חקירת השבר במטוס אל על: שיפוץ לקוי בסינגפור
בחודש שעבר נאלץ מטוס בואינג 777 לחזור לנתב"ג בשל תקלה בכן הנסע. מממצאים ראשונים עולה, כי מסתמנת אפשרות שבמהלך שיפוץ כן הנסע של המטוס במכון הבדק בסינגפור, נגרם נזק לחלק במטוס. חוקרים יגיעו בקרוב לבדיקה בסינגפור
התקלה במטוס בואינג 777 של אל על בחודש שעבר נגרמה לאחר שכן הנסע ניזוק במהלך השיפוץ במכון הבדק בסינגפור. כך עולה מחקירת נחיתת החירום בנתב"ג, שנערכה על-ידי חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, יצחק רז.
ב-22 במאי אחר חצות המריא מטוס בואינג 777 של אל על מנתב"ג בדרכו לניו-יורק. מיד לאחר ההמראה, בעת קיפול גלגלי המטוס התברר כי הכן השמאלי אינו ננעל במקומו. קברניט המטוס הכריז מצב חירום ולאחר למעלה משלוש שעות של המתנה מעל הים, במהלכן רוקן את הדלק ונבדק על ידי מטוסי חיל האוויר, חזר המטוס לנחיתה בנתב"ג. בבדיקת המטוס שבוצעה מיד עם נחיתתו, התברר כי כן המטוס השמאלי שבור בחלקו העליון. למרות זאת, הצליחו הטייסים להנחית את המטוס בשלום.
אמבולנסים שהוזעקו בעקבות התקלה לנתב"ג (צילום: עופר עמרם)
מממצאים ראשונים, המתפרסמים אחר-הצהריים (יום ב'), עולה כי מסתמנת אפשרות שבמהלך שיפוץ כן הנסע של המטוס במכון הבדק בסינגפור, נגרם לכן הנסע נזק באזור שכשל אחר כך. ככל הנראה, כך על-פי החוקר, "נזק זה עשוי להסביר את מנגנון הכשל, מבלי שנמצאו עדיין ממצאים כלשהם, לשילוב גורם נוסף מוקדם או מאוחר יותר".
רז הדגיש כי המוקד ממנו התפתח הכשל הטכני אותר בוודאות, אולם טרם נמצאה הסיבה המדויקת והישירה לכשל. לכן, לדבריו, יש להשלים את החקירה במכון הבדק בסינגפור, "תוך מתן דגש לתהליכים, הנחיות, ציוד ורמת הידע, כמו גם לגורמים אפשריים נוספים, שייתכן שהיו מעורבים בתהליך הכשל".
חוקר התאונות כתב, כי על פי ההערכה, נכון לעכשיו, מדובר בכשל נקודתי של כן
נסע אחד מסוים, אולם כדי להסיר כל ספק ייבדקו כני נסע נוספים בעולם, וייבחן הצורך במתן הנחיות והדרכות נוספות, בהתאם לממצאים שיתגלו. בעוד כשבועיים מתוכננת השלמת החקירה במכון הבדק שבסינגפור, תוך שילוב נציגים של הרשות לחקירת תאונות אוויריות של ארה"ב (NTSB), מנהל התעופה הפדראלי האמריקאי (FAA) וחברת בואינג. בהתאם לממצאים יוחלט על פרסום הנחיות ונהלים למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.