תאונת הרכבת הבאה: "נזק אטומי בכל המדינה"
בית הדין לעבודה דחה היום (ב') את בקשת ועד עובדי הרכבת לפתוח בעיצומים, בטענה כי הנהלת הרכבת אינה מוכנה לדון בשיפורי בטיחות. יו"ר ועד נהגי הרכבת: תאונות רכבת חמורות אורבות מעבר לפינה, ואף אחד לא מעוניין לשמוע
"הציוד ישן ולא מתוחזק, תנאי העסקת הנהגים הם מתחת לכל ביקורת, ומערכת שנועדה לבטיחות מכוונת באופן שעלול לפגוע בבטיחות הנוסעים". כך טען היום (ב') נציג ועד עובדי רכבת ישראל, בדיון שנערך בבית הדין האזורי לעבודה בת"א. במהלך הדיון ביקש הוועד את אישור בית הדין לפתוח בעיצומים, וזאת במחאה על חוסר נכונותה של הנהלת הרכבת לקיים משא ומתן בעניין תוכנית לשיפור הבטיחות. בית הדין דחה את הבקשה, והורה לעובדים ולהנהלה לקיים הסכם פשרה מהחודש שעבר, ולפיו יתנהל בין הצדדים מו"מ רציף בעניין תוכנית הבטיחות.
- שר התחבורה: "ללא שיפור, אסגור את הרכבת"
- "שר התחבורה בורח מאחריות"
- מי משלם את מחיר השביתה? הנוסעים, אלא מי
במהלך הדיון אף התריע יו"ר ועד הנהגים ברכבת, אלון לוי, מפני תאונות רכבת חמורות מאלו שאירעו בחודשים האחרונים: "יש היום רכבות עם חומרים מסוכנים, הן נוסעות בכל הארץ. פעם היו בודקי קרונות שהיו אמורים לבדוק שאין נזילה, והיום זה נופל על הנהג. זה יכול לגרום נזק אטומי בכל המדינה, והנהג לא יודע איך לטפל בזה".
התנגשות רכבות ליד נתניה בחודש אפריל (צילום: ג'ורג' גינסברג)
יש לציין כי גם מנכ"ל הרכבת הפורש, יצחק הראל, הזהיר בעבר מפני השלכות הפסקת עבודתם של "בודקי הקרונות". כבר בתחילת 2009 הורה לסמנכ"ל חטיבת המטענים בחברה לבדוק "האם ביטול תפקידי בודקי הקרונות, לא פגע בבטיחות התפעולית הנדרשת". הראל אמר אז כי "יתכן שתהליכי החיסכון וההתייעלות, הובילו לביטול בעלי תפקידים שונים אשר עסקו בתהליכי התפעול השונים". לאור זאת אף הביע חשש כי "תהליכי התפעול (ברכבת, ש.ה) אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת".
"לעובדים אין זכות למו"מ"
עורך הדין של הרכבת דחה את טענות הוועד בעניין הפרות לכאורה של הסכם הפשרה, שהושג בחסות בית הדין לעבודה בחודש שעבר. "יש כאן אי-הבנה בסיסי של האופן שבו מתנהלת חברה", אמר בדיון שנערך היום. "יש נושאים שבהם ההנהלה היא זו שמגבשת תוכנית, היא זו שמתווה את הדרך, ולעובדים אין זכות למשא ומתן".בהמשך הסביר לנציגי העובדים כי "אנחנו (הנהלת הרכבת) מוכנים בנושא הבטיחות לקיים היוועצות והידברות, אך אנחנו נחליט מהי תוכנית הבטיחות ברכבת - זו הסמכות שלנו". לטענתו, ועד העובדים מנסה כעת להכתיב את תנאיה של תוכנית הבטיחות, באמצעות איומים לקיים עיצומים ולשבש את פעילותה השוטפת של הרכבת.
לדבריו, הנהלת החברה גם אינה מוכנה לנהל מו"מ על כוונתה להעביר את עבודות התחזוקה במאות קרונות חדשים לידי היצרנית. "לגבי מיקור חוץ (של תחזוקה) - אנחנו מוכנים לדבר על ההשלכות, על זכויותיהם של העובדים... (אבל) אנחנו לא מוכנים לדבר על עצם העניין. זה מעוגן בהחלטות ממשלה, ולכן עם כל הכבוד - הם (העובדים) לא יכולים להטיל וטו על התהליך הזה".
"תקלות יזומות ושביתה איטלקית"
עובדים ברכבת אומרים היום ל-ynet כי לאחר תקופה של רגיעה יחסית ביחסים בין ההנהלה והוועד, במוצאי שבת האחרון החלו חלק מהעובדים לשבש את פעילות הרכבת. נהג קטר ותיק מסביר כי ביומיים האחרונים ניכרים ליקויים שונים ובלתי-מוסברים לדבריו, שגורמים לאיחורי רכבות."יש תקלות שפשוט אי אפשר להסביר אותן", אומר מקור ברכבת. "זה נראה כמו תקלות יזומות ומעין שביתה איטלקית שמוביל הוועד". נהג הקטר מציין כי מאז יום שבת, מדווחות למשל תקלות במערכת האיתות והגבלות מהירות בקטעים שונים - ולכך יש השפעה ישירה על לוח הזמנים של הרכבות.
בקרב חלק מהעובדים גם ניכר כעת ייאוש מהתנהלות הוועד. "ההתנהלות של גילה (אדרעי, יו"ר הוועד - ש.ה) לא נכונה. כולם ממורמרים, ולאף אחד אין יותר סבלנות למלחמות האלה. למשל, בעניין תחזוקת הקרונות החדשים - הרי כבר היום הם (חטיבת נייד, האחראית על התחזוקה) לא מסתדרים עם הקרונות שיש". בעניין זה ראוי להזכיר כי העברת התחזוקה לידי יצרנית הקרונות אינה צפויה לפגוע בעובדי החברה.
מנכ"ל הרכבת היוצא, יצחק הראל
צילום: בן קלמר
יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי
צילום: אבי מועלם