שלושה ימים לרפורמת התחבורה: 'הכרזת מלחמה'
ביום שישי ישיק משרד התחבורה נתיבים חדשים לתחבורה ציבורית ורשת אוטובוסים "ידידותית למשתמש" בגוש דן, אך נוסעים רבים מתלוננים: "יותר בלאגן מסדר"
מערכת אוטובוסים יעילה וידידותית או חנק התחבורה הפרטית? השלב השני והמרכזי של הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן יושק ביום שישי הקרוב ויציג רשת של 59 קווי אוטובוס חדשים, שיחליפו 82 קווים הפועלים כיום בתל אביב, חולון, בת ים, אזור, רמת גן, גבעתיים ובני ברק. למרות הצהרות משרד התחבורה על "מערכת חדשה, קלה להתמצאות וידידותית למשתמש", לא כל הנוסעים הקבועים בקווים מרוצים.
יישומה הצפוי של התוכנית אמור להביא איתו, על פי משרד התחבורה, גם תעריף אזורי חדש לרוב תושבי גוש דן, שיאפשר מעבר עם כרטיס חופשי בין קווים ומפעילים, זמני המתנה קצרים יותר ואפילו צמצום מטרדי רעש וזיהום אוויר. במשרד גם מדגישים כי אמנם יהיו פחות קווים, אך האוטובוסים יסעו בתדירות גבוהה יותר. על פי התוכנית, הם יעברו במסלולים סימטריים ויחולקו לשתי רמות שירות: "קווים ראשיים תדירים וזמינים הנוסעים בצירים מרכזיים, וקווי שירות מקומיים המשרתים שכונות מגורים, בין היתר, באמצעות מיניבוסים", לדברי המשרד.
"מערך התחבורה הציבורית הקיים נבנה במשך השנים כטלאי על טלאי בניסיון להדביק את קצב ההתפתחות האורבני", נכתב באתר המשרד, "תוכנית הארגון מחדש נועדה להחזיר את הנוסעים לאוטובוסים".
"מאוטובוס אחד לשניים"
למרות האופטימיות, מביעים נוסעים קבועים בקווים ספקנות באשר להצלחת התוכנית. דליה, שנוסעת מזה שלוש שנים באחד הקוים שיבוטלו, אמרה ל-ynet כי סבלה כבר בעבר מהשינויים בין קו 18 ו-25 בתל אביב. "הייתי צריכה לקחת אוטובוס יחיד לעבודה ואחרי השינוי הייתי צריכה שניים. אני מקווה שגם השינויים האלו לא יקשו עלי יותר".
גם אירנה, שרגילה לנסוע מביתה לעבודה מדי בוקר, חוששת: "התחנה שלי עומדת להתבטל ואני אאלץ
ללכת רחוק יותר כדי להגיע לאוטובוס כל יום. בשבילי זה עוד לא כזה נורא, אבל אמי הקשישה זה סיפור אחר. היא לא מבינה מה זה כל השינויים האלו ואין מי שיסביר לה. לפחות בהתחלה, זה ייצור יותר בלאגן מסדר", אמרה. גם יחזקאל, קשיש הנעזר במקל הליכה, אינו מרוצה: "אני יודע שיהיה לי קשה להתרגל וקשה להגיע לתחנה", אמר.
לבד מהנוסעים באוטובוסים, הביאה הרפורמה הצפויה לביקורת מצד גורמים רבים שתקפו את מתכנניה. בין היתר, התלוננה עיריית גבעתיים על ביטול קו 45 ונהגי המוניות מחו על אי שיתופם במהלך. גם שיטת התמחור של הנסיעה, שצפויה להשתנות, הובילה לתלונות רבות רבה על הרפורמה. בנוסף, חשף ynet כי השינויים בקווים מביאים עמם הרעה משמעותית בתנועת האוטובוסים לפני יציאת השבת.
נתיב התחבורה הציבורית ברחוב המלך ג'ורג' (צילום: עופר עמרם)
במסגרת השינוי בתל אביב, תיועד התנועה ברחוב המלך ג'ורג' לתחבורה ציבורית בלבד, מכיוון כיכר מסריק ועד רחוב אלנבי. בנוסף, יופעלו שני נתיבים חדשים לתחבורה ציבורית ברחובות אבן גבירול וקרליבך, וכן יוארך הנתיב הקיים ברחוב יצחק אלחנן.
למרות הטענות, נראה כי יש נוסעים השומרים על אופטימיות. "לא תהיה בעיה, יש אינטרנט, יש טלפון ואפשר לשאול אם לא בטוחים", אמרה רנית ל-ynet. "אני חושבת שהשינוי מבורך וגם יביא פחות זיהום אוויר בגלל מיעוט הקווים. עכשיו אני צריכה להמתין לפעמים חצי שעה לאוטובוס שעובר, לפי מה שמובטח, התנועה תהיה סדירה הרבה יותר".
למידע על השינויים המתוכננים: אתר הפרויקט , מוקד כל-קו 8787*, מוקד דן 3456*, מוקד אגד 2800*.