זה רשמי: הנהג הישראלי מעדיף מכוניות "ירוקות"
נתוני שוק הרכב הישראלי מתפרסמים היום וחושפים: השוק מעדיף יחותר ויותר מכוניות ידידותיות לסביבה, שוק הליסינג מתכווץ אך נהגי הליסינג ממשיכים לצבור קילומטראז', שוק המשומשות תחת לחץ ויבואניות היוקרה סובלות מאד
הנהגים הישראלים מתאימים עצמם לטרנד העולמי. נתונים שמפרסמת היום (ג') רשות המסים מלמדים כי שיעור רכישות של כלי רכב הפולטים כמות מופחתת של מזהמים, הוכפלה בשנתיים האחרונות. ברשות מציינים כי הסיבה העיקרית לשינוי בהרגלי הרכישה היא רפורמת "מיסוי ירוק" שהנהיגה הרשות ב-2009, ונועדה לעודד את רכישתם של כלי רכב "ירוקים" באמצעות הטבות-מס. סיבה נוספת היא שיפורים טכנולוגיים בכלי הרכב עצמם, שמצמצמים את פליטת המזהמים.
- הממשלה רוצה שתהפכו לנהגים אקולוגיים
ברשות אומרים היום כי ב-2008 ובמחצית הראשונה של 2009, כשליש מכלי הרכב שיובאו לישראל פלטו כמות מזהמים המשייכת אותם לדרגות זיהום 2 עד 6, הנחשבות לנמוכות יחסית. מנגד, כל רכב חמישי שיובא לישראל השתייך לקטגוריית כלי הרכב המזהמים, המשתייכים לדרגות זיהום 13 עד 15. בסוף 2010 כבר זינק שיעור כלי הרכב "הירוקים", בדרגות 2 עד 6, ל-60%, ואף הגיע לקרוב ל-70% ברבעון הראשון של 2011. במקביל, שיעור כלי הרכב המזהמים ירד ב-2010 ל-12% בלבד.
2010: יותר מכוניות ירוקות, פחות מכוניות בליסינג (צילום: רועי צוקרמן)
נהגי הליסינג משלמים ונוסעים יותר
מדו"ח הרשות עולה עוד כי חלקן של חברות הליסינג בשוק הרכב ממשיך להתכווץ, אם כי השפעתן ממשיכה להיות רבה. 2010 הייתה השנה הרביעית ברציפות שבה נרשמה ירידה בשיעור הרכישות של חברות ליסינג וציי רכב: מ-60% מסך הרכישות ב-2005 ל-51% בשנה שעברה, כאשר חלקן של חברות הליסינג מסך הרכישות ירד ל-34% לעומת 39% ב-2009.
את הירידה המסוימת בכוחן של חברות הליסינג מייחסים ברשות המסים ליישומה של "רפורמת שווי שימוש", שייקרה את המס החודשי שמשלמים בעלי רכב צמוד. עם זאת, ייקור המס לא שינה את הרגלי הנסיעה של בעלי רכב צמוד: על-פי נתוני הרשות, המבוססים על רישומי נסועה ("קילומטראז'"), רכב צמוד נוסע בשנה כ-30,200 ק"מ בממוצע, לעומת כ-17,300 ק"מ לרכב בבעלות פרטית.
תחרות גוברת בשוק המשומשות
מעניין לציין כי אחת מהשפעות הלוואי העיקריות של רפורמת "מיסוי ירוק" - עודף היצע בשוק הרכב המשומש - זוכה להתייחסות קצרה בלבד בדו"ח הרשות: "בעקבות הרפורמה הוגברה התחרות בשוק הרכב המשומש, לאור הופעת חלופות בשוק המכוניות הקטנות החדשות, שמחירן נמוך הודות להטבת המס". המכוניות הקטנות אליהן מתייחסים ברשות, כמו למשל סוזוקי אלטו, שברולט ספארק ויונדאי i10, עולות בין 60 ו-70 אלף שקל, ומהוות עבור לא מעט רוכשים אלטרנטיבה לרכישת מכונית משפחתית משומשת.
תופעה זו משפיעה באופן משמעותי על שוק הרכב המשומש, הסובל בימים אלה מעודף היצע. לדעת בכירים בשוק הרכב, משבר עודף ההיצע ייפתר בסופו של דבר באמצעות הורדת מחיריהן של חלק מהמכוניות המשומשות - תופעה שכבר החלה בחלק מהדגמים. מי שעשויות להיפגע מכך הן חברות הליסינג, שמכירת מכוניות משומשות הוא אחד מהנכסים הפיננסיים העיקריים שלהן.
מי נפגעת מהייבוא האישי?
ברשות המסים מציינים היום כי ב-2010 גם חלה ירידה משמעותית בפעילות הייבוא האישי לישראל. "כמות כלי הרכב בייבוא אישי הסתכמה ב- 2,153 יחידות בלבד, ירידה של יותר מ- 33% לעומת 2009", מסבירים ברשות, ומוסיפים כי "מפנה זה חל לאחר גידול מואץ בהיקפי הייבוא האישי בשנים 2007-2008, וגידול מתון בשנת 2009".
אלא שלמרות הירידה בפעילות הייבוא האישי, המתמקד בעיקר במכוניות יוקרה, בחינת הנתונים שמפרסמת היום הרשות מעלה כי פעילותן של מספר יבואניות רכב רשמיות נפגעת עדיין באורח קשה. כך למשל, ב-2010 הגיעו לישראל בייבוא אישי 642 כלי רכב מתוצרת מרצדס, לעומת 490 ב-2009. לשם השוואה, היבואנית הרשמית, חברת כלמוביל, מסרה בשנה שעברה 775 מכוניות פרטיות ורכבי פנאי.
לפגיעה הקשה ביבואניות הרשמיות יש השפעה חיובית וברורה על שוק הרכב: היבואניות החלו כבר בשנה שעברה להוריד מחירים של חלק גדול מהדגמים שהן משווקות. גם השנה ממשיכות היבואניות בהורדת מחירים אגרסיבית, וזאת במטרה לצמצם את הפגיעה בעסקיהן.