"פגע וברח": העונש המרבי יעלה ל-14 שנה
ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק, לפיה תוארך תקופת המאסר המרבית לנהג המעורב בתאונת פגע וברח, מתשע שנים ל-14 שנים. עוד אושרה הצעה לפיה יוטל עונש חמור גם על נוסע במכונית המעורבת בתאונת פגע וברח
את התיקונים בפקודת התעבורה יזמו חברי הכנסת משה מטלון, זאב בילסקי וחמד עמאר. בשיחה עם ynet אומר היום ח"כ בילסקי כי "המסר שיוצא מהוועדה ברור - אין סליחה למי שמפקיר פצוע בזירת תאונה. הציבור חייב להטמיע את החומרה הרבה שמייחס המחוקק לעבירה הזו". יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, אומר כי "אדם שפוגע ולא עוצר הוא לא אנושי. אני מצפה שבמקרים אלה כל אזרח יהיה 'השומרוני הטוב', ויזעיק עזרה. החוק הזה נועד להטיל עונשים חמורים על מי שלא יעשה כן".
דורסי מיטל אהרונסון, שי סימון ושלום ימיני (צילום: ירון ברנר)
לאחר האישור היום בוועדה, תועבר הצעת החוק להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. לאור תמיכת הממשלה ותמיכה כמעט גורפת בקרב חברי הכנסת, צפויה ההצעה לזכות באישור המליאה.
"יאמר המחוקק את דברו"
את ההחמרה בעונש המרבי לנהג המעורב בתאונת "פגע וברח", יזם ח"כ מטלון בעקבות התאונה שבה נהרגה מיטל אהרונסון ז"ל. מטלון, שהציע בתחילה להעלות את העונש המרבי ל-20 שנות מאסר, אמר עם הגשת ההצעה כי "מי שפוגע בהולך רגל ואינו מגיש עזרה או מזעיק כוחות הצלה, דינו זהה לאדם שהורג בכוונה תחילה". מאוחר יותר הגיע להסכמה עם משרד המשפטים, לפיה יועלה העונש המרבי ל-14 שנות מאסר.
מטלון גם יזם את הטלת האחריות על נוסע ברכב המעורב בתאונת "פגע וברח", וזאת בעקבות החלטת בית המשפט העליון להקל בעונשו של שלום ימיני, שהיה הנוסע במכונית שפגעה במיטל אהרונסון. בהחלטתו לקצר את עונש המאסר של ימיני, כתב השופט יצחק עמית: "יבוא המחוקק ויאמר את דברו במפורש אם הוא מבקש להרחיב את תחולת העבירה (הפקרה לאחר פגיעה, ש.ה) גם על הנוסעים ברכב, ואם כן, באילו סייגים ובאילו תנאים".
השופט עמית הסביר כי "החובה המוסרית לסייע לנפגע מוטלת גם על נוסע ברכב המעורב בתאונה. ברם, במשפט פלילי עסקינן, הכפוף לעקרון החוקיות לפיו 'אין עבירה ואין עונש עליה, אלא אם כן נקבעו בחוק או על-פיו'". מאחר שעד היום לשון החוק התייחסה באופן בלעדי ל"נוהג ברכב", קבע השופט כי לא ניתן להרשיע את הנוסע בעבירת הפקרה: "נהג הוא נהג, וכל פרשנות אחרת אינה יכולה להלום את המונח".
בוועדת חוקה, חוק ומשפט מציינים היום כי התיקונים שאושרו לפקודת התעבורה, גם קובעים כי נהג שיורשע בהפקרת פצוע "ברשלנות" - דינו מאסר של עד שלוש שנים. מי שיפקיר פצוע "בידיעה", יישלח למאסר בפועל של עד שבע שנים. העונש המרבי של 14 שנות מאסר יוטל בתאונות קטלניות או במקרים שבהם נגרמה חבלה חמורה.
"יעשה טוב ליחסי הציבור של ח"כים"
"אני לא רואה בזה שינוי מהפכני", אומר ל-ynet עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין. לדבריו, החמרת הענישה למעורבים בתאונת פגע וברח אינה צפויה להגביר את ההרתעה כנגד נהגים. "האם מי שנמצא בסיטואציה כזו, של הפקרת פצוע בזירת תאונה, יחשוב פעמיים אם לעצור בגלל שהעונש המרבי עלה מ-9 שנות מאסר ל-14 שנים? התשובה הרי ברורה - לא".
גם בהתייחסו להטלת אחריות על נוסע במכונית המעורבת בתאונת פגע וברח, אומר גלעד כי לא מדובר בשינוי מהותי של המצב הקיים. "כמו שהוכח במשפט של דורסי מיטל אהרונסון, ענישה של הנוסע בהחלט אפשרית גם כיום. עד כה זה פשוט נעשה בדרך של פרשנות החוק, ועכשיו זה יהיה בדרך של חקיקה".
גלעד גם סבור כי הטלת האחריות על נוסעים עלולה ליצור מצבים אבסורדיים. "האם נוסעים באוטובוס שהיה מעורב בתאונה - שבה נהג האוטובוס לא עצר במקום - יהיו חשופים כעת לאישום? ומה עם קשישה בת 90, האם גם היא תעמוד לדין באשמה חמורה? התיקון הזה לפקודת התעבורה יעשה טוב בעיקר ליחסי הציבור של חברי כנסת, ותו-לא".