"חשוב יותר להיות שחקן מאשר כוכב"
אמרו עליו שהוא מתמחה בדמויות מוזרות, אבל סאם רוקוול רק רוצה תפקידים טובים. בראיון לרגל סרטו החדש "הפרקליטה", המבוסס על סיפור אמיתי, הוא מספר על הפריחה המאוחרת שלו וחולק חוויות מטיסה במסוק של הריסון פורד
סאם רוקוול פותח את הדלת לסוויטה במלון סוהו בלונדון. הוא נוגס בתפוח ובפה מלא מזמין אותנו, קבוצת עיתונאים מצומצמת ,להיכנס. "תפסתם אותי ביום טוב", הוא מחייך. לאחר שכולם מתיישבים, הוא עובר לאכול בננה ומצהיר, בין ביס לביס, שניתן להתחיל בראיון. השיחה עם רוקוול מתקיימת לרגל צאת הסרט "הפרקליטה" למסכים, סרט המבוסס על סיפורו האמיתי של קני ווטרס (אותו מגלם רוקוול), צעיר חמום מוח עם עבר פלילי, שנלקח לחקירה בגין רצח אכזרי של אשה במסצ'וסטס.
ווטרס מורשע ברצח, בטענה שבידי המשטרה שתי עדויות של חברות לשעבר, שטענו כי הוא התפאר באזניהן על שהרג את האומללה. בנוסף, סוג הדם שנמצא בזירת הרצח תאם לסוג הדם שלו. על ווטרס נגזר מאסר עולם, אך המזל הגדול שלו היה שבמסצ'וסטס לא ניתן לגזור עונש מוות.
היחידה שלא חדלה להאמין בחפותו היא אחותו הצעירה, בטי אן ווטרס (בגילומה של הילרי סוואנק). היא יוצאת למלחמה שנראית אבודה להוכחת חפותו. אותה צעירה חסרת השכלה, אמא לשניים שעובדת בדיינר מקומי, חוזרת לספסל הלימודים, מסיימת לימודי משפטים ואף מוסמכת כעורכת דין. 18 שנה מהיום בו הורשע, לאחר שהתגרשה מבעלה ואיבדה את החזקה על ילדיה, מצליחה בטי אן להביא לזיכויו של אחיה.
רוקוול עם הילרי סוואנק ב"הפרקליטה". "אהבה חסרת גבולות בין אחים"
"זהו סיפור הירואי על אהבה חסרת גבולות בין אח לאחות. בהיותי בן יחיד, קצת קשה לי להבין את זה. הדבר היחיד שיכולתי לחשוב עליו הוא החברים שלי, שמאוד קרובים אליי, עד כדי כך שלעתים אני מרגיש שהייתי עושה בשבילם הכל. בטי אן שמה את טובת אחיה לפניה, מה שנראה לי לעתים בלתי אנושי", אומר רוקוול.
קני שאתה מביא למסך מלא קעקועים. בפועל, סיפרה בטי אן ווטרס שלקני האמיתית היה קעקוע אחד. מאיפה הגיעה ההחלטה הזאת?
"קני היה בחור הרבה יותר גדול ממני. הוא היה גבוה ושקל קרוב ל-150 קילו כשהשתחרר מהכלא, שרירים והכל. הוא אהב לשתות ולאכול סטייקים. היה לי רק חודש להתכונן לתפקיד אז לא יכולתי להעלות במשקל ולא רציתי ללבוש חליפת שומן בסגנון 'הפרופסור המטורף'. אני גם יהיר בצורה בלתי רגילה, אז החלטתי ללכת על הקעקועים כדרך להראות את התקופה שעברה עליו בכלא, את ההזדקנות והחיספוס. עשינו את זה באמצעות מייק אפ אבל אחד הקעקועים הוא שלי".
כחצי שנה לאחר שווטרס שוחרר מהכלא, הוא בילה בארוחת ערב אצל אחד מאחיו יחד עם בטי אן. בסוף הארוחה יצא מהבית והלך ברגל לביתו. באקט גורלי וחסר מזל, הוא נפל לתוך שוחה בצד הדרך, שבר את מפרקתו ומת.
מדוע לא מופיע מותו של קני בסרט? האם העובדה שהוא לא בחיים השפיעה על אופן גילום הדמות?
"לחלוטין. קני היה בחור חסר מזל, אבל ששת החודשים האחרונים לחייו היו נהדרים. הוא היה אדם חופשי, הופיע אצל אופרה ווינפרי, היו לו עסקאות קולנועיות שעמדו לקרות, אז הוא היה מלך העיר, ובעיקרון הוא מת אדם מאושר. בהתחלה מותו נכלל בתסריט, אבל הרגשנו שהעובדה שהוא מת, ועוד בצורה כל כך חסרת מזל, עלולה להסיט את העניין מסיפור האהבה וההקרבה הכל כך גדול בין שני אחים".
רוקוול ב"הפרקליטה". "קני היה גבוה וגדול ממני"
רוקוול אכן לא גדול פיזית, אולם יש לו נוכחות ממגנטת וניצוץ בעיניים. הוא נולד ב-1968 בקליפורניה לצמד שחקנים כושלים שהתגרשו כשהיה בן חמש. בניגוד לרוב מקרי הגירושין, אביו גידל אותו בסן פרנסיסקו שעה שאמו המשיכה לגור בלוס אנג'לס, שם הסתובבה עם חבורת היפים. רוקוול זכה גם הוא ל"חינוך משוחרר", להגדרתו, וכנער עניינו אותו רק סמים, מסיבות ובחורות.
