פורד ממש מאמינה בעצמה, או סתם מפריזה?
קונצרן הרכב האמריקני מאמין שיגדיל את מכירותיו ברחבי העולם בלא פחות מ-50% תוך שנים ספורות. איך מתכננים בפורד לעשות זאת? הגברת הפעילות בסין והודו
החזון האופטימי של פורד. יצרנית הרכב האמריקנית השנייה בגודלה, מעריכה כי תמכור כ-8 מיליון כלי רכב עד אמצע העשור הנוכחי - צמיחה של כ-50% לעומת היקף מכירותיה כיום. כך עולה ממצגת שערכה הנהלת פורד לאנליסטים, בהשתתפות מנכ"ל החברה, אלן מולאלי. כחלק ממאמציה להגדיל את נתח השוק העולמי שלה, מתכננת פורד להרחיב את היצע המכוניות הקטנות שהיא מייצרת, וכן להגדיל משמעותית את היקף פעילותה במדינות המתפתחות - ובעיקר בסין והודו.
עד 2020, כך מעריכה היצרנית, יהוו מכוניות קטנות כ-55% מכלל מכירותיה, וזאת לעומת כ-48% כיום. מרכיב משמעותי בתוכניותיה לשנים הקרובות הוא ייצור מכוניות "עולמיות" - שימוש בפלטפורמות משותפות במגוון רחב של מכוניות, הנמכרות בכל השווקים. למעשה, היצרנית מעריכה כי כ-6 מיליון כלי רכב שיימכרו באמצע העשור הנוכחי - או כ-75% מסך מכירותיה הצפוי באותה שנה - יתבססו על חמש פלטפורמות משותפות: B (סופר-מיני), C (קומפקטית), C/D (משפחתית גדולה), מסחרית גדולה וטנדר קומפקטי.
מכונית "עולמית": פורד פוקוס החדשה (צילום: הלל פוסק)
התחזיות האופטימיות של פורד מבוססות במידה רבה על ציפיותיה להמשך התאוששות הכלכלה העולמית ושוק הרכב העולמי. היצרנית מעריכה כי היקף המכירות העולמי ב-2015 יגיע ל-95 עד 100 מיליון כלי רכב, לעומת כ-74 מיליון בשנת 2010. בנוסף, היצרנית מעריכה כי מחירי הדלק וחומרי הגלם ימשיכו לעלות, וזאת במקביל להתאוששות הכלכלה העולמית.
כמו יצרניות רכב רבות כיום, את עיקר הצמיחה בשנים הקרובות צופה פורד בשווקים של המדינות המתפתחות - ובראשן, סין והודו. כחלק מהיערכותה להגדלת נתח השוק בשווקים אלה, מתכננת פורד להכפיל פי 3 את מספר המפיצים שלה בהודו עד 2016, להוסיף עד שנה זו כ-100 מפיצים חדשים בסין. עוד מתכננת היצרנית להגדיל את היקף הייצור במפעליה בסין ל-1.1 מיליון כלי רכב בשנה.
עם זאת, התרחבות פעילותה של פורד בסין אינה צפויה לסגור את הפער מיריבתה הגדולה, ג'נרל מוטורס, שכבר כיום מייצרת שם יותר מ-2.8 מיליון כלי רכב. למעשה, עד 2015 מתכננת ג'נרל מוטורס להגדיל את היקף הייצור בסין - שוק הרכב הגדול בעולם - ל-3.7 מיליון כלי רכב בשנה.