לעוף על זה: צפו במסוק-מטוס בהופעה ראשונה
עם כנפיים ומדחפים בצדדים, ה"אקס טיוב" מציב תחרות קשה לשיאן המהירות X2, המסוק בעל שני רוטורים עליונים מקבילים. עתיד התעופה יוצג בסלון האווירי הקרוב. קבלו הצצה
הוא מגיח לפתע ממערב מעל אחד העמקים היפהפיים של פרובאנס. משהו מוזר עף שם בשמים, משמיע קול מסוג שעוד שלא שמעתם. הטרטור של רוטור ההליקופטר מתערבב עם שריקת מדחפים הפונים לחזית. קשה להבין בדיוק מה זה.
כך מתאר כתב ה-BBC את חוויותיו בתצוגת יצור הכלאיים החדש שאמור "לשנות את עולם התעופה". קוראים לו X³, או "אקס קיוב" כפי שמבטאים את השם. זהו המסוק מהזן החדש של חברת "יורוקופטר", שיטוס לראשונה לעיני הציבור הרחב בשבוע הבא בסלון האווירי בלה בורז'ה שליד פריז.
צפו: כך נראה כלי הטיס החדש
כלי הטיס החדשני משלב את הוורסטיליות של מסוק, עם המראות ונחיתות אנכיות, ואת המהירות הגבוהה יותר, שמתקרבת לזו של מטוס. "הוא בדיוק כמו מסוק, אבל אחרי שהמראת – זה ממש כמו מטוס עם כנפיים קבועות", הסביר ל-BBC מהנדס הניסוי דומיניק פורניר.
אם ה"אקס קיוב" נחשב למסוק, הוא אינו המהיר בעולם. מהירות השיוט שלו הגיעה בטיסת ניסוי ל-232 קשר (כ-430 קמ"ש), בעוד המתחרה שלו מעבר לאוקיינוס, ה-X2 של "סיקורסקי" האמריקנית, רשם בספטמבר שיא עם 250 קשר. הוא עשה זאת בעזרת פיתוח חדשני אחר - שני רוטורים עליונים מקבילים, המסתובבים בכיוונים מנוגדים.
המראה ראשונה: סרט התדמית של היצרנית
שתי היצרניות בטוחות שההמצאות שלהן "יכולות לשנות את כללי המשחק". לדברי נשיא "סיקורסקי", ג'פרי פינו, "לתעשיית התעופה והחלל יש היום אופק חדש", ואילו מנכ"ל "יורוקופטר" לוץ ברטלינג מאמין ש"זו תהיה דרך אחרת לחלוטין לטוס". בחברה גם מתגאים בכך שהמסוק המהיר שלהם גדול יותר משל המתחרים.
לא דג ולא ציפור
עבור הטייס והנוסעים, ההבדל טמון ב"חוויה שונה מאוד, כי מאיצים ומאטים במאוזן", כדברי טייס הניסוי של ה"אקס טיוב", הרוו ז'מיירו. ובכל זאת, הוא טוען, קל יותר להטיס את המכונה המשוכללת הזו.
ב"יורוקופטר" מדגישים שהמטרה אינה בהכרח לשבור שיאי מהירות, אלא יעילות. "אם אתה יכול לעשות את זה עם כדור פורח, מטוס או אופניים, אתה לא קונה מסוק יקר", טוען ברטלינג, ששואף לייצר מהירות גבוהה ב-50 אחוזים משל מסוק רגיל, תוך הגבלת הזינוק בעלויות ל-25 אחוזים. "אז 280 קשר יכול להיות יעד ריאלי, רק שאז הדלק עולה יותר מדי".
שיאן המהירות עם שני הרוטורים
ויש עוד בקנה. החברה הבינלאומית שמרכזה ליד מרסיי שבצרפת מתכננת מסוקים שמונעים במנוע היברידי על בסיס דיזל וחשמל, וגם כאלו שיוכלו להטיס נוסעים גם בלי טייס. מעניין מי יסכים לעלות עליהם.
בינתיים, למי מיועד ה"אקס טיוב"? מטבע הדברים, בכלי טיס עם יכולות שיוט מהירות במאוזן, קשה יותר לנחות ולהמריא במאונך. כך שלפי כתב ה-BBC, מדובר במצבים מסוימים בפשרה - לא דג ולא ציפור.
לכן, יצור הכלאיים מחפש שווקים חדשים, כמו נתיבי תעופה חלוציים בין מרכזי ערים (בין לונדון לבריסל למשל), או אפילו בתוך ערי-ענק כמו מומביי – תוך הימנעות מטרטור בין שדות תעופה.
לקוחות נוספים עשויים לבוא מתעשיית הנפט והגז, שיוכלו להאיץ את העברת הצוותים והמומחים מאסדות הקידוח ואליהן ולייעל את העבודה. התצוגה בסלון האווירי אמורה לפתוח את התיאבון והכיס, כך שבשנים הקרובות, מאמינים בתעשייה, הכלים החדשניים הללו יעברו לייצור מסחרי.