שתף קטע נבחר

תאונת המטוס: דוּד לא הוחלף, הטייסים נלחצו

דו"ח התרסקות המטוס הקל בבית הספר הטכני בחיפה לפני חודשיים, שהגיע לידי ynet, מעלה כי דוד מערכת הפליטה לא הוחלף כנדרש. הטייסים נלחצו בעקבות התקלה הטכנית והמטוס הזדקר. התוצאה הקשה: ארבעה הרוגים

הדוּד לא הוחלף למרות שעות הטיסה הרבות שצבר המטוס, במערכת הפליטה אירעה תקלה טכנית, הטייסים נלחצו במהלך החזרה לשדה התעופה - והתוצאה הטראגית היתה ארבעה הרוגים. חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה פרסם היום (ב') את דו"ח חקירת התרסקות המטוס הקל לפני חודשיים במנחת בית הספר הטכני בחיפה, בו נהרגו ארבעה בני אדם. לפי הבדיקה, תקלה טכנית במערכת הפליטה של המנוע גרמה לתאונה.

 

מהדו"ח שהגיע לידי ynet עולה, כי החוקר קבע כי היה צורך בהחלפת חלק במטוס, מדגם צ'ירוקי 6. "מכון הבדק שטיפל במטוס לא היה מודע לדרישות היצרן", נקבע

 בבדיקה. על פי ממצאי החקירה, מאז הגעת המטוס לארץ ועד למועד התאונה, צבר המטוס שעות טיסה, שחייבו את החלפת הרכיב לפחות ארבע פעמים.

 

מהדו"ח עולה, כי התקלה הטכנית שאירעה בטיפוס, זמן קצר לאחר הניתוק של מערכת הפליטה, נגרמה מהפרדת צנרת הסעפת, מדוד סעפת הפליטה והיא התבטאה ברעש חזק שהשמיע המנוע. הפרדת הצנרת נגרמה בשל פריצה של ריתוך שנעשה לאחר איתור סדקים, בדוד סעפת הפליטה, לפני למעלה מעשר שנים.


המטוס פגע בעצים. זירת ההתרסקות (צילום: זק"א)

 

החוקר קבע, כי קיימת סבירות גבוהה, שהתגובה הראשונית לרעש החזק שהפתיע את הטייסים, התבטא בסגירה חלקית של כוח המנוע ומייד לאחריה פתיחה מיידית חזרה של הכוח, לצורך ביצוע הפנייה לחזרה לנחיתה בשדה התעופה. הוא העלה את האפשרות, כי בזמן הזה הטיס החניך את המטוס ולאחר מכן החליף אותו המדריך. 

 

"CO מלווה בריח שריפה נכנס לתא הטייסים"

למרות שנשללה האפשרות לכשל טכני בתוך המנוע שגרם לתאונה, קבע החוקר, שקיימת אפשרות  שהיפרדות צנרת הסעפת של מערכת הפליטה "שיחררה", דרך המרווח שנוצר, אוויר חם, עם CO מלווה בריח שריפה לתא הטייסים, שגרם לתחושת לחץ אצל הטייסים להגיע לנחיתה, מיידית, כמעט בכל מחיר.

 

טעות ההטסה, במהותה, נבעה לדברי החוקר מהילחצות "מובנת" מהתופעה הטכנית החריגה, שגרמה לתפעול, אינסטינקטיבי וחריף, אשר הסתיים בהזדקרות ואובדן שליטה בגובה נמוך.

 

עוד כתב החוקר בדו"ח, כי אלמלא הפגיעה בעצים הגבוהים, ניתן היה להשלים את התמרון החריף לנחיתה על המסלול, תוך נגיעה באזור אמצעיתו ואילך. יחד עם זאת, מיקום העצים וגובהם, אינו חורג לדברי הדו"ח ממגבלות הבנייה סביב מסלול נחיתה.

 

לסיכום כתב החוקר, כי התאונה הקשה והכואבת נגרמה בפועל כתוצאה מפעולות והחלטות שגויות של טייסים שנקלעו ל"אירוע מלחיץ" וללא תרומה של המערכות הארגוניות למיניהן.

 

בהתרסקות המטוס שאירעה באפריל האחרון נהרגו 4 בני אדם - מוסטפא אמין דראושה, בן 37 מנצרת, משה בנסל, בן 57 מזכרון יעקב, ישי הוך, בן 57 מחיפה, ומדריך הטיסה דוד (דייב) בכור, בן 65 מקריית ים.

 

לא ברור מי הטיס את את המטוס הקל מסוג "צ'ירוקי", אולם רגע לפני ההתרסקות הודיע הטייס למגדל הפיקוח כי הוא חוזר לנחיתה. היא מיהרה לשאול "מה קרה?" - אך כבר לא קיבלה תשובה. רגעים ספורים לאחר מכן אירעה ההתרסקות. החוקרים העריכו כי תקלה טכנית הובילה לתאונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטוס המפוחם שהתרסק בחיפה
הרעש הפתיע את הטייסים
צילום: מתוך דו"ח החקירה של משרד התחבורה
מומלצים