למרות ההבטחות - הנסיעה באוטובוס בגוש דן מתייקרת
משרד התחבורה הודיע היום (ג') כי מחירי התחבורה הציבורית יוקפאו, למרות עלייה מתוכננת של כ-2%. אלא שעיון בתעריפים מגלה דווקא התייקרות של כ-7% בכרטיס בודד, ו-13% בחופשי-חודשי. משרד התחבורה: חלק מהתעריפים התייקרו, אחרים הוזלו. ח"כ יואל חסון: "זו ממשלה בלי חמלה, המתנהלת על-ידי ביביבלופים וספינים"
למרות הצהרה על הקפאת תעריפי התחבורה הציבורית - מחיר נסיעה עירונית בגוש-דן מתייקר ב-7%. שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע היום (ג') כי מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, שאמורים היו להתייקר ב-1 ביולי בהתאם לשינוי המדד, לא יעלו. אלא שבדיקה שערך ynet מגלה כי מחיר הנסיעה הבסיסית באוטובוס בגוש-דן דווקא תתייקר בשיעור של כ-7% - מ-6 שקל כיום ל-6.40 שקל ב-1 ביולי. גם מחיר כרטיס חופשי-חודשי מורחב יתייקר, בשיעור של יותר מ-13% - מ-200 ל-227 שקל. בכך ישלימו חלק מתעריפי הנסיעה העירונית בגוש-דן עלייה חדה של יותר מ-10% בשישה חודשים בלבד.
בניגוד להודעתם המקורית, במשרד התחבורה הודו היום בצהריים כי מחירי קווים מסויימים אכן יתייקרו: "במסגרת רפורמה בקווי האוטובוס הוזלו חלק מתעריפי התחבורה הציבורית במטרופולין, וחלק אחר התייקר", לשון תגובת המשרד.
בתגובה להתייקרות אמר היום חבר הכנסת יואל חסון: "ממשלת נתניהו ממשיכה להטיל מסים על הציבור ולפגוע במעמד הביניים ובשכבות החלשות. רק לפני כמה חודשים הכריז נתניהו על הוזלת מחירי התחבורה הציבורית, ומסתבר ששוב הונה את הציבור. זו ממשלה בלי חמלה, המתנהלת על-ידי ביביבלופים וספינים".
בקדימה פרסמו תגובה חריפה אף יותר: "נתניהו מוכיח כי תרבות השקר היא תרבות ממשלתו. בשבוע שעבר שר מזגזג באופן מביך והיום שר משקר בעזות מצח. רק אדם כמו נתניהו מודיע על הורדת מחירים ובו בזמן שודד את כספי הציבור".
הרפורמה בגוש-דן: 59 קווים במקום 82 (צילום: רועי צוקרמן)
900 אלף נסיעות ביום
גוש-דן אחראי לחלק ניכר מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל: כ-900 אלף מדי יום, כמחציתן בעיר תל-אביב-יפו לבדה. ב-1 ביולי תיושם חלקה השני של רפורמה בקווי האוטובוס בגוש-דן, שאמורה לשפר את רמת השירות לנוסעים באמצעות קיצור זמני הנסיעות והגברת תדירויותיהן. במסגרת הרפורמה תופעל רשת קווים חדשה, בת 59 קווים, שתחליף את זו הקיימת - שבה פועלים 82 קווים.
כחלק מהרפורמה בקווי האוטובוס, החליט משרד התחבורה ליישם גם שינוי במבנה תעריפי הנסיעה בגוש-דן. על-פי התכנון, החל ב-1 ביולי יונהגו שני תעריפים עיקריים: 6.40 שקל לנסיעה בין ת"א וערים סמוכות, ו-10 שקל בין ת"א וערים מרוחקות יותר בגוש-דן. זו הסיבה לכך שמחירי חלק מתעריפי הנסיעות יתייקרו, בזמן שחלקם יוזלו.
הכרטיס הבסיסי, שמחירו יעלה ל-6.40 שקל, אמור לאפשר מעבר חופשי בין קווים שונים - של חברות שונות - במשך 90 דקות, ללא תוספת תשלום. עם זאת, על-פי נתונים שמפרסם משרד התחבורה רק ב-23% מהנסיעות בגוש-דן מבצעים כיום נוסעים מעבר בין קווים. בנוסף, עדכון תעריפי הנסיעה ב-1 ביולי יבטל חלק מהוזלה עליה הכריז משרד התחבורה במחיר כרטיסי חופשי-חודשי - הוזלה שנכנסה לתוקף רק לפני כשלושה חודשים.
"אפילו מקום לעמוד אין"
עוד לפני שיצאה לדרך הרפורמה בקווי האוטובוס, נמתחת ביקורת חריפה בנוגע להחלטת משרד התחבורה לבטל קווים שונים בגוש-דן. תושבים מכל ערי המטרופולין, ובהם סטודנטים רבים, חוששים כי הרפורמה דווקא תפגע ברמת השירות, ותשבש את שגרת חייהם.כך למשל מתאר אוהד שקד, מורה מבני-ברק, את המצב - זה הקיים כיום, וזה שצפוי בעקבות הרפורמה: "קו 51 יוצא בשעות 6-7 בבוקר בכל 9 דקות מפתח-תקווה לתל-אביב. עוד לא יצא לי יום אחד בשנתיים האחרונות, שהוא לא הגיע מלא עד אפס מקום. אפילו מקום לעמוד אין. לעזרתו יוצא מבני-ברק קו 54, וגם הוא מלא עד אפס מקום. כעת החליט משרד התחבורה לאחד שלושה קווים - 54, 62, 72 - לקו אחד".
משמעות ההחלטה, כך מסביר שקד, "היא ביטול קו 54 לחלוטין - והטלת כל העומס על כתפי מסלול אוטובוס אחד". לדבריו, גם הפתרון שמציע משרד התחבורה - הגברת תדירות הנסיעות של קו 51 - אינו צפוי לשנות דבר. "זה השינוי 'העצום' - במקום כל 9 דקות, הקו יצא בכל 8 דקות", מסכם שקד.
כדאי גם לזכור, כי הגברת התדירות של נסיעות הקווים השונים עלולה להיתקל במכשולים שכלל אינם בשליטת משרד התחבורה או חברות האוטובוסים. מאחר שבמרבית הכבישים אין לאוטובוסים כל "עדיפות דרך" - הסדרים כמו מסלולי נסיעה ייעודיים או מערכת רמזורים חכמים - אין כל אפשרות להבטיח כי אכן יגיעו לתחנות על-פי לוח הזמנים המתוכנן.