שתף קטע נבחר
 

היישר מהבוידעם: תכנית בטיחות "חדשה" לרכבת

שר התחבורה והבטיחות בדרכים הציג היום תכנית הבראה חדשה לרכבת, אשר אמורה למנוע תאונות ולשפר את השירות. אלא שלמעשה, חושפת התכנית בעיקר כישלון רב-שנים של המשרד בראשו הוא עומד. שחר הזלקורן מביא את הסיפור האמיתי מאחורי הרפורמה, שעלולה להביא לסגירת הרכבת

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס היום (א') שר התחבורה, ישראל כץ, הוצגה תוכנית מקיפה ומהפכנית לכאורה, שמטרתה שיפור רמת הבטיחות ברכבת. בין השאר, מבטיחה התוכנית לשפר את הכשרת נהגי הקטר, להדק את הפיקוח על תהליכי תחזוקה, ולהקים רשות ממשלתית שתפקח על פעילות הרכבת. לדברי השר, אם לא יסכים ועד עובדי הרכבת לשתף פעולה עם מתווה התכנית, תופסק פעילות הרכבות ב-17 באוגוסט.

 

 

אלא שבפועל, התוכנית שהוצגה היום אינה מחדשת דבר, ורק מדגישה את כשלון משרד התחבורה בפיקוח ובקרה על רכבת ישראל במשך שנים ארוכות. התוכנית גם מעידה כי המשרד התעלם מדו"חות מבקר המדינה, המלצות מומחים והחלטות ממשלה, שדרשו את אותם צעדים בדיוק עליהם הכריזו היום השר ומנכ"ל משרדו, דן הראל. ואלה העובדות: 


"אין זה ראוי שענייני הפיקוח ישארו בידי הרכבת" (צילום: אבישג שאר-ישוב)  

 

הפרדת רשויות לוקחת זמן?

על-פי תוכנית הבטיחות החדשה, משרד התחבורה יקים "רשות לאומית לרכבות". מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, הסביר היום כי הקמת הרשות תאפשר "הפרדת רשויות": מעל רכבת ישראל יפעל גוף בלתי-תלוי מטעם משרד התחבורה, שיפקח על פעילותה, לרבות הסדרת גיוס עובדים, הכשרת בעלי-מקצועות - למשל נהגים ואתתים - וכן פיקוח על רמת השירות.

 

אלא שרשות כזו אמורה הייתה להתחיל לפעול כבר לפני כשלוש שנים. ב-2008 הקים משרד התחבורה גוף ייעודי בשם "אגף רישוי ובקרה מסילתית", שתפקידו זהה: "להקים ולבנות מנגנון פיקוח (רגולציה) על רכבת ישראל והמסילות בארץ". ובמה אמור לטפל האגף? על-פי משרד התחבורה, במוקד פעילותו יעמדו "נושאי הבטיחות, ובמסגרת זו (התאמת) נהלי הבטיחות של רכבת ישראל לסטנדרטים המקובלים היום במדינות המערב". מיותר להוסיף כי תפקידה המיועד של הרשות החדשה זהה לזה של האגף.

 

ומה עשה האגף מאז הוקם? לא הרבה. למעשה, התוכנית שהציג כץ מעידה כי האגף לא השיג דבר. מנכ"ל משרד התחבורה הסביר אמנם כי באגף עובד רק איש מקצוע אחד, אך אין בכך להסביר מדוע לא הצליח המשרד להקים גוף שיפקח על פעילות הרכבת - וזאת במיוחד במהלך השנתיים האחרונות, שבהן מכהן כץ כשר תחבורה.

 

יתרה מזאת: "הפרדת הרשויות" והסדרת פעילות הרכבת, עליהן הצהירו היום השר ומנכ"ל משרדו, נדרשו מהמשרד לפני זמן רב. בהחלטת ממשלה מ-2002, נקבע כי המשרד יכין חוק חדש שיסדיר את אותם נושאים שהתוכנית שהוצגה היום אמורה להסדיר - פיקוח ורישוי בענף הרכבות, וחלוקת סמכויות בין גופים שונים הפועלים בענף.

 

וכדי לחדד, בדו"ח מבקר המדינה 55ב, שפורסם ב-2005, נקבע כי "הרישוי להפעלת רכבות, הרישוי לעובדי רכבת וקביעת כללי בטיחות בענף נעשו בידי חברת הרכבת, ולמעשה אין גורם מחוץ לחברה האוכף סמכויות של בקרה ופיקוח... אין זה ראוי שמשרד התחבורה ישאיר זמן כה רב את חלוקת הסמכויות בעניינים אלה ללא הסדרה, ואת ענייני הפיקוח בידי הרכבת עצמה".

