מסתמן: יותר מחברת מוניות אחת בנתב"ג
רשות שדות התעופה בוחנת אפשרות לשנות את שיטת זכיינות שרותי המוניות בנתב"ג, כולל הענקת זיכיון איסוף נוסעים גם למוניות שאינן שייכות לחברת הדר. סופה של בלעדיות?
רשות שדות התעופה אפשרות לביטול הבלעדיות על שירות מוניות בנתב"ג. אחת האופציות הנבדקות היא לאפשר לכל תחנת מוניות המעוניינת בכך, לאסוף נוסעים בנמל. זאת בניגוד למצב הנוכחי, בו רק תחנה אחת - מוניות הדר - זכאית לכך.
- הרפורמה בתחבורה ציבורית
בשיטה הנהוגה כיום מפרסמת הרשות מכרז בין תחנות המוניות, בו מוכתבים תנאי הפעלה הכוללים - בין היתר - זמינות מוניות בכל שעות היממה, ורמת שרות גבוהה. בתמורה לבלעדיות המובטחת, משלת התחנה הזוכה תמלוגים לרשות שדות התעופה. הרשות מצדה, מונעת אפשרות ממוניות של תחנות אחרות, לקחת נוסעים מהשדה. זאת ועוד. מוניות המסיעות נוסעים אל השדה, חוזרות בדרך כלל ריקות.
אלא שלמרות נסיונות פיקוח נרחבים, ובעיקר עקב הרווח הגדול והמפתה בהסעת נוסעים המגיעים ארצה ליעדם, המגבלה הזו אינה נטולת בעיות. כך למשך מוכרת תופעת ה"חאפרים" המחזרים אחר נוסעים באולם מקבלי הפנים, ומציעים להם לנסוע עמם. "ההכשר" להסיע את הנוסעים הללו, מתקבל כאשר הנוסע מוכן לאשר כי הזמין מראש את המונית, כדי שזו תבוא לאסוף אותו.
כיום מחזיקה בזיכיון תחנת "מוניות הדר", שתוקף ההסכם עמה הסתיים באחרונה. אלא שרשות שדות התעופה לא פירסמה בינתיים מכרז חדש, והאריכה את הסכם ההתקשרות עם מוניות הדר עד 31.3.2012. ברשות אישרו כי "בימים אלה בוחנת הרשות את שיטת ההפעלה והפיקוח על המוניות בנתב"ג". עוד הוסיפו כי "עד לאותו מועד, מתכוונת הרשות לצאת למכרז למתן שרותי הסעה במוניות, ובהתאם למדיניות הניהול והפיקוח כפי שיוחלט על ידה"