ציון "נכשל" לשליש מהמורים שנבחנו במתמטיקה
עוד סממן להידרדרות במצב רמת ההוראה בישראל: הציון הממוצע במבחן התמקצעות במתמטיקה של מורים בבתי ספר יסודיים הוא 73.8. ציון עובר הוא 75. עשרות מורים נאלצו לגשת למועד ב'. סמנכ"לית במשרד החינוך: צפויים שינויים בהכשרה
כשליש מהמורים למתמטיקה בבתי הספר היסודיים, שהשתתפו בתוכנית התמקצעות במתמטיקה, נכשלו במבחן שנערך בשנה שעברה. כך חשף הבוקר (יום ג') "ידיעות אחרונות".
- עדכונים שוטפים גם בעמוד הפייסבוק של ynet
על-פי הנתונים, בחינת ההתמקצעות מועד א' כללה 354 מורים. הציון הסופי הממוצע היה 73.8. ציון עובר בסיום תוכנית ההתמקצעות הוא 75. המורים המלמדים מתמטיקה בבתי הספר היסודיים הם מורים כוללים, שמתמטיקה אינה התמחותם המקצועית. משרד החינוך החל לפני מספר שנים בתוכנית להכשרה מקצועית שמטרתה להקנות למורים הללו את הידע המקצועי הדרוש בלימודי המתמטיקה.
100 מורים נכשלו בבחינה. מבחן הסיום כלל 18 שאלות שנחלקו לארבעה תתי-נושאים: מספרים ופעולות בשלמים; מספרים ופעולות בשברים ויחס ואחוזים; גיאומטריה וחקר נתונים. תוכן השאלות ודרגת הקושי שלהן נקבעו על פי הגדרות תוכנית הלימודים של ההתמקצעות ועל פי רמת השליטה המצופה מבוגר תוכנית ההתמקצעות והרמה הנדרשת ממורים בכלל.
עיון בנתונים מעלה תמונה מדאיגה אף יותר שכן השקלול של הציון הסופי נותן משקל של 70% לציון במבחן הסיום ומשקל 30% לציון הפנימי שניתן על ידי מרכזי ההכשרה. הציון הממוצע במבחן ההתמקצעות הכללי היה 68.1 ואילו הציון הפנימי היה 88.6, דבר המעיד על פערים גדולים בין הציונים הפנימיים למבחן הסיום.
56 מורים, שלא סיימו בהצלחה את תוכנית ההתמקצעות במועד א', חזרו וניגשו למבחן במועד ב' ו- 36 מתוכם סיימו את המבחן בהצלחה. ניתוח ההישגים של הלומדים לפי מגזרי שפה (דוברי עברית או דוברי ערבית) העלה כי בשני מועדי הבחינה ממוצע הציון במבחן בקרב דוברי העברית היה מעט גבוה יותר בהשוואה לממוצע בקרב דוברי הערבית. 68% מהמורים בתוכנית בשנה שעברה דוברי עברית והיתר דוברי ערבית.
מיכל כהן, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, מסבירה כי החל מהשנה הבאה צפויים שינויים בתהליכי ההכשרה המקצועית של המורים למתמטיקה, בשל תוכנית לימודים חדשה שתפעל ב-6 טווחי גילאים ותהיה מותאמת לכל שכבת גיל: מורים המלמדים בכיתה א' או ב' יתמקצעו בלימוד התכנים המותאמים לגילאים הללו. לדבריה, "בכוונת משרד החינוך למפות את הקשיים והכשלים שהביאו לכישלונם בבחינה של אותם מאה מורים ולהקנות להם הדרכה ממוקדת בנושאים אלו".