ניסיון בארה"ב: מיסוי מוגבר על קניות ברשת
אובדן ההכנסות ממסים מעודד את המדינות השונות בארה"ב לחפש מקורות גבייה יצירתיים, ביניהם הידוק הפיקוח על קמעונאיות אינטרנט כמו אמזון. הרווח הצפוי: 23 מיליארד דולר
הממשלות המקומיות בארצות הברית מחפשות דרכים לקצץ בתקציב, כמו פיטורי מורים, סגירת ספריות ציבוריות ופארקים והפחתת שירותי בריאות. אבל יש מקום שאפשר להוציא ממנו 23 מיליארד דולר: הטלת מיסוי על רווחי קמעונאיות האינטרנט כמו אמזון. אלא שגבייה כזו היא משימה קשה, והיא מעוררת מחלוקות קשות באשר לאופן יישומה.
קמעונאיות אינטרנט נדרשות לגבות מסי מכירה רק כשהן מוכרות ללקוחות בגירים במדינה בה הם נוכחים פיזית, עם חנות או משרד. כשלקוחות מזמינים ממדינה אחרת בארצות הברית, הם נדרשים לשלם את המס, אבל קשה מאוד לאכוף את החוק והתשלום כמעט ולא מתבצע. במערכת הנוכחית המוכר רואה עצמו פטור מגביית המס מהקונה, ובכך חוסך לכל לקונה 3%-9%, מי שמפסידה היא הממשלה המקומית, שמאבדת הכנסה.
על רקע ירידה של יותר מ-30% בהכנסות ממסים בין 2007 ל-2010, המחוקקים מנסים נואשות למצוא דרכים לגבייה של אותם סכומים שלא משולמים. חלק מההצעות צברו תמיכה גם בקרב הקמעונאיות.
"הבעיה היא שחלק מהקמעונאיות שמקבלות הזמנות ממדינות אחרות, מתחמקות מהמס, מתוך טענה שהוא לא חל עליהן", אמר אליוט ניישטאט, נציג דמוקרטי מטקסס, שקיצצה השנה 24 מיליארד דולר מהתקציב שלה, על שירותי רווחה בין היתר. ניישטאט הציע הצעת חוק שתאכוף את גביית המס מצד הקמעונאים בטקסט. "מדובר במאות מיליוני דולרים שיתווספו לתקציב שלנו", הוא מבטיח.
הקמעונאיות נתלות בחוק של בית המשפט העליון של ארצות הברית, שפסק כי מדינות יכולות לדרוש מסים רק מחברות עם סניפים פיזיים במדינה. כדי לעקוף את החוק הזה, חלק מהמדינות מרחיבות את המושג "נוכחות פיזית", כמו הכללתו על חברת שיווק או חברת בת במדינה. רק בחודש פברואר האחרון דרשה מדינת טקסס מאמזון לשלם לה מסים בסך 269 מיליון דולר בגלל חברת הבת שלה המפעילה מחסן בדאלאס. אמזון מערערת על ההחלטה.
ניו יורק אישרה בשנה שעברה חוק הקובע, כי תשלום עמלות לסוכנים הממוקמים במדינה - נחשב נוכחות פיזית. ארקנסו, קולוראדו, אילינוי, רוד איילנד וצפון קרוליינה פעלו בעקבותיה. הצעות חוק בנושא מחכות לאישור באריזונה, קליפורניה, פלורידה, הוואי, מסצ'וסטס, מינסוטה ופנסילבניה.
קליפורניה מעריכה כי סכום המסים שלא משולם על ידי החברות המקוונות עומד על 200 מיליון דולר בשנה, מתוכם 83 מיליון דולר מאמזון לבדה.
"לדעתנו זה לא בסדר שהמדינות מנסות לגרום לחברות מקוונות הפועלות מחוץ לגבולות המדינה, להיות גובות המס שלהן", אמר ג'ונתן ג'ונסון, נשיא אתר Overstock.com, אחת הקמעונאיות הגדולות ברשת. אחרי הכל, לדבריו, החברות האלו לא משתמשות בשירותים של המדינה ולא מחזיקות בה משרדים.
אמזון הגיבה במגוון דרכים לניסיון לגבות ממנה מס: היא איימה לסגור את המחסן שלה בטקסס, הפסיקה לעבוד עם משווקים מאילינוי וצפון קרוליינה ותבעה את ניו יורק על כך שהחוק שלה נוגד את החוקה האמריקאית.
מנגד, הקמעונאיות המסורתיות מתלוננות בקול רם לנציגיהן בממשל, בטענה כי המבנה הנוכחי מפלה את הקמעונאיות המקוונות לטובה. וול מארט, טארגט, בסט ביי, סירס ואחרות יצרו את איגוד ההוגנות המסחרית, לקידום חוקי מס מחמירים יותר עם הקמעונאיות המקוונות. רשתות החנויות הלא מקוונות רשמו ירידה של 9.1% במכירות בין 2007 ל-2009, לעומת הקמעונאיות המקוונות שרשמו עלייה של 4.8% באותה תקופה.
(אילוסטרציה)
צילום: index open
מומלצים