רכב חשמלי: החדירה תהיה איטית יותר
תעשיית הרכב שיפרה את יעילות מנועי הבעירה הפנימית. סיבה טובה לאנליסטים להעריך מחדש את קצב חדירת המכונית החשמלית לחיינו. ובמה הכל תלוי? במחיר חבית הנפט כמובן
מכירות כלי רכב חשמליים בארה"ב יגיעו ל-3% בלבד מהשוק האמריקני ב-2020. כך מעריכה חברת הייעוץ BCG. ביחד עם מכירות של מכוניות היברידיות הנטענות מרשת החשמל, כמו טויוטה פריוס היברידית-נטענת או שברולט וולט, מעריכה כעת החברה כי נתח השוק של כלי רכב בעלי הנעה חשמלית מלאה או חלקית, יגיע לכל היותר ל-5% ב-2010.
הערכות אלה נמוכות מתחזיות קודמות של החברה, שצפתה ב-2009 כי עד סוף העשור הנוכחי, יתפסו כלי רכב אלה נתח של כ-5% מהשוק. עם זאת, כדאי לזכור כי יש מי שמעריכים שהצלחתם של כלי רכב חשמליים תהיה גדולה הרבה יותר. קרלוס גוהן, נשיא קונצרן רנו-ניסאן, העריך בעבר כי נתח השוק של כלי רכב אלה יגיע ל-10% בסוף העשור.
השיפורים במנועי בעירה פנימית מאיימים על מכוניות חשמליות (צילום: AP)
ב-BCG (ר"ת: Boston Consulting Group) מעריכים כי גם אם מחיר הנפט יגיע לרמה של כ-130 דולר לחבית - המחיר כיום נמוך מ-100 דולר, אך ב-2008 היה כמעט 150 דולר - יגיעו ב-2020 המכירות של כלי רכב חשמליים ל-2% בלבד מהשוק האמריקני. אם יעלה המחיר ל-180 דולר לחבית, צפוי נתח השוק של כלי הרכב החשמליים להגיע ל-5%.
עם זאת, ב-BCG מעריכים כי ההצלחה של כלי רכב חשמליים תהיה גדולה יותר בשווקים אחרים. במחיר של 130 דולר לחבית נפט, נתח השוק העולמי שלהם צפוי להיות בין 6% ו-8%. אבל אם מחירה של חבית יעלה ל-180 דולר, צפוי נתח השוק להגיע ל-12% באירופה, ול-9% בסין - שוק הרכב הגדול בעולם.
את הסיבות לעדכון התחזית, מסבירים ב-BCG בשיפורים משמעותיים בטכנולוגיה של מנועי בעירה פנימית. הזרקה ישירה, מגדשי טורבו קטנים ויעילים, ושימוש בתגבור כוח חשמלי במערכת ההגה - שיפורים אלה ואחרים תורמים לדעת BCG לצמצום משמעותי בפליטת המזהמים של מנועי בעירה פנימית.
ולא פחות חשוב - עלות השיפורים במנועי הבעירה הפנימית נמוך מכפי שהוערך בעבר. "בעלות של 2,000 דולר בלבד אפשר להשיג שיפור של 40% ביעילות של המנועים", אומר חוויאר מוסקט, ראש חטיבת הרכב ב-BCG. לדבריו, ב-2009 "הערכנו שטווח העלות יהיה בין 3,000 ו-4,000 דולר, מה שכמובן היה מקשה על רוכשי מכוניות".
קרלוס גוהן: 10% מהשוק
צילום: AP