רעש המטוסים: אור יהודה אאוט - חולון אין
החדשות הטובות: ממחר יישנו בשקט תושבי אור יהודה, מודיעין וכפר טרומן. החדשות הרעות: החלק השני בשיפוץ נתב"ג מתחיל ויסבלו ממנו בשנתיים הקרובות חולון, ראשון לציון, בית דגן, משמר השבעה ובני עטרות. מנהל נתב"ג: "בעיית הרעש אמיתית"
בשנה האחרונה חשו על בשרם מאות אלפי תושבים בצפון ראשון לציון, אור יהודה, מודיעין וכפר טרומן את השיפוצים בנתב"ג. הם יוכלו לישון ממחר בשקט - אבל שימו לב: בשנתיים הקרובות יעברו המטוסים מעל דרום חולון, מערב ראשון לציון, בית דגן, משמר השבעה ובני עטרות.
שינוי נתיבי ההמראה והנחיתה מתבצע במסגרת פרויקט הענק לשדרוג מערך הבטיחות בנתב"ג, שנכנס כעת לשלב השני והמשמעותי. נתב"ג ימשיך לפעול בשנתיים הקרובות באמצעות מסלול אחד בלבד - והשני, שלא שודרג עדיין, יכנס לעבודות.
יש מסלול חדש (צילום: בן קלמר)
הנחמה היחידה: בתום השנתיים הללו, עם סיום הפרויקט שעלותו הכוללת מסתכמת בשלושה מיליארד שקלים - לראשונה בהיסטוריה, מאז שנבנה נמל התעופה על-ידי הבריטים לפני קום המדינה, יהיו בנתב"ג שלושה מסלולים: שני המסלולים הרגילים יוארכו וישופרו, והמסלול הקצר יותר, שעד לתחילת הפרויקט שימש כנתיב הסעה, יהפוך לנתיב לנחיתות בלבד, ויפחית משמעותית מהעומס בנמל המרכזי של ישראל.
אם כיום מספר התנועות (נחיתות והמראות) עומד בנתב"ג על 24 תנועות בשעה בממוצע, עד סוף 2013 הוא צפוי להכפיל עצמו לקרוב ל-50 תנועות בשעה, דבר שירווח את לוח הטיסות, יפחית משמעותית את מרחק הנסיעה מהטרמינל למסלול - חיסכון של מיליוני דולרים בשנה בדלק לחברות התעופה - וישפר ללא הכר את הבטיחות.
אלא שעד אז, כאמור, צפוי לא מעט סבל לתושבים. בבני עטרות צפויים לסבול מאוד, בשל הקרבה לנתב"ג. בעקבות סגירת המסלול ומעבר למסלול המקביל, צפויים המטוסים לעבור מעל לבתי המטוסים במרחק של כ-80-100 מטרים. רשות שדות התעופה תקצבה ב-11 מיליון שקלים מיגון אקוסטי לעשרות מבתי בני עטרות, ולבית הספר הפועל בתחומו.
המיגון עצמו צפוי להיות מותקן בשבועות הקרובים. "עשינו לא מעט פעולות כדי לתקן את המצב הזה, ובין היתר הורינו לטייסים להציב את נקודת המפנה בהמראה שלהם מעל כפר טרומן כדי שלא יעברו מעל ליישוב", הסביר היום בתדרוך לתקשורת, סמנכ"ל המבצעים של רשות שדות התעופה, אלוף-משנה (במיל') אודי ברעוז, "על כל חריגה הגשנו תלונה לחברות התעופה ולרשות התעופה האזרחית".
מנהל נתב"ג, שמוליק קנדל: "אנו מודעים לאי הנוחות שתיגרם ובעיית הרעש היא אמיתית, אבל מדובר בפרויקט לאומי שחשיבותו למען בטיחות וביטחון הנוסעים חשובה מאוד". מנכ"ל רש"ת, קובי מור, הזכיר בתדרוך כי הפרויקט הענק כולל גם את בנייתו של מגדל הפיקוח החדש שיתנשא לגובה של 92 מטרים, בעלות כוללת של עשרה מיליון שקלים, והתקנתה של מערכת מכ"מים מיוחדת לאיתור חפצים על המסלול: "בתום הפרויקט נתב"ג יהיה חדש לגמרי, ולראשונה נוכל לקבל הפרדה מלאה בין נחיתות להמראות, דבר שלא קורה היום".