קנו בכמויות - זה עולה פחות
חרם צרכנים זו פעולה ראויה, אך גם קנייה שיטתית של פריטים רבים מאותו מוצר, כשהוא במבצע, זו צרכנות נכונה. גם זו דרך לנצח את הרשתות - לקנות בכמויות, לאגור ולחסוך. אלו מוצרים כדאי לקנות בסטוקים, ולמי מתאימה שיטת הקנייה הזאת?
בימים בהם המחאה נגד מחיריהם הגבוהים של מוצרי הצריכה הבסיסיים נוסקת לשיאים שישראל לא ידעה כמותם – אולי תשקלו לנהוג הפוך, ולקנות מוצרים במספרים גדולים?
אל דאגה, אנחנו לא ממליצים לשבור את חרם הצרכנים (על גבינת קוטג', גבינה לבנה, גבינה צהובה, מעדני חלב ויוגורט – זוכרים?), או חלילה להשתולל בקנייה בלתי מבוקרת. מחאה צרכנית אינה רק החרמה והימנעות מקנייה, היא גם קניית פריטים רבים של מוצרים במבצע, ואגירתם בבית, כך שלא תצטרכו לקנותם שוב בתקופה הקרובה, במחירים מרגיזים.
הכוונה כאן היא לרכישת פריטי צריכה בסיסיים והכרחיים, ולא לקניית מוצרי פנאי, אנו לא מעודדים צבירה לשם צבירה, כמו זו שנולדה משגעת הקופונים. אגירה של 20 קופוני סושי אינה חיסכון, כי אם בזבוז השווה להצתת חבילה של כסף מול צג המחשב. אבל מאגר נאה של מברשות שיניים שקניתם במבצע מצוין – זו התנהגות צרכנית מחושבת, ולא פרץ של גחמה. כך תנצלו לטובתכם את שיטת המבצעים המזפזפת של הרשתות, ותוציאו ממנה את המיטב.
להוציא עכשיו, כדי לחסוך אחר כך
לפני שנעבור לרשימת המוצרים שכדאי לקנות מהם פריטים רבים בבת אחת, מוטב שנסייגה בכמה תנאי סף לרכישות גדולות כאלה. אם אינכם עומדים בהם, אל תקנו בשיטה הזאת, או השתמשו בה במתינות ובספורדיות.
ראשית, עובדה מצערת: קנייה על חשבון המינוס לא מתאימה כאן. עבור קנייה של פריטים רבים מאותו מוצר, צריך כסף פנוי בעו"ש. לא מדובר בסכומי עתק, ובכל זאת, מי שלא יכול להוציא סכומי כסף גדולים מהרגיל על קניית מוצרים רבים עכשיו, כדי לחסוך אחר כך, לא יפיק מכך תועלת. ככה זה בחיים, מי שיש לו יותר כסף פנוי, בסופו של דבר מוציא פחות.
שנית, יש לגייס יכולת לדחיית סיפוקים, כי תוצאות הרכישה הגדולה יתבטאו רק בחשבונות של החודשים הבאים.
שלישית, יש לגרד ביצירתיות פיתרונות אחסון. תכננו מראש היכן תאחסנו את המוצרים העודפים שתקנו, כדי שהבית שלכם לא יהפוך למחסן. רביעית, שימו לב לתאריכי התפוגה. אם צריך לזרוק מוצרים שאגרתם - לא חסכתם, בזבזתם.
חמישית: לרוב, יש צורך ברכב, או בחבר עם אוטו, כדי להעמיס את הקנייה המוגדלת. ושישית - נכון שפקטים מהדיוטי פרי הם מאסט למכורים לעישון. אבל לאחרים, המועדים להתמכרות ולנוטים לנשנש, מומלץ שלא לאגור חומרים ממכרים בכמויות גדולות: אלכוהול, שוקולד, פחמימות זולות. כי זה לא תמיד יחסוך לכם. במקרים האלה אם תקנו יותר, פשוט תשתו/תאכלו/תעשנו יותר. ועכשיו, לרשימה, שההשראה לה הגיעה מהאתר http://www.wisebread.com/.
1. סבון, שמפו ומרכך שיער
מי שדבק בשמפו, קונדישנר או סבון של מותג אחד ואהוב – מומלץ שיעקוב אחרי מבצעי ההנחות ויצא עם שלל רב. מי שמחליף את המוצרים האלה תדירות, יכול לנצל את העובדה שמדי שבוע, הרשתות יוצאות במבצעים על מוצרים שונים.
