שתף קטע נבחר
 

סיפורים בשני קולות

בהופעתה בגרמניה העניקה לורי אנדרסון מונולוגים קצרים, מצחיקים ומופלאים, כשהמוזיקה רק משמשת כרקע. סיון שביט, מספרת סיפורים מקצועית בזכות עצמה, נשבתה בקסמה

לורי אנדרסון התחתנה לפני מספר שנים עם לו ריד. לכאורה, איחוד של שני ז'אנרים מוזיקליים מנוגדים; האלקטרוניקה הקרירה והאוונגרדית של אנדרסון עם הגרנאג'יות הרוקית, המצולקת והמיוזעת של ריד. במחשבה שנייה, אפשר לראות את קשר משמעותי מאוד בין היצירה של שניהם. לפני ואחרי הכל, הם מספרי סיפורים (Storytellers).

 

"אני רוצה לספר לכם סיפור על סיפור", כך פותחת לורי אנדרסון את ההופעה Delusion בתאטרון Volksbühne ('בימת העם') בברלין. Delusion (המופע איתו תגיע לישראל) מורכב מרצף של כעשרים סיפורים קצרים מופלאים, מתובלים בהומור והציניות האנדרסונית ומסופרים על ידה בחיתוך הדיבור המאפיין אותה כל כך. עשרים מונולוגים ממורכזים, המתפצלים לאסוציאציות כמו ענפים היוצאים מהגזע, כמו צרור בלונים מלאי הליום הצפים באוויר, אך מקורקעים היטב בכף ידו של מוכר הבלונים.


דימויים אנכרוניסטיים להשלמת ההופעה (צילומים: Leland Brewster)

 

בסיפוריה, אנדרסון חובטת באמריקה, מציגה את הרעיונות שלה לגבי מדידת זמן, מעלה את השאלה למי הירח שייך, שכן העולם ידרש לה כשירצה להעביר לשם את הפסולת שלו ('הרוסים טוענים לבעלות כי הם היו ראשונים להגיע אליו. האמריקאים טוענים לבעלות כי הם הנחיתו עליו את החבר'ה הראשונים והאיטלקים אומרים שהם היו הראשונים שראו אותו..'), מוצאת קשר פתלתל בין מקורות משפחתה לאיסלנדי תמהוני וממצמץ, מספרת על לידת לולה-בל הכלבה שלה (סיפור פנטסטי ומצחיק שאהבתי במיוחד) ובשני מונולוגים מרגשים, נוטשת את הציניות ומספרת על הגסיסה, הפרידה והמוות של אימא שלה.

 

את הסיפורים היא מספרת בשני קולות: בקולה הטבעי ובקולו הגברי, הדמוני והמתנשף של האלטר-אגו שלה, כשהיא משתמשת באפקט ההרמוניזר. אני לא יודעת אם תהיינה כתוביות בעברית בהופעות בארץ. בברלין הוקרן לאורך ההופעה תרגום לגרמנית, וברגעים שהאפקט ריטש לא רק את הקול אלא גם את המילים, מצאתי את עצמי קוראת את הכתוביות בגרמנית ממסך הוידאו, מה שעזר לי מדי פעם להבין וגם ללמוד מילים חדשות.

 

צפו בקטע מתוך Delusion

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

על הבמה אנדרסון לבד, אין לה שותפים מלבד שלושה מסכי וידאו וספה. הדימויים המוקרנים עליהם משלימים את המילים ולמרות שהם אינם חדשניים - ואולי במידה מסוימת אנכרוניסטיים - הם ממלאים חלל חשוב שבלעדיו ההופעה לא הייתה שלמה.

 

המוזיקה ב-Delusion משמשת בעיקר כרקע לסיפורים או כאתנחתא ביניהם. אנדרסון מנגנת על מקלדות קטנות ומפעילה סיקוונסרים זעירים, אבל הרגעים המוזיקליים המרשימים ביותר, באמת מרשימים, הם כשהיא מנגנת על הכינור החשמלי שלה, המועבר דרך אפקטים שגורמים לו להשמע כמו סקציית כלי מיתר עשירה ויפהפיה.


הופעה סגורה בתוך עצמה, כמו ספר 

 

לאורך ההופעה, למעט התפרצויות צחוק של הקהל לנוכח הקסם, השנינה והדמיון ההזוי של אנדרסון, לא נשמעו מחיאות כפיים. הן נשמרו לסוף. הקהל ואני מחאנו כפיים ממושכות, בעמידה, מנסים להחזיר לאנדרסון הערכה והערצה לכוחה כפרפורמרית, שחקנית, מוזיקאית, ובעיקר, לפחות מאחורי מחיאות הכפיים שלי, כסופרת מבריקה. אנדרסון, מצידה, חזרה לבמה וניגנה תודה קצרה על הכינור שלה.

 

Delusion היא הופעה הסגורה בתוך עצמה, כמו ספר הכרוך בכריכה, לא יכול להיות לה הדרן. ההדרן היחיד שאני יכולה לחשוב עליו הוא כשאנדרסון תפרסם את סיפוריה בכתב ולא תשאיר אותם רק בזכרונו של הצופה. אני אחכה. אני מחכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לורי אנדרסון. הערכה לכוחה כפרפורמרית
צילום: טים נוקס
שביט. מונולוגים כמו בלוני הליום
צילום: גיא כושי, יריב פיין
לאתר ההטבות
מומלצים