 

"נהיגה אינה טעונה אישור"

חלק מרכזי בתוכנית הבטיחות שהציגו כץ והראל, עוסק בתהליכי גיוס עובדים חדשים לרכבת והכשרתם. השר כץ הבהיר כי אלה יעשו בעתיד באמצעות חברה חיצונית, ובמקביל ישופרו תהליכי הכשרה של בעלי מקצועות "תפעוליים", כמו למשל נהגי קטר. עוד נקבע כי הרכבת תבצע בדיקות התאמה וכשירות תקופתיות לכל מי שתפקידו יוגדר "בטיחותי".

 

גם כאן מציג השר תכנית פעילות ייעודית, אותה נדרש המשרד לבצע כבר לפני שנים ארוכות. בדו"ח מפורט של מבקר המדינה מ-2006, נמצאה שורה ארוכה של ליקויים בדיוק בנושא זה - קליטת נהגים והכשרתם. "נהיגת אדם ברכבת והפעלתה אינה טעונה מתן אישור או רישיון מאת רשות מוסמכת", כתב המבקר, וקבע כי "על משרד התחבורה להסדיר בחקיקה את רישוי הנהיגה בקטר".

 

ולא רק המבקר. ביולי 2006 שכר המשרד את שירותיה של חברת ייעוץ, כדי שזו תמליץ על דרכים להסדרת ענף התחבורה המסילתית. החברה הגישה את מסקנותיה לאחר מעט יותר משנה, בספטמבר 2007, ובין השאר המליצה להקים "יחידת רגולציה" שתהווה למעשה רשות רכבות. נכון, בדיוק כמו זו שרוצה להקים כעת כץ. ומה יהיה אחד מתפקידיה העיקריים? רישוי בעלי מקצועות ברכבת וקביעת הכשרתם.

 

מי שאמור היה לממש את המלצות חברת הייעוץ, הוא אותו "אגף רישוי ובקרה מסילתית" שהוקם כאמור ב-2008. ואכן, על-פי משרד התחבורה, אחד הנושאים שבו אמור האגף לטפל הוא "הכשרה ורישוי של כוח אדם".

 

ומה קרה בפועל? חמש שנים אחרי דו"ח מבקר המדינה, ארבע שנים אחרי המלצות חברת הייעוץ ושלוש שנים אחרי הקמת אגף ייעודי, דבר לא השתנה בפיקוח על גיוס עובדים, הכשרתם או מתן רישוי לבעלי מקצועות תפעוליים.

 

"אין למשטרה כלים לפענח"

נושא נוסף אותו מבטיחה התוכנית לקדם ולשפר הוא "טיפול בתקריות ואירועי בטיחות ברכבת", או במלים פחות מכובסות - תאונות. השר כץ אמר היום כי הליך הבירור הפנימי שעורכת הרכבת ישופר משמעותית, ובמקביל יוקם במשרד התחבורה גוף חיצוני ובלתי-תלוי לחקירת תאונות. גם יכולתה של המשטרה לחקור אירועי בטיחות ברכבת, ולפתוח בהליכים נגד האחראים, אמורה להשתפר בעקבות יישום תוכנית הבטיחות.

 

אלא ששוב חוזר הניגון: נושא חקירת תאונות זכה בעבר להתייחסות מעמיקה של מבקר המדינה. כך למשל, על החקירות שמבצעת המשטרה לתאונות רכבת, אמר ב-2006 כי "חקירת תאונות הרכבת בידי המשטרה אינה בלתי-תלויה, כיוון שהיא נסמכת על פענוח נתונים בידי עובדי הרכבת... אין למשטרה כלים לפענח את הנתונים, ואין ביכולתה לאמת את הנתונים שהרכבת מעבירה לה".

 

בדומה למומחי בטיחות ותחבורה רבים, כמו למשל ד"ר משה בקר - שבעבר ייעץ לרכבת ישראל בענייני בטיחות - גם המבקר קבע כי על משרד התחבורה להקים גוף עצמאי שיחקור תאונות רכבת. המבקר הבהיר כי "חשוב שתתקיים חקירה חיצונית בכל תאונה חמורה... מן הראוי שהמשרד ייזום תיקון בחוק שבו ייקבע הסדר לחקירת תאונות שבהן מעורבת רכבת, ויסדיר את קיומם של הבירור הפנימי והחקירה החיצונית זה לצד זה".

 

אגב, במהלך השנים הבטיח משרד התחבורה כמה פעמים כי הוא פועל ליישום מסקנות המבקר. ב-2008 למשל הוסבר ל-ynet כי מתגבשים "נהלים חדשים לכל הנושאים אותם הזכיר המבקר בדו"ח, וביניהם גם נוהל חדש של חקירת תאונות רכבת". במשרד אף הבהירו אז כי "לפני מספר חודשים, הוקם אגף רישוי מסילתי... בין השאר, תפקידו להקים גוף חוקר תאונות, שיהיה גוף חיצוני ובלתי-תלוי ויפעל באופן עצמאי".

 

ומה קרה מאז? חשיפת תכנית הבטיחות "החדשה" של השר, מוכיחה כי התשובה לכך פשוטה: כלום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים