שתף קטע נבחר
 
צילום: index open

גשרים שקופים בין חצרות פנימיות: ביקור בית

בית המשתרע על כ-400 מ"ר, נבנה בצורה של שלוש קופסאות, ביניהן מחברים גשרים שקופים ומסתתרות חצרות פנימיות. שימוש בהצללות, מערכת מיזוג אוויר חסכונית באנרגיה ופאנלים סולריים המספקים את כל תצרוכת החשמל, הופכים אותו גם לידידותי לסביבה

שלוש קופסאות וביניהן שני גשרים שקופים, אחד גדול ואחד קטן, הם שיוצרים בית המשתרע על כ-400 מ"ר, במגרש של 2.5 דונם. "הפירוק של הבית לשלושה חלקים נועד ליצור קנה מידה של בית שהוא עדין מאוד, נמוך וללא מאסה גדולה של בינוי", מסביר האדריכל מורן פלמוני את העיקרון המנחה בבניית הבית.  

צילום: עמית גרון

 

הגשרים מדגישים את החיבור בין הבית לגן ומוסיפים תחושה הרמונית לסביבת המגורים הפנימית והחיצונית. רובו של הבית והגשרים נמצאים בקומה אחת המזדקרת מעל פני הקרקע, מלבד אזור קטן שעליו נבנתה קומה עליונה. מראה הקופסה נשמר בשלמותו גם כשהוא "ננגס" כדי ליצור את הכניסה או כשהחניה נכנסת לתוך הבית, והעין משלימה את החסר.

 

המבנה עומד בצורת Z (בקו ישר ולא אלכסוני). בהיבט האקולוגי, העמדת הבניין בצורה זו יוצרת הצללות בין חלקיו השונים ומאפשרת ליצור ביניהם חצרות פנימיות. אזור השירות של הבית פונה לדרום באמצעות יצירה של חיץ כפול שבו מרוכזות הפונקציות השונות, כדי למנוע חימום יתר של הבית החשוף לשמש. מנגד, הבריכה, טובלת בצל ובירוק, מוסיפה לנופך הרגוע והנעים של הבית ושל גינתו.

  

על פי השקפתו של פלמוני, זה בית מודרניסטי, ששואב את ההשראה שלו מהאדריכלות הבינלאומית. לבניית הבית נבחרו חומרים בצבע לבן, עם שלוש מאסות פשוטות בעיקרן, היוצרים משחקי אור וצל. המורכבות של הבית נוצרת מתוך המשחק בין מאסות שקופות ואטומות, ובין מאסות בנויות למאסות של הגן. החלונות מדגישים את עדינותו של הבית ואת אופיו האופקי.

 

פלמוני מסביר, שהם לא רצו בית מוגזם בגודלו, שיפריע לגן להתפתח, ולכן הגן ממשיך דרכו. "כך נשמרים מבטים רציפים של הגן, בלי שהבניין יסתיר את ההמשך", הוא מדגיש.

 

גשר לאירוח

כשעושים סיבוב בגן נגלית פתאום קומה נוספת, חשופה לכל אורכה אל הגן, המשתפל אליה במדרון דשא ענק. "זוהי קומה מונמכת. אני לא הייתי קורא לזה מרתף", אומר פלמוני. זו הנקודה היחידה בבית שבה רואים מבנה בן שלוש קומות. גם בקומה זו אין חדר שאינו חשוף החוצה, לגן ולאור, והחצר האנגלית מחוברת ישירות ללב הבית באמצעות מדרגות.

 

המבטים מתוך הבית לגן אינם נפסקים. יש נקודות שבהן הגינה ממש נושקת לחלל הפנימי, ולעתים מקשרת ביניהם חצר מרוצפת ומוצלת. "הגן והבריכה משמשים לאוריינטציה בתוך הבית", מסביר פלמוני. יש פתחים שתוכננו בגובה 180 ס"מ בלבד, כדי שיהיה אפשר לחוות את המבטים לגן בישיבה, בעיקר בחדר העבודה ובפינת האוכל. כך נשמר קנה המידה הנמוך והעדין שעליו דיבר פלמוני.

 

החלוקה לשלוש נשמרת גם בתכנון החללים הפנימיים של הבית: בחלק המרכזי יש מטבח ופינת אוכל, הגשר השקוף הגדול משמש לאירוח ואילו הגשר השני, הקטן יותר, חוצץ בין הפרטי לציבורי. שני החלקים הצדדיים משמשים למגורים. "הרצון היה ליצור לופט עטוף בספרים, נגיש מאוד לגינה, ללא מחיצות בין הפונקציות השונות של הבית, כדי שיתאפשר מפגש בין אנשים".

 

המטבח, בחלק המרכזי של הבית, מתוכנן כבר בעל חלל היקפי בצורת ח' כדי לאפשר אינטראקציה מלאה בין העומד בו ובין שאר דיירי הבית. זהו חלל עבודה שהבית מקיף אותו. "בבית אזורי אירוח שונים שמתאפשרים על ידי המבנה והאופי של החצרות, וזה מאפשר התרחשות בו זמנית, עם דגש על הוורסטיליות בתכנון", מסביר פלמוני את הקשר בין שתי פינות האוכל, הסלון המרווח, וכמובן המרפסת, שכלואה ביניהם.

 

מיזוג אוויר ידידותי לסביבה

הגשר הגדול באזור האירוח עשוי מזכוכית ומפלדה ונבנה בבנייה קלה, עם עמודים פנימיים, דבר המאפשר לשמור על דקות המבנה. "החלל הזה גמיש ביכולת הסינון של מראה הגינה וכמות האור שנכנסים אליו. אמצעי ההצללה מאפשרים להפוך חלל פתוח ושקוף לגמרי לחלל פנימי סגור ואטום", אומר פלמוני תוך שהוא פותח וסוגר את תריסי הרפרפות החיצוניים והווילונות הפנימיים. כדי לאפשר המשכיות של החוץ פנימה, חלקו הפנימי של הבית באזור זה רוצף בפרקט עץ, המשלים את שני הדקים החיצוניים הנמצאים מצדדיו.

 

מערכת מיזוג האוויר סופקה על ידי חברת אלקטרה, שליוותה את הפרויקט משלב התכנון ועד שלב מסירתו ללקוח. מדובר במערכת אקלים מתקדמת מסוג VRF תוצרת Sanyo היפנית, שאינה מחייבת את האדריכל להנמיך את התקרות. המערכת כוללת יחידה פנימית לכל חלל בנפרד, עם שליטה מקומית. כל היחידות הפנימיות מתחברות ליחידת אספקת אנרגיה אחת, המופעלת על ידי גז ירוק וידידותי לסביבה.

 

היחידה החיצונית מוקמה במבנה קעור על גג הבית בחלקו הדרומי, ובסמוך לו נקבעו פאנלים סולריים המספקים את כל תצרוכת החשמל לבית. תכנון הבית התמקד בקנה המידה האנושי בעקבות כך נוצרו חללים נעימים מאוד לשהייה, עם תחושת מרחב שאינה מנקרת עיניים.

 

פלמוני מקווה שהבית יישאר רלוונטי גם בעוד 20 שנה, כשהצרכים והטעמים ישתנו, אבל המורכבות של המבנה תישאר מעודכנת ורלוונטית. נראה שכל סידור פנימי עתידי לא יוכל לפגוע בהרמוניה שבין החדרים הפנימיים לחדרים החיצוניים. מעניין רק איך יתפתח הגן.

 


הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבנה בצורת Z
צילום: עמית גרון
מומלצים