שתף קטע נבחר

 

חופש גדול במגזר הערבי: "נחזור לאותן בעיות"

התלמידים מתלוננים על חינוך לא מקצועי, המורים תוקפים את ההזנחה והעדפת המקורבים, אבל משרד החינוך טוען שתקציבי הסיוע גבוהים. "כל שנה הבעיות מתרחבות"

החופש הגדול וסיום שנת הלימודים מלווים בדרך כלל ברוב חלקי הארץ בתקווה ובאווירה אופטימית יחסית. המורים, ההורים וודאי התלמידים מסכמים שנה וממהרים לצאת לחופש ארוך, המשכיח לרוב את חסרונותיה של המערכת. במגזר הערבי, עם זאת, השנה מסתיימת והבעיות נותרות על כנן, כך, לפחות, על פי הורים רבים. מחסור בכיתות, הישגים נמוכים, מורים בעלי הכשרה לקויה - התלונות רבות ודורשות טיפול יסודי.

 

"הקורבנות היחידים הם התלמידים", אמר ל-ynet עסאם עומר, יו"ר ועד ההורים הארצי של המגזר, הטוען כי "במשרד

החינוך "מזלזלים במסגרת החינוך הערבי". על פי נתונים שהציג, המבוססים על בדיקות של הוועד במספר גדול של בתי ספר, "חלק מהרשויות המקומיות מנצלות רק 40% מהתקציב שמגיע לבתי הספר מטעם משרד החינוך". מרבית בתי הספר, ציין עומר, חסרים בתשתיות ובכיתות לימוד ובחלקם קיימים עדיין גגות עשויים אסבסט.

 

אחוז הנשירה במגזר מדאיג אף הוא את ועד ההורים הארצי. "זה מוביל לאלימות בתוך בתי הספר, ראשי הרשויות לא מערבים את ההורים, והבעיות נבדקות בדלתיים סגורות ללא כל תוצאות", אמר עומר, שקרא לבניית תוכנית כוללת בנושא בשיתוף ההורים.

 

"במגזר היהודי המורים היו מקבלים תמיכה מלאה"

עלי מסארווה, תלמיד תיכון מוואדי ערה, כבר שבע מהבטחות. "כל שנה אנחנו שומעים על תוכניות פיתוח לבית הספר, אבל שנת הלימודים מסתיימת עם אותן בעיות והן אף מתרחבות". לדבריו, בשנת הלימודים שהסתיימה כעת, הרגיש במיוחד את חוסר הידע של המורים הוותיקים, שאינם עומדים בקצב של תוכניות הלימוד החדשות. "עובדה שהמורים שנשלחו למבחן המתמטיקה נכשלו. צריך להכשיר אותם או להחליף אותם במורים חדשים. יש אלפי אקדמאים שיושבים בבית בלי עבודה".

 

בחדר המורים באום אל-פחם, הדגישו בעיקר את היחס מצד משרד החינוך. "הדבר שהכי מפריע לנו הוא איומים בעונש על מנהלי בתי ספר ומורים שמשתתפים באירועים עם רקע לאומי", אמרה ל-ynet מורה בבית ספר בעיר. לטענתה, אם זה היה קורה במגזר היהודי, המורים "היו מקבלים תמיכה ועידוד מלא".

 

בבית הספר בכפר כנא התלונן המורה עומר אמארה על היעדר מיזוג בכיתות, הפסקות מים ו"בעיות עם תרגום תוכנית הלימודים במתמטיקה מעברית לערבית". אחד המורים המלמד באזור המשולש הצביע דווקא על העדפת מקורבים. "כל ראשי הרשויות ממנים את המורים הקרובים אליהם, וכל מורה שלא עונה על דרישותיהם - מנסים להוציא אותו או להשפיל אותו, דבר שמסכן את רמת הלימודים וההישגים". 

 

דובר משרד החינוך למגזר הלא-יהודי, כמאל עטילה, מסר כי "במהלך השנתיים האחרונות מוביל המשרד שורה של תוכניות ופעולות לטובת קידום ההישגים הלימודיים של תלמידים במגזר הערבי". בין היתר, ציין, הוקצו כ-200 מיליון שקל לטובת

צמצום מספר התלמידים בכיתות והתווספו 21 אלף שעות לימוד פרטניות במסגרת תוכנית "אופק חדש".

 

אשר לעניין אכיפת התקצוב אל מול הרשויות, ציינו במשרד כי הם מעביר את התקציב לרשויות באמצעות 'חשבון חינוך מוגן'. "יחד עם זאת,

 משרד החינוך בשיתוף משרד הפנים עורך בקרה ומעקב שוטף על ההוצאות. על פי החלטת מנכ"ל משרד הפנים הרשויות מחויבות להעביר את חלקן לפעולת החינוך בישוב. למשרד לא ידוע על ניצול לא תקין של תקציב החינוך".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "ברחבי ישראל מותקנים גגות אסבסט-צמנט במוסדות ציבור, ובכלל זה בבתי ספר, בהיקפים גדולים. יש להדגיש כי כל עוד המבנה שלם ותקין, אין מניעה מלשהות בו. במהלך השנתיים האחרונות, הוקצו כ-120 מיליון שקל במטרה להסיר את גגות האסבסט ולהחליפם ברשויות מקומיות בנגב, בהן אופקים, באר שבע, רהט ועוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הקורבנות היחידים הם התלמידים". אילוסטרציה
צילום: אבי מועלם
מזלזלים בחינוך הערבי". אילוסטרציה
צילום: אבי מועלם
מומלצים