אחסון המוצרים לא אמור להוות בעיה לוגיסטית בלתי פתירה. גם אם תקנו עשרה שמפואים, עשרה מרככים, חמש אריזות סבון נוזלי ו-20 סבונים (5 רביעיות), לא תתקשו למצוא היכן לאפסן אותם: בארונות חדר האמבטיה, במזווה או בארון הבגדים.
חיסרון: אין למוצרים האלה תאריכי תפוגה ברורים ובהירים, מה שמקשה על צבירתם בלב שלם ובוטח. מקובל להניח כי הם מחזיקים מעמד באריזתם כ-30 חודשים, והם אמורים להישמר היטב כל עוד הם סגורים, אך לפעמים, בגלל אחסון לא נכון, יש הפתעות. תוקפם אחרי הפתיחה, אגב, מסומן על גבי האריזה בדמות קופסא פעורת מכסה, והוא נע בין 12 ל-24 חודשים.
2. נייר טואלט
המוצר הלואו טקי שהוא נייר טואלט, הינו משאב שלעולם אין ממנו מספיק, ולמרבה הששון: אין לו תאריך תפוגה. המחירים בקטגוריה די קבועים, ולא נמוכים: חבילה של 48 גלילים עולה 36-35 שקל וטווח המחירים של הוורסיה הנפוצה ביותר בשוק בישראל: אריזה בת 32 גלילים, נע בין 34 ל-46 שקל.
זה טווח רחב מאוד, לכן כשמדי פעם הרשתות יוצאות במבצע על אריזה כזאת של אחת החברות, ומוכרות אותה ב-30 שקל, שווה להצטייד אז ביותר משתי חבילות. אפשר לחפש מבצעים דומים גם על אריזות של 16 גלילים כפולים.
החיסרון: איפה מאחסנים 5-4 אריזות של נייר טואלט? הפתרון: בארון האמבטיה, במחסן ואפילו בארגז המצעים.
3. הלבשה בסיסית וקלאסית
אפילו בנאס"א לא יוכלו להנדס שופינג בגדים כחסכוני, אבל אנחנו ננסה. גרביים לבנים, חזיות בצבעים נייטרלים, חולצות טריקו, גופיות - מכל אלה ועוד, אפשר לקנות גם יותר מפריט אחד בזמן מבצע, כל עוד אינכם מחזיקים בבית מדפי ארונות שמתחננים לחמצן.
חיסרון: בעלי נטייה לאגירה או מכורים לשופינג לא יעמדו בפיתוי של קנייה לשם קנייה, לכן החיסכון כאן עשוי להתגלות כמפוקפק.
4. טמפונים, תחבושות היגייניות
מדי פעם נתקלים בליקוי ירח, או במבצע נדיר על המצרכים הללו. שווה לעקוב אחר המחירים, ואם איתרתן מבצע חיסכון אמיתי וראוי - חובה להתנפל ולקנות כמה שהיד משגת, משום שאין כאן בעיה של תאריך תפוגה.
חיסרון: אחסון. לא מדובר במוצר עצום נפח כמו נייר טואלט, ולכן מדובר בבעיה רק אם מילאתם את חללי האחסון בשאר ההמלצות כאן.
5. מברשת ומשחת שיניים
בעולם המופלא שהוא הסופר ורשתות הפארם, יש מבצעים למכביר על מברשות שיניים. אם הסוג האהוב עליכם נמכר במבצע של 1+1, למה שלא תקנו ארבע או אפילו עשר יחידות? כך תוציאו 50% או 30% פחות על מברשות, ולא תצטרכו שוב להטריח את עצמכם למדף הזה, במהלך כל השנה הקרובה.
כשאתם מאתרים משחת שיניים במבצע, או באריזת חיסכון, אפשר לקנות גם ממנה 3-2 יחידות. מניסיון: המשחות לא מתקלקלות גם אחרי יותר משנה, כל עוד מאחסנים אותן כשהן סגורות, בסביבה שאינה לחה וחמה.
6. קוסמטיקה ואיפור
רוב המוצרים הללו מסומנים באופן מכעיס רק בתאריך תפוגה שלאחר הפתיחה: 12 או 24 חודשים בממוצע. תוקף תכשיר קוסמטי לפני הפתיחה, עומד בדרך כלל על 30 חודשים, לכן אם מצאתם מוצר קוסמטי אהוב במבצע, אפשר ליטול מספר יחידות שלו, בתנאי שתרשמו לפניכם את תאריך הרכישה.
למשל, חברות רבות מציעות עיפרון לעיניים במבצעי 1+1, לכן אם את מחסלת עיפרון כזה בתקופה של חצי שנה, שווה לקנות גם ארבעה. אופציה אחרת היא לקנות שתי יחידות של קרם הגנה מפני השמש במבצע, כדי שיספיקו לכל הקיץ.
