שתף קטע נבחר
 

אאידה: אהבה ומלחמה למרגלות המצדה

האופרה "אאידה" מביאה את המלחמה בין מצרים לאתיופיה לאתר המסמל את ההקרבה העברית האולטימטיבית. בעזרת שואו בימתי הכולל אש, אורחת גמלים וגלקסיה וירטואלית המוקרנת על רצפת הבמה, הקהל מועבר למקום וזמן אחרים

שובל נחשי של עשרות אוטובוסים התפתל אמש (ג') במדבר בואכה ים המלח. מכל קצות ארץ התכנסו למרגלות המצדה, כדי לצפות באופרה "אאידה" של ורדי בהפקת הענק של האופרה הישראלית. אם מתעלמים לרגע משלטי החסות הענקיים (שהשנה, בניגוד לשנה שעברה, מצליחים להיטמע במרחב בזכות העיצוב הנבון), בכניסה למתחם מתחזקת התחושה שהגעת למקום ולזמן אחר.

 

החיבור בין מצדה, אתר שהוא סמל לַגבורה, לַעקשנות וְלַאמונה היהודית, לבין האופרה של ורדי, שעוסקת במלחמה, אהבה חסרת גבולות ומציאות שגובה את מחיר ההקרבה האולטימטיבי, טבעי.


תחושה שהגעת למקום וזמן אחר (צילומים: יוסי צבקר)

 

פסלי הספינקס האדירים שעל הבמה נדמים כאילו מעולם היו שם. מערכות הסאונד עמדו בגבורה בתנאי השטח והזמרים התמודדו בהצלחה הן עם הרוחות והן עם הבמה אדירת הממדים והמשופעת, אותה הם גומאים שוב ושוב בהליכות מקצה לקצה.

"'אאידה' מדברת על אהבה כרגש שמתעלה מעל לכל מצב נתון, גם מלחמה", אמרה לפני עלייתה לבמה זמרת הסופרן האמריקנית היפהפיה, קריסטין לואיס, "בהצגת האופרה הזו בישראל רצופת המלחמות יש תקווה, כיוון שהיא אומרת שלאהבה אין גבולות. אהבה, כמו שברון לב וכאב, הם רגשות אוניברסליים שמחברים בין כולנו. בשבילי זה יותר מכבוד להיות חלק מההפקה הזו פה, זו אחריות".


300 נגנים, סולנים, רקדנים וזמרי מקהלה 

 

זהו ביקורה הראשון של לואיס בישראל ואחרי שביצעה את התפקיד בארנה בוורונה ועתידה לבצע אותו שוב בשטאאטסאופר בוינה וב-La Bastille בפריז, היא אומרת: "לשיר את התפקיד במקום הקסום הזה זו תחושה שקשה לתאר. אפשר לחוש בנוכחותו של אלוהים ואנחנו, האמנים, שואבים השראה מן הסביבה".

  

המנצח, מאסטרו דניאל אורן, הפסיק את החזרה הגנרלית מספר פעמים, על מנת להתעקש על דיוק מרבי של נגני התזמורת והסולנים. בהפקת הענק הזו משתתפים כמעט 300 נגנים, סולנים, ניצבים, רקדנים וזמרי מקהלה, שחברו יחדיו רק בשבוע האחרון, אחרי תקופת חזרות ארוכה של כל אחד מהאלמנטים בנפרד.


השואו הבימתי חשוב כמו המוזיקה 

 

עשרות העיתונאים הזרים וגם רוכשי הכרטיסים שהגיעו וצפויים להגיע לכאן ממדינות אירופה, צפון אמריקה, ניו זילנד, אוסטרליה ויפן, מעידים על הסקרנות ועל האפשרות שפותח אירוע מסוג זה. "כל מי שדיברתי איתו מקנא שאני פה", אומרת הזמרת קריסטין לואיס.

 

קשה להתחרות באאידה

זמר הבס הגיאורגי, פאטה בורצ'ולדזה, שהופיע בשנה שעברה על אותה הבמה בהפקה "נבוקו" מאת ורדי, חוזר אליה שוב הפעם בתפקיד הכהן הגדול, רמפיס. את דמותו של רדאמס, גיבור צבאות מצרים ואהובהּ של הנסיכה האתיופית אאידה, הוא הטנור האיטלקי מרקו ברטי, שמופיע בארץ לראשונה. גם זמרת המצו סופרן ההונגרית, מריאן קורנטי, בדמות הצ'ילבה של אאידה, הנסיכה המצרית אמנריס, מופיעה פה לראשונה בתפקיד מרשים מאוד.

 

אך מול אאידה קשה להתחרות. אין ספק שלואיס גונבת את ההצגה ומציגה אאידה גאה, עם נוכחות בימתית דומיננטית שמאפילה על כל השאר, אקספרסיביות ואיכויות דרמטיות נדירות על במת האופרה ולא פחות מזה, יצריות סוחפת שהיא מפזרת על כל צעד ושעל.

 

בהפקה הזו, האופרה "אאידה" היא לא פחות מהמוזיקה גם השואו הבימתי, שכולל אובליסקים שמזדקרים לפתע משני עברי הבמה, פסלי ענק המוצבים עליה, אש שמתפשטת לרוחבה כמו שריפה, דימויים שמוקרנים על רצפת הבמה ומצדה אחת, שהופכת בשלב מסוים לגלקסיה מרהיבה המשתלבת היטב עם כיפת השמים זרועת הכוכבים. ויש אורחת גמלים. ויש להקת רקדנים בדואית מרהט שמביאה לבמה מעט משפת המחול המסורתית שלה. ויש קבוצה של ילדות אתיופיות, שבויות המלחמה שמתחוללת באופרה בין מצרים לאתיופיה.

 

החזרה הגנרלית היא כמובן רק מתאבן לקראת הבאות. האופרה תציג החל מהערב שש פעמים במצדה. הר המצדה יארח בהמשך פסטיבל האופרה גם את התזמורת מוורונה עם "הרקוויאם" של ורדי והאופרה "ירושלים" מאת ורדי בביצוע תזמורת האופרה הישראלית, סולנים מהאופרה הישראלית ומקהלת התזמורת הפילהרמונית הממלכתית מטרנסילבניה. ב-12 ביוני ינעל כאן את הפסטיבל קונצרט של הטנור האיטלקי, אנדריאה בוצ'לי, שיארח את הזמרות אחינועם ניני ומירה עוואד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי צבקר
"אאידה". אהבה מתעלה על מלחמה
צילום: יוסי צבקר
האופרה. "אפשר לחוש בנוכחותו של אלוהים"
צילום: יוסי צבקר
לאתר ההטבות
מומלצים