טויוטה ישראל למדינה: תנו לטעון בשקע ביתי
יבואנית מכוניות טויוטה לישראל חשפה היום את הפריוס פלאג-אין, ההיברידית הנטענת של היצרנית היפנית. תחילת השיווק מתוכננת למחצית הראשונה של 2012, והמחיר צפוי לעמוד על 170 אלף שקל לפחות
"מדינת ישראל חייבת לעודד כלי רכב המונעים באמצעות חשמל, ולא להעמיד בפניהם מחסומים, כולל הצורך בתשתית ייחודית". כך אמר היום (ג') מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, רן דנאי, באירוע חשיפת גרסת טרום-תקינה של טויוטה פריוס פלאג-אין, הדור הבא של המכונית ההיברידית הפופולרית בעולם, אשר יציע יכולת טעינה מרשת החשמל, בנוסף למנוע בעירה פנימית, מנוע חשמלי ויכולת אגירת אנרגיה.
- (9.2009) חשיפה ראשונה: טויוטה פריוס נטענת מרשת החשמל
טויוטה פריוס היברידית פלאג-אין. שם ארוך למכונית חכמה
170 עד 200 אלף, תלוי במדינה
הפריוס שהוצגה היום בישראל, הגיעה ארצה במטרה לעבור תהליכי תקינה, רישוי ובחינת תשתית. לדברי דנאי, שיווקה של המכונית - העוברת כעת תהליכי ניסוי בכל העולם - בשווקים שונים, לרבות זה הישראלי, מתוכנן להתחיל בחודשי 2012 הראשונים. נראה כי תערוכת הרכב של ז'נבה, הנערכת בתחילת חודש מרץ, תעניק ליצרנית פלטפורמה הולמת להזנקת המכונית לשווקים השונים. הפריוס פלאג-אין תמכר בישראל, כך מאמינים בטויוטה, עם תג מחיר של 170 עד 200 אלף שקלים, בהתאם לרמת המיסוי שתוטל עליה באותו זמן. ובכל מקרה, דנאי מאשר כי מחירה יהיה גבוה בכ-10% מזה של הפריוס ההיברידית ה"רגילה", שתימכר במקביל לה.
דנאי אמנם נמנע מלומר זאת מפורשות, אך דבריו באירוע חשיפת המכונית התייחסו לא במעט למיזם טעינת הרכב החשמלי של שי אגסי, חברת בטר פלייס, המציעה לרשת את המדינה בעמדות טעינת חשמל ייחודיות לכלי רכב. "אין שום סיבה שלא ניתן יהיה לטעון מכונית חשמלית מרשת החשמל הביתית", אמר דנאי, והסביר כי "חשוב לנו שהטכנולוגיות החדשות שאינו מציגים לא יחייבו את לקוחותינו לשנות את אורח חייהם או להגביל אותם בדרך כלשהי, אלא להיפך".
לדברי מנכ"ל יוניון, טויוטה מאמינה כי מערכת שכזו, הכוללת אפשרות טעינה (בתוספת הנעה היברידית), היא הטובה ביותר שתעשיית הרכב יכולה להציע ב-20 השנים הקרובות. כדי לחדד נקודה זו, ולהבהיר כי גם רכב כל-חשמלי (ללא מנוע בנזין כלל) אינו נמצא עדיין בשלבי פיתוח ההופכים אותו רלוונטי, מביאים אנשי טויוטה מדברי אקיהירו אוטסוקה, בכיר בחטיבת ההנעה החלופית בקונצרן, המבהיר כי הוא אינו מאמין שרכב חשמלי יכול להוות תחליף לפתרון היברידי בשנים הקרובות.
"במידה והמדינה אכן מעוניינת לעודד בחירה של צרכנים במכוניות ידידותיות לסביבה כמו הפריוס, כדאי יהיה לשנות את חלוקת הקטגוריות המעודדות רכישה של רכב הפולט זיהום מופחת, או לא פולט בכלל", אמר דנאי. בדבריו התייחס לחלוקת קטגוריות הטבות המס הקיצוניות - 10% עד 30% שמעניקה המדינה למכוניות חשמליות והיברידיות. הפריוס, שאינה יכולה להחשב חשמלית נטולת-זיהום לחלוטין, אמורה לדעתו לזכות במעין בהכרת ביניים, שתאפשר לשווקה במחיר אטרקטיבי כמה שיותר.
להערכת טויוטה, הפריוס הנטענת תשווק בישראל בכמה מאות יחידות לשנה במשך השנים הראשונות. לקוחות צפויים יגיעו מנהגי פריוס היברידית, ציי רכב בעלי מודעות סביבתית וקהל המתאים עצמו במהירות לחידושים טכנולוגיים. במקרה של הפלאג-אין, אשר לפי חישובי דנאי תדרוש השקעה של 1.7 שקלים לנסיעה של 24 ק"מ (עלות טעינת סוללה במחירי היום), גם משתמשים שאינם יוצאים מהעיר כלל, עשויים לראות בה אלטרנטיבה מעניינת.
היסטוריה ארוכה
טויוטה החלה לשווק את הפריוס ההיברידית, אשר זכתה במהירות בתואר המכונית ההיברידית הפופולרית בעולם, עוד ב-1997. הדור הראשון של המכונית - שלא נמכר בישראל - נחשב למהפיכה מוטורית של ממש. עיצוב מרכב לא-קל לעיכול באותה תקופה, הפך את המכונית לייצור מוזר אך נחשק בשווקים שונים. ביפן, אך גם בארה"ב, בעיקר קליפורניה. הדור השני של המכונית, שזכה לעדכונים רבים ומראה רך במעט, הגיע אלינו ב-2004. מאז ועד עתה - כולל הדור השלישי שהגיע ב-2009 - נמכרו בישראל 8,000 יחידות פריוס, בזמן שבעולם כולו מסתובבות כבר כ-2.3 מכוניות.
גם בנוגע לאפשרות טעינה מרשת החשמל הציבורית, יש לטויוטה היסטוריה ארוכת-שנים. גרסה ראשונה של פריוס נטענת מרשת החשמל הוצגה לפני ארבע שנים, בשלבי ניסוי (ביפן) אמנם, אך עם תוכניות שיווק מוגדרות - תוך שנה, לפי הערכות מוקדמות. הפריוס הנטענת הראשונה אפשרה שיוט חשמלי ונקי מזיהום לטווח של 13 ק"מ, ובמהירות 100 קמ"ש. שמונה יחידות מהמכונית עלו על הכביש הציבורי לצרכי ניסוי.
לפני כשנתיים הוחלט להרחיב את הניסוי גם למדינות נוספות, ולכלול בו כבר 500 מכוניות נטענות חשמלית, עם מצברים מתקדמים בעלי קיבולת עדיפה ומשקל מופחת. ההתפתחות הטכנולוגית אפשרה כבר טווח נסיעה של 20 ק"מ, וזמן טעינת סוללה ממצב ריק למלא, הוגדר כשעה וחצי בלבד. הניסוי שהורחב בינתיים ב-100 מכוניות נוספות, יסתיים תוך חודשים ספורים, לקראת השקת המכונית.
כבר כעת ברור כי בגרסה הסדרתית של הפריוס הנטענת, יגדל טווח הנסיעה עוד יותר ל-24 ק"מ, בעוד זמן הטעינה יהיה דומה. ביוניון נוטורס אומרים היום כי תצרוכת הדלק המשולבת - סוללה ומנוע בנזין - תעמוד על כ-50 ק"מ לליטר בלבד, ותאפשר לכן טווח נסיעה של כ-800 ק"מ.