מסתמן: מס על חשמל יוחלף בתשלום לפי ק"מ
תהליך חדירת המכונית החשמלית לשוק הרכב הישראלי צובר תאוצה. במשרד האוצר נערכים להתמודד עם אובדן ההכנסה הצפוי ממס על הדלק, ובוחנים דרכים אחרות להכנסה. הכיוון המועדף: ייקור אגרת רישוי או מס לפי קילומטראז'
בשורות טובות למי שירכוש מכונית חשמלית: המדינה תוותר על הטלת מס ייעודי לטעינה. ויש גם בשורות רעות: המס יוחלף בתשלום אחר. ל-ynet נודע כי רשות המסים צפויה לוותר על דרישתה להטיל בעתיד מס ייעודי על חשמל לטעינת כלי רכב חשמליים, ובוחנת כעת את החלפתו במס אחר. ברשות בוחנים אמצעי גבייה כמו אגרת רישוי גבוהה יותר, או לחילופין תשלום "לפי קילומטראז'" - לפי השימוש בפועל בכלי הרכב.
- המדינה: "יש הצדקה להטלת מס על חשמל לרכב"
עמדת טעינה לכלי רכב חשמליים של בטר-פלייס (צילום: שי אפשטיין)
בעבר הצהירו ברשות כי הטלת מס על חשמל לטעינה "מוצדקת מבחינה כלכלית", בוודאי עם הרחבת השימוש בכלי רכב חשמליים. אלא שכעת, כך אומרים מקורבים לרשות, הגורמים המקצועיים סבורים כי הטלת מס שכזה תעודד בעלי רכב להשתמש בטעינה ישירה מרשת החשמל הביתית, שתאפשר להם ליהנות מתעריף "רגיל". זאת, במקום לעשות שימוש בעמדות טעינה ייעודיות - ובחשמל יקר יותר - שאת התקנתן מקדם משרד התשתיות.
ברשות המסים אמרו היום ל-ynet כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא, אך "ככל שייבוא רכב חשמלי יהיה משמעותי, ישנה כוונה להטיל מס על השימוש ברכב החשמלי, בין אם המס יהיה באופן של בלו, אגרה או מס נסועה. בכל מקרה, נבחנים אמצעים אחרים לגביית המס על השימוש ברכב החשמלי, כגון אגרה עודפת, מיסוי לפי נסועה ועוד".
אגרת רישוי ייעודית
על הטלת מס ייעודי לטעינת כלי רכב חשמליים - בדומה לבלו על הדלק - המליצה ב-2008 ועדת "מיסוי ירוק". חבריה קבעו כי "על-מנת לרכז את תמריצי המס בנקודת הכניסה של הרכב (החשמלי) ולא לעודד נסועה עודפת, מוצע להטיל מס על חשמל לטעינת מצברי רכב חשמלי". אלא שכפי שצפו כמה מחברי הוועדה, הטלת "בלו" עלולה ליצור בעיות קשות, ולכן נשקלות כעת דרכים להחליפו במס אחר.
החלופות העיקריות הנשקלות הן קביעת אגרת רישוי ייעודית ומוגדלת לכלי רכב חשמליים, או גביית מיסוי בשיעור שישתנה בהתאם לכמות הנסועה ("קילומטראז'"). יש לציין כי על-פי החלטת ממשלה מ-2010, הוקמה ועדה בין-משרדית שבוחנת שינויים במיסוי המוטל על כלי רכב ללא תלות בשיטת ההנעה שלהם. ברשות הבהירו בעבר כי ישקלו להוריד את מס הקנייה לכלי רכב, ולהחליפו במסים התלויים בשימוש - כמו למשל "אגרת גודש".
קביעת אגרה רישוי ייעודית ומוגדלת הייתה נהוגה בעבר לכלי רכב בעלי מנועי דיזל. כך למשל, ב-2006 נדרשו בעלי כלי רכב פרטיים מסוג זה לשלם תוספת של 1,433 שקל לאגרת הרישוי השנתית. אלא שמשרד האוצר ביטל בהדרגה את תוספת האגרה, ובמקביל העלה את הבלו על סולר, כדי "לפצות" את המדינה על אובדן ההכנסות הצפוי כתוצאה מהמהלך.
מיסוי לפי קילומטר
נושא הטלת "אגרת גודש" - שהיא למעשה מס לפי נסועה - נשקל במשרדי האוצר והתחבורה כבר תקופה ארוכה. אמנם שר התחבורה, ישראל כץ, אמר בעבר כי הוא מתנגד להטלת אגרה שכזו "ללא הצגת אלטרנטיבה משמעותית של תחבורה ציבורית", אך מי שקובעים בסופו של דבר את מדיניות המיסוי הם משרד האוצר ורשות המסים.
בנוסף, ולמרות הצהרת השר, מתכוונת חברת נתיבי איילון להתחיל כבר השנה בניסוי שייבחן את השימוש ב"אגרות גודש" ובמיסוי לפני נסועה. במסגרת הניסוי יגויסו כ-1,200 נהגים מתנדבים, ש"יחויבו" בהתאם להרגלי הנסיעה: שימוש בכביש בשעות עומס יעלה יותר מאשר נסיעה בשעות "רגועות". במכוניות של הנהגים שישתתפו בניסוי יותקנו אמצעי מעקב, למשל GPS, שיאפשרו ניתוח של מאפייני הנסיעה - זמן, מיקום ומרחק.
הניסוי של חברת איילון צפוי לסייע למשרדי הממשלה בקביעת מדיניות המיסוי העתידית בתחום הרכב, ועשוי גם לשמש לקבוע כיצד תיגבה המדינה מס מבעלי כלי רכב חשמליים.
טעינה מנוהלת תיצור מונופול?
מלבד החשש מפני עידוד "טעינה פיראטית", ההערכות הן כי גביית "בלו" על טעינת כלי רכב חשמליים עלולה ליצור בעקיפין מונופול בפועל בתחום הטעינה. הסיבה פשוטה: גביית המס תוכל להתבצע רק אם תחייב המדינה את בעלי המכוניות החשמליות להתקין עמדה ייעודית, שתאפשר "מדידה" של כמות החשמל הנצרכת. כך ייווצר יתרון משמעותי למי שיציע תשתית טעינה - כמו למשל מיזם בטר-פלייס של שי אגסי והחברה לישראל.
ואכן, מדיניות הטעינה אותה מקדם משרד התשתיות תחייב התקנת עמדות ייעודיות, ולכן גם תתרום לביצור מעמדה של חברת תשתיות כמו בטר-פלייס. בעולם נהוג כיום להתיר טעינה ללא עמדות ייעודיות, ובמרבית המדינות מותרת טעינה באמצעות חיבור ישיר לרשת החשמל הביתית. יש לציין כי אם תתקבל מדיניות משרד התשתיות, עשויה חלופת המס על חשמל לרכב לחזור ולעלות, שכן היא פשוטה יותר ליישום מאשר החלופות הנבחנות כעת ברשות המסים.
ראוי להזכיר כי כבר ב-2007 הבהיר שי אגסי כי "אחד הדברים שביקשנו מהמדינה, זה לדאוג לכך שלא יהיה לנו את תופעת הכבלים של חיפה - זאת אומרת שלא כל אחד יוכל להוריד כבל חשמלי מהגג, לשים חיבור למכונית וליצור לנו בעיות של לחץ על הרשת וכל מיני דברים שהם לא חכמים... חייבת להיות תוכנה שנמצאת בין המכונית לבין התשתית, ובעצם זה חלק גדול ממה שאנחנו מנסים לבנות".