יו"ר ועדת המשילוּת: צריך בחירות אזוריות
ישראל כץ, שעומד בראש הוועדה שהקים נתניהו לבחינת שינוי שיטת הממשל, טוען שיש צורך במרכיב אזורי בבחירות
בבחירות הבאות, יכול להיות שהקלפי בירושלים לא תיראה כמו הקלפי באילת, ובטייבה היא תהיה שונה מזו שבחיפה. בכנס שנערך הערב (יום א'), רמז יושב-ראש הוועדה הקואליציונית שיושבת על המדוכה בנושא שיטת הממשל, כי השינוי בדרך.
בכנס בסמינר הקיבוצים בתל-אביב, ביוזמת המרכז הישראלי להעצמת האזרח ואוניברסיטת תל-אביב, אמר שר התחבורה ויו"ר "ועדת המשילות", ח"כ ישראל כץ, שבחירה ישירה לראשות הממשלה אינה מספקת וחייבים לשלב אלמנט אזורי בשיטת הבחירות לכנסת.
לאחרונה סקר השר כץ סקר בפני "הפורום לייצוב הממשל" - לובי המאגד אנשי עסקים, פוליטיקאים ואישים מהאקדמיה - את הנושאים שעליהם דנה הוועדה הקואליציונית שהוקמה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפברואר.
בין הסוגיות שעל הפרק: בחינת השיטה הנשיאותית, העלאת אחוז החסימה, בחינת הכרזה על ראש המפלגה הגדולה כראש הממשלה, הגדרת דרג נבחר מול דרג ממונה (שרים מול פקידים) ומספר חברי הנסת שיידרשו על מנת להפיל ממשלה.
כץ אמר אז כי "בבסיס גיבוש עמדת הוועדה עומד הרצון שראש הממשלה יוכל לפעול ללא אילוצים וששרים יוכלו ליישם מדיניות עליה החליטו. כלומר, ליצור עוצמה ויציבות ממשלתית". לדברי שר התחבורה, "לגבי חלק מהסוגיות (העלאת אחוז החסימה ומספר הח"כים הדרושים לאי-אמון) ניתן לגבש רוב ואכן יש סיכוי ריאלי לבצע שינויים שיתרמו לתפקוד טוב יותר של המערכת".
יולי תמיר: חינוך תמיד פוליטי
הכנס היום עסק בסוגיית חוסר היציבות השלטונית והשפעתה על מערכת החינוך בישראל. בפאנל המרכזי, פרופ' נמרוד אלוני טען כי לפוליטיקאים לא קיים אינטרס שהציבור יהיה משכיל וחכם.
"פוליטיקאים מעדיפים ציבור שילך אחריו בלי לשאול שאלות". אלוני הציע להקים רשות נוספת: "רשות ממלכתית לחינוך שתקבע את מטרות החינוך והליבה".
כן השתתפה בפאנל שרת החינוך לשעבר, פרופ' יולי תמיר, שציינה כי חינוך תמיד היה פוליטי. "אין ולא יהיה חינוך ניטראלי. קיים גוף מקצועי שנקרא משרד החינוך והוא קובע את מדיניות החינוך והתכנים".
המרכז להעצמת האזרח עוסק בקשר שבין חוסר היציבות השלטונית לתחומי חיים רבים. מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, יובל ליפקין, אמר שהכנס הוא "שיתוף פעולה ראשוני בין העמותה למכללת סמינר הקיבוצים. מטרת הכנס הייתה לדון בקשר שבין היציבות השלטונית לבין האתגרים מולם מתמודדת מערכת החינוך בעשור האחרון בתקווה להביא לשינוי המיוחל".