לאחר שהוריו הכריחו אותו לחזור ללימודים בבית ספר אלטרנטיבי, הוא החל לגלות עניין במשחק ועבר לניו יורק עם סיום הלימודים. במהלך שנות התשעים מילא מספר תפקידי אורח בסדרות כגון "חוק וסדר" ו"בלוז לכחולי המדים" בעוד הוא עובד כמלצר, מחלק בוריטוס ואפילו כבלש פרטי.
"העבודות האלה הן חלק מתבקש מלהיות שחקן", אומר רוקוול. "לא הפכתי לקלישאה הוליוודית של שחקן שעושה המון סקס ומקפיץ כדורים בזכות זה שאצלי זה היה הדרגתי. לא התפרסמתי לפני גיל 30, אני מופיע עם המון תחפושות בסרטים ואני עדיין לא מפורסם כמו ג'ורג' קלוני, לדוגמה. אני עדיין יכול לנסוע ברכבת התחתית.
"חלומות מתגשמים בהוליווד - תראו את הילארי. היא הגיעה לשם והפכה לכוכבת ענקית. אני עברתי לניו יורק, לא ללוס אנג'לס, אז הסיפור שלי שונה. הוליווד יכולה להיות מאוד רומנטית, אבל יש בה גם הרבה בולשיט. אנשים משקרים לך ומחייכים אליך בו זמנית".
רוקוול בהשקה של "הפרקליטה". ניצוץ בעיניים (צילום: Gettyimages)
הפריצה הגדולה שלו היתה בתפקיד "ביל הפראי" בסרט "גרין מייל", לצידו של טום הנקס. "אני משער שביל הפראי הוא גזען, מגעיל ופדופיל. אבל חיכיתי הרבה זמן לשחק פסיכופט אמיתי. דמיינתי אותו כשילוב בין האקלברי פין לשטן. מין דמות שגארי אולדמן או ג'ון מלקוביץ ירצו לשחק".
כריסטופר ווקן - הגירסה המאוחרת
אחרי 'גרין מייל' כבר הגיעו התפקידים ב"מלאכיות של צ'רלי", "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" והתפקיד בדמותו של צ'אק באריס בסרט הביכורים של ג'ורג' קלוני כבמאי, "וידויים של מוח מסוכן", עליו קצר תשבוחות מקיר לקיר. בהמשך כיכב ב"ירח" סרטו המוערך עד מאוד - הן על ידי המבקרים והן על ידי הקהל - של דאנקן ג'ונס (בנו של דיוויד בואי). בביקורת על "ירח" כתב רוג'ר איברט כי "נדמה שרוקוול הופך לגירסה מאוחרת של כריסטופר ווקן... הוא האיש שפונים אליו לגילום דמויות מוזרות".
בהמשך הדרך הופיע רוקוול ב"איירון מן 2" בתור ג'סטין האמר, המתחרה של טוני סטארק. מבחינת רוקוול תפקידו של האמר היה מעין סגירת מעגל, מאחר שג'ון פאברו (במאי "איירון מן") שקל לקחת את רוקוול לתפקיד סטארק כשניסה למכור בהתחלה, ללא הצלחה, את דאוני ג'וניור לאולפנים. שיתוף הפעולה בין השניים גם הוביל לליהוקו של רוקוול לסרט החדש של פאברו, "בוקרים וחייזרים", שייצא לאקרנים הקיץ.
אתה מהמר ש"בוקרים וחייזרים" יהיה אחד מסרטי הקיץ הגדולים?
"אנחנו מקווים. זה 'הבלתי נסלח' פוגש את 'מפגשים מהסוג השלישי'. אני משחק רופא שיוצא למרדף כי אשתי נחטפת על ידי חייזרים. זה מבוסס על קומיקס והיה נהדר לקחת בזה חלק".
איך היה לעבוד עם הריסון פורד ודניאל קרייג?
"דניאל קרייג הוא מענטש, אדם מדהים, אני מת עליו. גם הריסון נהדר, הוא כמו ג'ון וויין, ממש זכר אלפא ושחקן מעולה. הוא כמו המפרי בוגארט של הדור שלי. הוא טייס ויש לו חברת תעופה משלו והוא פשוט קול. הוא הטיס אותי בהליקופטר שלו וחשבתי לעצמי 'קיבינימט, אני טס עם האן סולו'".
חשוב לך האיזון בין הסרטים הגדולים לבין הסרטים העצמאיים שאתה עושה?
"אתה חייב לאזן את זה, רק למען השקט הנפשי שלך. אני נהנה מהסרטים הגדולים, כיף לעשות אותם. מצד שני, יש עליי מין שמועה כזו, שאני אוהב לקחת תפקידים משונים. אני לא יודע לגבי משונים, אבל התפקידים האלה יותר מורכבים ואפלים".
מה התפקיד הכי בעייתי שגילמת?
"אולי 'וידויים של מח מסוכן' זו התשובה הכי מתבקשת, אבל אני חייב להגיד שכולם".
הרבה מהשחקנים הצעירים, דוגמת ג'סטין לונג, רואים בך מודל מוצלח לבחירת תפקידים. איך אתה מחליט באיזה תפקיד לבחור?
"זו תחושת בטן ודבר מאוד אינדיווידואלי. בעצם, כמו להתאהב. אתה מתאהב בתפקיד".
פעם אמרת שאתה שחקן, לא כוכב...
"יותר חשוב להיות שחקן, לא כוכב. המטרה בלהיות כוכב היא להיות מפורסם. המטרה בלהיות שחקן היא לקבל תפקידים טובים. להיות כוכב ייתן לך מקומות יותר טובים במסעדה וכמה תמונות פפראצי בעיתון, אז מה? אני לא צריך את זה. אני רוצה את התפקידים הטובים, זו הסיבה היחידה לתהילה, אה כן, וגם קצת מזומנים. קצת כסף זה טוב, צריך לשלם משכנתא".