כמה עלה הצונאמי לטויוטה? שליש מהרווחים
יצרנית הרכב הגדולה בעולם מעריכה כי רווחיה ממכירת מכוניות ירדו השנה ב-35%, וזאת כתוצאה מהפגיעה בפעילות פסי הייצור לאחר רעידת האדמה. מעמדה כיצרנית הגדולה בעולם אינו בטוח עוד
טויוטה היפנית מתקשה לחזור לייצור מכוניות בהיקף לו הייתה רגילה לפני אסון רעידת האדמה, שפקד את יפן במרץ השנה. להערכת היצרנית, יצנח כתוצאה מכך הרווח התפעולי בלא פחות מ-35%, לסכום של כ-3.7 מיליארד דולרים. "קרוב לוודאי שמדובר בהערכה שמרנית של טויוטה, המסתמכת על ביצועי החודשים הראשונים של השנה", כך אמר בכיר בבנק השקעות יפני גדול.
במקביל יכולים בטויוטה לנשום מעט לרווחה, לאחר שיצרנית רכיבי האלטרוניקה רנסס, המייצרת חלקי חילוף רבים לשוק הרכב העולמי, הודיעה כי תחזור לייצור בהיקף מלא כבר בספטמבר השנה. בעיותיה של החברה שנפגעה קשות מנזקי הצונאמי, הפכו לחסם מרכזי בחזרה לפעילות של פסי ייצור שונים. הודעתה של החברה מאשרת הערכות מוקדמות, לפיהן התכנית לחזור לפעילות מלאה רק באוקטובר, פסימית מדי. "ברגע שאספקת החלפים לכלי הרכב תחזור להיקף רגיל, נוכל להתמודד עם הדרישה למכוניות ללא בעיה. יש לנו את המשאבים ואנו מוכנים למשימה", אמר ראש המחלקה הכלכלית בטויוטה, סאטושי אוזווה.
בהקשר זה כדאי להזכיר כי טויוטה מתמודדת לא רק עם מחסור בחלקי מכוניות, אלא גם עם שער היין הגבוה. בטויוטה מזכירים כי אוזווה פנה זה מכבר לממשל היפני, בבקשה להתגייס ולנסות להשפיע על שער החליפין הבעייתי. אם לא תתבצע פעילות בנושא, כך טויוטה, ישקלו שם מחדש את ההתחייבות לייצר שלושה מיליון כלי רכב ביפן בשנה אחת.
אם אכן תכשל טויוטה בניסיונה לחזור לפעילות בהיקף מלא כבר השנה, היא צפויה לאבד את מקומה כיצרנית הגדולה בעולם לטובת ג'נרל מוטורס, שהחזיקה בתואר במשך עשרות שנים אך נושלה ממנו על-ידי היפנים. גם קונצרן פולקסווגן עשוי לחלוף על-פני היפנים השנה.