משרד החינוך נלחם במעתיקים: "גונבי דעת"
אינטרנט בסלולרי, משדרים זעירים ואוזניות חבויות בשיער - אלו רק חלק מהשיטות החדשות של התלמידים. תוכנית חדשה אמורה לישר אותם. איך בדיוק?
התוכנית הורכבה בעקבות סדרת התקלות וההדלפות בבגרויות במתמטיקה בשנה האחרונה והעלייה החדה בשיעור של כ-50 אחוזים בהעתקות במבחנים, שכללו שימוש בעזרים טכנולוגיים. התלמידים יעברו שיעורי חינוך ופעילות מיוחדת בנושא, ובמהלך השיעורים בכיתה וגם לפני כל בחינה, יקבלו אגרת אישית ובה הסבר על כך ש"העתקה במבחנים אסורה משום שמדובר בגניבת דעת", ו"גונב דעת הבריות כגונב דעת עליון".
משדרים זעירים ואוזניות בשיער. "אפס סובלנות" (צילום: רויטרס)
יתרה מכך, במשרד החינוך החליטו במסגרת התוכנית להוקיע את הכינוי "העתקה", שלטענתם מבטא נורמה של סלחנות, ולקרוא לתופעה "גניבה ורמאות". במשרד ייחסו זאת לגישת "מדרון חלקלק", לפיה כאשר תלמיד עושה מעשה לא ישר ומצליח להערים על מוריו ומנהליו, עולה ההסתברות שבעתיד יחזור על כך ואף יבצע דברים חמורים יותר. התוכנית תיכנס לתוקפה כבר בשבועות הקרובים, והשבוע תישלח חוברת עם הסברים לכלל מנהלי בתי הספר בארץ. כמו כן, בשנתיים הקרובות יעברו המורים השתלמויות מיוחדות בנושא בנות שמונה שעות.
"אי אפשר לעמוד בפיתוי", כתבו תלמידים
בעקבות תובנות שעלו משיחות עם תלמידים, הוחלט לערב גם את הוריהם ביוזמה והם יזומנו לפגישות עם צוותי בתי הספר. "ההורים מעוניינים בתוצאות גבוהות של ילדיהם, הדבר מגביר את הלחץ ומוביל את התלמיד להיכשל בהעתקה", מוסבר בחוברת, שחיבר מנהל חברה ונוער במשרד החינוך. גם יועצות בתי הספר מעורבות - הן אמורות לסייע לתלמידים להתמודד עם מצבי לחץ, חרדת בחינות וחשש מכישלון, שלעתים דוחפים להעתיק בבחינות.
"ההעתקות בבחינות הן תופעה שהפכה לנגע שלא ניתן להתעלם ממנו", נכתב בחוברת, "ומעבר לשאלת היקף הנגע וחומרתו, עומדת שאלת העמדה הנורמטיבית של התלמידים וצוות המורים כלפי התופעה, ולכן יש לצאת במסר חד משמעי של 'אפס סובלנות' לרמאות בבחינות".
על מנת להמחיש את חומרת העניין, מופיעים בחוברת ציטוטים של תלמידים שנלקחו מפורומים באינטרנט: "אי אפשר לעמוד בפיתוי, אתם פשוט לא בעניין. אין לכם מושג בהעתקות.
כולם מעתיקים גם בבתי הספר הטובים ביותר והשיטות רק הולכות ומשתכללות, כל כך קל להעתיק שפשוט אי אפשר לעמוד בפיתוי", כתב אחד התלמידים. אחרת הוסיפה: "המסקנה שלי: להעתיק! אם את מצליחה, עשי זאת ככל יכולתך! מה, את לא רוצה להצליח בבחינות?".
באגרת שצורפה לחוברת, כתב מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, כי "תופעת הרמאות בבחינות קיימת במוסדות החינוך ומדאיגה את כולנו.לאחרונה שמענו אף על שיטות הרמאות חדשות, כגון שימוש בטלפונים סלולריים עם חיבור לאינטרנט, משדרים זעירים, אוזניות החבויות בשיער ועוד. מערכת החינוך אינה יכולה להשלים עם מצב שבו אין תמונה ריאלית של רמת הידע וההבנה של התלמידים".