חיסרון: ככל שהמוצר קרב לתאריך התפוגה שלו, כך גובר החשש שיתקלקל. עם זאת, בדרך כלל, המוצרים הללו מחזיקים מעמד יפה כשהם סגורים ושמורים בתנאי אחסון נאות.
7. אמצעי גילוח
גילוח זה עסק יקר. רצועות שעווה מחזיקות מעמד שנתיים לכן אם יש מבצע בסביבה – קדימה, לאגור. לסכיני גילוח אין תאריך תפוגה והם יקרים, לכן מבצעים זו הזדמנות מעולה לקנות כמה וכמה.
8. מוצרי משרד
עטים, עפרונות, תיקיות, דפים למדפסת, דיו למדפסת, מחברות לילדים, עטיפות לספרים – את כל אלה מומלץ מאוד לקנות בכמויות. תאריך התפוגה שלהם עתידני או לא קיים. יש להכין מראש מגירות פנויות.
9. שימורים, מוצרים יבשים, משקאות
מוצרי מזון בעלי תוקף נדיב ותאריך תפוגה מרוחק הם קלאסיקת צבירה ידועה. שאלו את ההורים או הסבים על ימי הצנע. הרשתות מנדבות לפעמים מבצעים על שימורי ירקות ומארז של 4-6 שימורי טונה עולה לרוב פחות מקופסאות בודדות. ואל תטרידו אתכם בתאריך התפוגה: טונה בשמן, מחזיקה מעמד 3 שנים.
כדאי גם לשים לב למבצעים גם בתחום היבשים: אורך החיים של פסטה הוא שנתיים מה שמאפשר בכיף ליצור מאגר של חבילות. אורך החיים של פתיתים וקוסקוס: כשנה.
למשקאות קלים תאריך תפוגה קצר יותר, של 4-6 חודשים. קניית שתיים או שלוש שישיות במבצע, תחסוך לכם לא רק כמה שקלים אלא גם סחיבה נוספת בחודש הקרוב (לפחות). חובבי בירה צריכים להעדיף קניית שישייה על פחיות או בקבוקים בודדים. ועם זאת הרשתות לפעמים מציעות מבצעים על בודדים, ואז שווה לקנות מהם בכמויות.
חיסרון: במזון ומשקאות, קנייה גדולה יכולה להביא לאכילת או שתיית יתר. גם כאן יש בעיית אחסון, לא לכולם יש מזווה עשיר בחלל פנוי.
10. קפואים
הידעתם? ירקות קפואים מחזיקים מעמד שנתיים במקפיא. כיוון שעסקינן במוצר יקר להטריד, כשיש מבצע, מומלץ לפנות עבורם מקום כבוד במקרר. לימדו את תאריכי התפוגה של מוצרים קפואים נוספים ורכשו במספרים גדולים, כשצצה ההזדמנות.
הידעתם? אפשר לקנות חלב ולהקפיא אותו. זה אמנם לא חוסך כסף, אלא רק את הירידה לסופר השכונתי כשנגמר, ירידה שגורמת לכם לרכוש מוצרים נוספים ומיותרים. לכן אם יש מקום במקפיא, אז למה לא?
חיסרון: מקום במקפיא.
11. ויטמינים
הנחות של 30% ומבצעים של 1+2 קיימים גם בתחום הזה. כדי לשמור על הבריאות ודאו שתאריך התפוגה לא קרוב מדי. ישנם ויטמינים יקרים, בעלי תוקף מרווח, (B12 למשל, שתקף לשנתיים), לכן מבצעים עליהם שווים קנייה בכמויות גדולות.
חיסרון: היזהרו מתאריך התפוגה.
12. דטרגנטים
ומויטמינים לדטרגנטים. אבקות כביסה, מרככי כביסה וחומר לניקוי כלים: את כולם כדאי לקנות במספרים גדולים, ולאחסנם לשעת השין. שימו לב שלא להשאיר את הוורסיות הג'ליות של המוצרים האלה באזור שטוף שמש, פן יהפכו לצמיגיים. עם אחסון נכון, הם יחזיקו מעמד גם יותר משנה.
13. מינויים
ובשביל הנפש והתחבורה, כדאי להיות מנוי לקולנוע ולמגזינים, או לקנות חופשי חודשי לאוטובוס - זה יחסוך לכם הרבה מאוד כסף, בתנאי שמדובר במוצרים ושירותים שממילא אתם צורכים גם בלי כבלי המינוי.