שתף קטע נבחר

סער: "ללא רפורמה, מערכת החינוך נסוגה לאחור"

חברי הכנסת דנו בתוכנית "עוז לתמורה", שאמורה לשנות את שיטת המענקים של המורים בבתי הספר התיכוניים

"מצב מערכת החינוך לא היה טוב למדינת ישראל, לא היה טוב למעמד המורים בחברה הישראלית ולא היה טוב לתלמידים". רפורמת "עוז לתמורה", המשנה את שיטת התמריצים של מורי בתי הספר התיכוניים בארץ, עלתה היום (ג') על שולחן ועדת החינוך, התרבות והספורט, על רקע התנגדות של עשרות מורים לשיטה החדשה.

 

שר החינוך גדעון סער פתח את הדיון ואמר כי תמיד ראה את מקצוע ההוראה כשליחות. "זה לא מקצוע שבאים אליו להתעשר, אבל השכר צריך להיות שכר מכבד, שכר שאדם צעיר שמתלבט ושוקל אם ללכת להוראה או לחינוך, ירצה ללכת לחינוך כי הוא הגיע למסקנה שהוא יכול להרוויח שכר מכובד וזה חשוב מאוד בראיה של חיזוק מעמד המורים. אם אנחנו רוצים מערכת חינוך טובה, הדבר החשוב הוא חיזוק איכות מערכת ההוראה. זה לא תנאי מספיק, אבל הוא הכרחי כדי להגיע למצב של כוח אדם איכותי בהוראה", אמר סער.


שטייניץ, סער, נתניהו וארז במעמד החתימה על הרפורמה (צילום: גיל יוחנן)

 

על-פי הרפורמה, שנחתמה לפני כחודש במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרי האוצר והחינוך וכן יו"ר ארגון המורים רן ארז, מדי שנה מחצית מהמורים יהיו זכאים למענקים הנעים בין 3,600 שקלים ל-8,000 שקלים. עשרה אחוזים מהמורים, שיזכו לדירוג הגבוה ביותר, יזכו למענק של 8,000 שקל. עשרת האחוזים הבאים יקבלו 5,600 שקל, אלה שאחריהם 4,800 שקל ו-20 אחוזים הנוספים יקבלו 3,600 שקל, ואילו 50 אחוזים מהמורים שנותרים, לא יקבלו דבר.

 

שר החינוך פירט את סעיפי התוכנית ואמר כי "המערכת היתה שנים ארוכות בלי רפורמה והיא דשדשה במקום, יש שיגידו נסוגה לאחור. זה לא היה טוב. זה לא היה טוב למדינת ישראל, זה לא היה טוב למעמד המורים בחברה הישראלית וזה לא היה טוב לתלמידים".

 

זמן קצר לאחר החתימה, נפתח המאבק הציבורי ברפורמה כשקרוב ל-200 מורים מרחבי הארץ חתמו על עצומה נגד השיטה. "בית הספר איננו מפעל, ופעולת החינוך איננה מכירת מוצר", נכתב בעצומה, "הכנסת מרכיב דיפרנציאלי לשכר תהרוס את

חדר המורים, תהרוס את בתי הספר ותהרוס את עתיד ילדינו. במקום לפתח כלי חשיבה ולגדול להיות בני אדם משכילים ומוסריים יותר, אנחנו עומדים למצוא את עצמנו עם מערכת חינוך שקורסת על גב ילדינו".

 

סער התייחס להתנגדות, ואמר כי "לכל רפורמה יש מתנגדים, אני בטוח שיש מורים שהיה להם נוח יותר במתכונת הקודמת, לבצע פחות שעות, אנחנו רואים תגובות מכל הסוגים. המערכת מתקדמת בכיוונים נכונים. רפורמה היא הזדמנות שאסור לפספס אותה. אף פעם במהלך אחד אתה לא פותר את כל הבעיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גדעון סער. "חיזוק מעמד המורים"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים