מעתה: בוחרים את הרופא המטפל בכל הקופות
הנחיות חדשות שהפיץ משרד הבריאות לקופות החולים מבשרות על מהפך. מעתה יחוייבו כל הקופות לאפשר למבוטחיהן לבחור את הרופא המטפל ואת ביה"ח אליו יופנו לקבלת טיפול - ללא קשר להסכמים של הקופה
הנחיות חדשות של משרד הבריאות עומדות להוביל למהפיכה בכל הנוגע לחופש הבחירה של המטופלים. על פי ההנחיות החדשות, שפורסמו היום (ה') על ידי עו"ד יואל ליפשיץ, סמנכ"ל הפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, יוכלו מטופלים בכל קופות החולים לבחור את הרופא המטפל שלהם. בנוסף יוכלו מטופלים לבחור באיזה בית חולים הם יעברו טיפולים שונים. הבחירה: מתוך רשימה קבועה שקופות החולים יחוייבו לפרסם.
הפניה לבתי החולים: לא בגלל הסכמים כספיים
ההחלטה על השינוי הגיע בעקבות סכסוך בין קופת החולים "מכבי" לבין בית החולים "שיבא", שהוביל לפגיעה בחולים. בעקבות הסכסוך, שהחל לפני כחצי שנה, הפסיקו בקופת החולים "מכבי" לאשר הפניות לטיפולים שונים בבית החולים "שיבא", לאחר שמשא ומתן כספי בין הקופה לבית החולים עלה על שרטון. בין היתר נטען אז על ידי שיבא כי נמנע המשך טיפול ממטופלת במרפאת כאב. במקרה אחר סרבה הקופה להפנות חולת סרטן לבדיקת MRI בבית החולים, והיא נאלצה להשאיר פיקדון כספי. במכבי טענו אז מנגד כי בשיבא עיכבו שיחרור של חולים מהמחלקות. הסיפור הזה היווה דוגמה לדרך שבה מוצאים את עצמם החולים כבולים להסכמים הכספיים בין קופות החולים לבתי החולים.
לפני כשנתיים וחצי נפגעו גם מטופלי הכללית מאזור חולון בת-ים, כאשר הקופה סירבה להפנות אותם לוולפסון עקב סכסוך כספי, וחצי שנה קודם לכםן אירע סכסוך דומה בין שיבא לכללית, שבמסגרתו מבוטחי הכללית הופנו לבתי חולים אחרים.
גם מבקר המדינה בדוח האחרון שלו ציין כי לעיתים עומס האשפוז במחלקות הפנימיות עשוי להיות "מלאכותי", משום שיש מקרים בהם לאור ההסכמים הכספיים לקופות החולים משתלם "למלא" את מכסת האשפוז בבית חולים מסויים ולהפנות לשם יותר חולים.
כאמור, כעת צפוי המצב להשתנות. חוזר שהפיץ משרד הבריאות לקופות החולים קובע כי חופש הבחירה
של החולים בין רופאים ובין בתי חולים יגדל. אם קיבלתם הפניה לרופא מקצועי, אתם רוצים להחליף רופא ילדים או לעבור ניתוח - תוכלו לבחור איפה ואצל מי, מתוך רשימה סגורה של נותני שירותים.
בנוסף קובע החוזר כי בתוך חודשים אחדים יחוייבו קופות החולים לפרסם בשקיפות גבוהה יותר למבוטחים באילו בתי חולים ניתן לקבל טיפולים. בנוסף, הוא אוסר על הקופות להפנות חולים לטיפול בבתי חולים על בסיס הסכמים כספיים שנחתמו אתם. אותם ספקי שירותים (בתי חולים) צריכים לעמוד בדרישות של זמינות, נגישות ואיכות סבירים.
"מטרת קביעתם ופרסומם של ההסדרים הינה להבטיח כי אפשרות הבחירה הנתונה לכל אחד מהמבוטחים תהיה שווה לזו הניתנת ליתר המבוטחים", נכתב בחוזר.
ההנחיות גם שמות דגש על יידוע המטופלים בנוגע לזכויותיהם: כל קופה תהיה חייבת לפרסם לגבי כל שירות רפואי באילו בתי חולים ניתן לקבל אותו, בין אם על בסיס אזורי ובין, בשירותים מסויימים, על בסיס ארצי. הפרסום ייעשה בהבלטה באתר האינטרנט של הקופה, במרפאות וגם באופן אישי, כאשר בכל מקרה של חולה שיקבל טופס הפנייה תהיה חובה, בין אם על ידי הפקידה המפנה או גורם אחר, לפרט בפניו באילו בתי חולים הוא יכול לקבל את השירות.
עוד נקבע שאם בית החולים מופיע ברשימת נותני השירות, מספיק יהיה בהפנייה של רופא משפחה או רופא מקצועי, וכי קופת החולים לא תוכל לבצע סינון או הגבלה נוספת לגבי בית החולים שבו ייבחר החולה להיות מטופל.
בנוגע להפנייה למרפאות החוץ, תוכל קופת החולים למנוע מחולה לפנות למרפאה מסויימת רק במקרים שבהם היא עצמה מספקת את השירות במסגרת מרפאות הקהילה.
הפניה למוקדים לרפואה מיידית: בלי הפנייה
בנוסף לשינויים בקבלת טיפולים בבתי החולים משפרות ההנחיות החדשות את אפשרות בחירה בין רופאים ראשוניים (משפחה וילדים) ורופאים מקצועיים. משרד הבריאות מתכוון לשים דגש על הקפדה על רצף טיפולי בשירותים ספציפיים: חולה שזקוק לניתוח חוזר או טיפול נוסף, לטיפולי פוריות, לניתוחים, לפיזיותרפיה, לטיפולי אונקולוגיה או טיפולים מתחום התפתחות הילד יהיה זכאי להמשיך בטיפול באותו בית חולים שבו התחיל, גם אם הסדרי הבחירה של קופות החולים ישתנו בתקופה זו.ההנחיות משפרות גם את הנגישות של הציבור למוקדים לרפואה מיידית (מר"מים) הפועלים בשעות שבהן המרפאות סגורות. נקבע כי הפניה למוקדים אלו תיעשה ללא צורך בהפניה של הקופה ובאישורים. הקופות יחוייבו להפעיל מוקד טלפוני לצורך שליחת רופאים לביקורי בית, הפנייה למיון ומתן מידע על אותם מוקדים, בשעות שבהן המרפאות סגורות.
רמי אדוט, אחראי על תחום הבריאות באגודה לזכויות האזרח ומי שפעל לקדם את חופש הבחירה של החולים, מברך על ההנחיות החדשות. "החוזר הזה הוא באמת צעד קדימה", אמר ל-ynet. "גם בהיבט של השוויון וגם של הבחירה. הוא נותן למבוטח יותר כוח להתמודד עם מדיניות הקופה, שמונעת מאינטרסים כלכליים. למשל, הזזת חולים מבית חולים אחד לאחר בשל משא ומתן כלכלי.
"כדי שהחוזר הזה ימומש בשטח חייבים את המודעות של המבוטחים. כל מבוטח, בפרט חולים כרונים שחושדים שהקופה מסיטה אותם לבית חולים מסויים לא משיקולים של טובתם הרפואית, כדאי שיפנו לנציבת קבילות הציבור במשרד הבריאות, לאגודה לזכויות האזרח או לאגודה לזכויות החולה".