ביטול קווי אוטובוס בשבת: אי הבנה או רק כלכלה?
פרסום ביטול פעילות האוטובוסים בשבתות עשה את שלו. בחברת דן מיהרו להסביר שמדובר ב"אי הבנה", במשרד התחבורה הסבירו כי הביטול נעשה "בתום לב". אלא שלניסיון ביטול קווים אלה בדיוק יש גם היסטוריה מעניינת
ביטול אוטובוסים לפני צאת השבת: טעות בתום-לב או ניסיון חסכון של חברת דן? בעקבות הפרסום אמש (שבת) ב-ynet על שינוי בפעילות ארבעה קווי אוטובוס שפעלו בתחומי השבת, טוענים היום (א') בחברת דן ובמשרד התחבורה שינוי שעות הפעילות "נעשה בתום-לב". במשרד התחבורה אף טענו כי "מדיניות המשרד בכל הנוגע ליציאה של אוטובוסים לפני צאת השבת לא השתנתה", ובדן הצהירו במהירות כי "מדובר באי הבנה".
צילום: איליה קוגן, תחבורה בדרך שלנו
אלא שכדאי להזכיר כי בעבר נעשה ניסיון ברור וחד-משמעי לבטל את פעילות קווים אלה, מבלי להצהיר על אי הבנה או תום לב. לפני בדיוק שלוש שנים, ב-24 ביוני 2008, הסבירו נציגי דן בוועדת הכלכלה, כי הם מעוניינים להפסיק את פעילות קווים אלה בדיוק. הסיבה להפסקת הפעילות - כך הבהירו - אינה דתית, חברתית או כזו הנוגעת לזכויות עובדים, אלא כלכלית טהורה. לטענתם דאז, קווים אלה אינם רווחיים מספיק.
ראש חטיבת התנועה בדן, מצליח קזיס, הבהיר: "שלחתי אנשים לספור את הנוסעים, וראינו שברוב האוטובוסים נוסעים 2-3 נוסעים, זה הכול, אז כלכלית לא משתלם לנו לנסוע לפני צאת השבת... אין צרכנים לקווים האלה". והוא לא היה לבד. מנהל הכספים של החברה, אופיר קרני, הוסיף ואמר שאינו "צריך להסביר כאן מה המשמעות הכלכלית של הפעלת מערך שלם של אוטובוסים בשעות האלה... הביקושים כל-כך נמוכים... שזה באמת זועק לשמיים".
למרות שבדן מסבירים כי הפעלת הקווים לפני צאת השבת אינה "כדאית כלכלית", ראוי לזכור כי שעות הפעלת האוטובוסים נקבעות על-ידי משרד התחבורה. ההחלטה לאשר לקווים מסוימים לפעול לפני צאת השבת, התקבלה בעקבות מסקנות ועדה מקצועית שפעלה בתחילת שנות ה-90, וקבעה למשל כי אוטובוסים שמשרתים בתי-חולים יוחרגו מ"הסטטוס-קוו", ויוכלו לפעול באופן חלקי בימי שבת.
בעקבות הרפורמה: מה יעשו הנוסעים בקו 1? (צילום: ירון ברנר)
בית החולים עבר, הקו בוטל
בהתייחסם לקווים שפועלים לפני צאת השבת, אמרו היום בחברת דן כי "קווים 9 ו-61 ימשיכו לפעול כרגיל לפני צאת השבת, וגם קו 139 החדש - שיחליף את קו 35 - ימשיך לפעול לפני צאת השבת. קו 172, שיחליף את קו 1, לא יפעל לפני צאת השבת, מאחר שבית החולים 'אסותא' שברחוב ארלוזורוב עבר למעונו החדש ברמת החייל".ההסבר של החברה בעניין קו 1 נוגע להחלטה מתחילת שנות ה-90, להפעיל לפני צאת השבת קווי תחבורה ציבורית שמשרתים בתי חולים. ואכן, בית החולים אסותא עבר לרמת החייל, אך שום קו, חדש או ישן, לא הוסט לטובת הנוסעים לבית החולים במעונו החדש. המשמעות: כפי שפורסם אמש ב-ynet, אלפי הנוסעים בקו 1 מחולון לת"א לא יוכלו להשתמש בו או במחליפו בימי שבת אחר הצהריים.
יש לציין כי דווקא קו 1 סותר את טענות חברת דן בעניין תנועת הנוסעים הדלילה באוטובוסים הפועלים לפני צאת השבת. תמונות וסרטונים שצולמו אמש דווקא בקו זה, שעתיד להפסיק לפעול לפני צאת השבת, מעידים אחרת: נוסעים שנסעו בקו בסביבות השעה 19:00 תיעדו אותו, כשהאוטובוס מלא.