוסעים.